skyblue08 Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Heihei alle sammen =) Jeg har bodd i utlandet for hele mitt liv. Har kanskje bodd i norge i totalt 3 år, er 19 nå. Jeg er jo norsk men har vært på engelske skoler hele tida. Jeg er i VG2 akkurat nå men jeg syns at fagene er gangske vanskelig (studiespesialisering) f. eks kjemi 1. Jeg prøver og finne en løsning på hva kan hjelpe meg til å gjøre ferdig videregående utenatt jeg slutter og søker for en jobb. Jeg spurt om jeg kan ta påbygg fordi jeg har hørt at det var gangske lett og du kunne få de samme muligheter som studiespesialisering..MEN! de sa at pga at jeg bare har gått kanskje et år (er ikke ferdig enna seff) på videregående, at det var uhørt om å begynne på påbygg. Jeg kanskje trodd at samfunns fag var lett også (er ikke det med naturen og sant?) men jeg skjønner ingen ting med norske skoler. De har ikke godtatt papirene mitt (gjort ferdig skole alrede) så jeg må liksom begynne på nytt og jobbe med språket og alt derre der. Jeg lurer på om at noen av dekk kan hjelpe meg med å skjønne hele systemet her fordi fronter og fravær prosent og alt derre der er ting jeg har aldri vært borti. De folket på skolen hjelper ikke til fordi de syns at vis jeg kan skjønne hva de sier (jeg kommer fra en norsk familie vettu ) at jeg skjønner alt som har med norge å gjøre. HJELP MEG PLEASEEEEEE!!! jeg vil ikke kaste bort denne året når jeg gjort så mye til å venn meg til alt og at det er jo bare two måneder igjen. Lenke til kommentar
anna1992 Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) Samfunnsfag er mer om politikk, markedsføring og sånne ting... Du kan jo prøve på Internasjonal Baccalaureate, det er en god plass for deg som har bodd så lenge i utlandet. Nå vet jeg ikke akkurat hvordan tilbudet er i ditt distrikt . Hør med de på skolen om hva de mener om det forslaget, det blir garantert bedre tatt i mot! IB er et spennende og utfordrende alternativ til Vg2 og Vg3 på studiespesialiserende utdanningsprogram, med blant annet undervisning på engelsk. Det er lurt å høre om du kan bare ta Vg3 nivå (siden du snart har fullført Vg2). Dette er spesielt for IB: * For å komme inn må du ha fullført Vg1 på studiespesialiserende utdanningsprogram. * For å kunne delta i undervisningen med bra resultat, bør du beherske engelsk godt. * Bøker, studiemateriell, alt skriftlig arbeid og eksamen er på engelsk, bortsett fra i de øvrige språkfagene hvor det brukes norsk, tysk og fransk. * Du får tett oppfølging i tutor-timer. * Du vil lære arbeidsmetoder som gjør deg godt forberedt til studier på universiteter * I tillegg til fagrettet undervisning, vil du også delta i humanitære prosjekter Oversikt over hvor studiene finnes: Videregående skoler * Arendal Videregående Skole, Aust-Agder * Berg videregående skole, Oslo * Bergen katedralskole, Bergen * Bjørnholt videregående skole, Oslo (skal få IB neste skoleår) * Finnfjordbotn vidaregåande skole, Finnsnes, Troms * Frederik II videregående skole, Fredrikstad * Gjøvik videregående skole, Oppland * International School of Stavanger, Hafrsfjord * Kongsberg videregående skole, Kongsberg * Lillestrøm videregående skole, Lillestrøm * Nesbru videregående skole, Nesbru * Oslo International School, Bekkestua * Sandefjord videregående skole, Sandefjord * Skagerak International School, Sandefjord * St. Olav videregående skole, Stavanger * Trondheim katedralskole, Trondheim * United World College/Red Cross Nordic, Flekke * Vardafjell videregående skole, Haugesund * Ås videregående skole, Ås (hentet fra: http://no.wikipedia.org//wiki/International_Baccalaureate ) Lykke til . Ps. Det er eksamensavgift på 6500 NOK pr. år (dette fordi eksamenene blir rettet i utlandet). Endret 30. april 2009 av anna1992 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå