Gå til innhold

Hva kreves som person for å bli Spesialjeger?

zaler

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt utdanning i forsvaret. Mest lyst til å jobbe i FSK/HJK. Men lurer på hvaslags person man må være for a bli spesial jeger. Først og fremst lurer jeg på om man må være spesielt smart og ha gode karakterer, eller om det ikke er spesielt vikting. Får selv ganke gode karakterer (5.0) vil det å bli spesial jeger "bortkastet? Og om man må være trenings junkie. Om du, er eller prøvde å bli spesial jeger hvorfor passet du/passset du ikke?

Og en ting til, veit det er vanskeli å bli spesial jeger. Men er det sån at man kan bli kastet ut når som helst, selvom man har vært med i flere måneder? Det er derfor jeg vil ta det som førstegangstjenesten...

sorry om d er startet et lignende emne, jeg fant d i hvertfal ikke:P

Takk for svar:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikkje bil spesialjeger i førstegangstjenesten, fallskjermjeger eller marinejeger blir det nærmeste.

Karakterane dine er irrelevante, med mindre dei er veldig dårlige.

Du kan ikkje ha nokon rygg eller beinskader. Du mår vere i veldig god fysisk form og du må ha heftig viljestyrke. Du må vere villig til å gi alt faen du har uansett hvor vondt det gjør.

Det er ein fordel om du er glad i å fryse og å ha det generelt jævlig.

Uansett kor god form du er i kjem det til å skikkelig tungt, dei fleste gråter eit par ganger i rekrutten.

Kan ikkje poengtere det nok kor jævlig det er å vere spesialjeger, men når du kjem inn i leir etter 6 uker i jungeln , gul/blå og blodig er det utrolig deilig at alle andre ser opp til gutta i vinrød beret.

Edit: Dei fleste som ikkje har det som trengs ryker ut i begynnelsen av rekrutten.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Å bli jeger i forsvaret krever en skyhøy motivasjon og en meget god form. Regner med at du har sett på minimumskravene for å bli marine \ fallskjermjeger på mil.no, de bør du ligge et lite stykke over, da det er mange om beinet og det er lett for befalet å plukke ut de sprekeste. Kjenner selv flere som har prøvd seg på fallskjermjegeropptaket, og minst en av dem klarte det fysiske og hang med, men fant ut at det ikke var noe for han likevel da han ikke var motivert nok likevel.

For all del, prøv, men vær klar over at det er noe av de mest krevende både psykisk og fysisk du nok har opplevd.

Lenke til kommentar
Men lurer på hvaslags person man må være for a bli spesial jeger.

Du må ha en vanvittig psyke og være i særdeles god fysisk form. Du må ha en ekstrem motivasjon og ha en sterkt konkurranseinstinkt. Du må takle å føle deg mer sliten og dårlig enn du i det hele tatt kan forestille deg og du må likevel da kunne tenke klart, ta riktige beslutninger og aldri gi opp. I tillegg må du være en skikkelig lagspiller som er god til å samarbeide med andre.

Holdningene til disse gutta er at "ingenting er umulig, det umulige tar bare lenger tid". Det oppsummerer egentlig ganske greit hva slags type person du må være. Kort sagt baserer FSK sin trening seg på å være mer robust enn hva som ansees mulig for et menneske.

Endret av dannybatov
Lenke til kommentar
Kort sagt baserer FSK sin trening seg på å være mer robust enn hva som ansees mulig for et menneske.

I tillegg bør man kunne fly, inneha telepatiske evner osv.

Nei seriøst, man kan fint joine FSK som et vanlig menneske. Det som kreves er den riktige motivasjonen og tilstrekkelig fysisk form. Å se frem til at alle andre skal forgude ens vinrøde beret er ikke den riktige motivasjonen, slik at det er sagt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Fallskjermjeger er bare under FgTj, Spes.Jeger kan du bli etter endt FgTj.

Det er anbefalt å gå Fallskjermjeger hvis man skal prøve å bli Spes.Jeger.

(rett meg hvis det er feil)

Tror det har blitt hypet opp med det å bli MJ, Spes.jeger om hvor hardt det er. Selvsagt så er det sikkert helt forjævelig, men å være umenneskelig er ikke noe krav.

Endret av Slettet-INkUtP
Lenke til kommentar

Hadde kravene vært umenneskelige, ville vi selvfølgelig ikke hatt noen spesialjegere. I og med at folk faktisk gjennomfører opptak og utdanning, vil jeg tro at med nok motivasjon (nok motivasjon vil her si VELDIG, VELDIG sterk motivasjon), over gjennomsnittet god form, sterk psyke og litt flaks så har du en reell mulighet til å komme inn. De ser også på en del personlige trekk som empati, hvordan du reagerer under stress etc., men dette er ting du ikke kan forberede deg på.

Lenke til kommentar

Å være i god fysisk form, da mener jeg løpe 3000m på 11:00, kunne ta opp mot 100 armhevinger, 15-20 talls kroppshevinger. Hva annet, ikke ha noen underliggende skavanker, hvor en små som kan komme tilbake når du blir presset. Resten vet man ikke før man har vært der selv har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Folk er flinke til å nevne det fysiske og en slitesterk psyke, men du må også være ganske smart. Opplæringen krever at du tar til deg kunnskap kjapt, og du må kunne tenke ganske komplisert. I tillegg til teknisk innsikt må du ha en god sosial IQ, du må tenke selvstendig OG være en god teamplayer osv...the list goes on. Dette er en gruppe med intelligente mennesker.

Lenke til kommentar

Til TS.

Du kan jo kikke litt i denne boka.

Har ikke lest den selv, men kikka gjennom forrgie gang jeg var innom en bokhandler. Stod en del om seleksjonsprosessen og hva de driver med. Sikker på at en bokhandler nær deg har den ;)

Lenke til kommentar
Til TS.

Du kan jo kikke litt i denne boka.

Har ikke lest den selv, men kikka gjennom forrgie gang jeg var innom en bokhandler. Stod en del om seleksjonsprosessen og hva de driver med. Sikker på at en bokhandler nær deg har den ;)

Boken anbefales på det sterkeste.

Lest den selv, og den gir et mye mer realistisk syn på tjenesten enn hva feks skrytevideoene til forsvaret gjør ;)

Beskriver endel relativt tunge og slitsomme oppgaver de skal igjennom som fallskjermjegrer.

Lenke til kommentar

"Alt du har hørt om jegertjenestene i Forsvaret er sant, men sannheten får du aldri vite". Neida, det mange brenner seg på, er at de aldri har gått med sekk før opptaket, selv om de har fått brev i posten hvor det står at samtlige punkter må være oppfylt dersom de skal ha en sjanse. Når de ikke tilfredsstiller disse kravene engang, så sier det seg selv at de faller fra raskt ;)

Endret av Mido
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...