Gå til innhold

KrF med kulturpenger til alle ungdommer! (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I forrige innlegg sa du da nettopp at det var forskjell på å gå på teater, opera og kunstutstillinger i forhold til film. Hva er forskjellen?
En film du ser på tv hjemme hos venner er tilnærmet gratis. Der ligger forskjellen... Tror du misforstod meg.

Kultur påvirker de fleste på uendelig mange måter. Studenter har råd til å bo og leve, men ikke alltid råd til å flykte fra den stressende studiehverdagen med en god film, en konsert, eller for den saks skyld en teaterforestilling. Om man får råd til å bo bedre, spise bedre mat, eller konsumere mer kultur, så er alt sammen forbedring av livskvaliteten. Man overlever ikke mer av å ha råd til tre kvadratmeter til.

Jeg som student har ikke råd til å bo og leve uten jobb ved siden. Og det uten at jeg "konsumerer" annen kultur enn det jeg klarer å skaffe gratis.

For mange kreative mennesker er det viktigere å konsumere kultur (eller evt. å skape kultur, men det krever konsumering for inspirasjon), enn det er å bo flott. Hvorfor tror du mange velger vekk en økonomisk trygg fremtid som regnskapsfører til fordel for et liv som hardtarbeidende musiker, maler eller skuespiller med høyst ustabil, og ofte veldig lav inntekt?

Det må du spørre de om?

Lenke til kommentar
En film du ser på tv hjemme hos venner er tilnærmet gratis. Der ligger forskjellen... Tror du misforstod meg.

Ja, da misforstod jeg deg litt. Men så er film på TV også film på TV. Og både TV, NRK-lisens, og evt. kanalpakker og andre bokser koster så vidt jeg vet penger.

Jeg som student har ikke råd til å bo og leve uten jobb ved siden. Og det uten at jeg "konsumerer" annen kultur enn det jeg klarer å skaffe gratis.

Jeg har da vært student selv, i Oslo, for noen år siden, og klarte meg helt fint uten jobb på siden. I tillegg gikk jeg på en privatskole med semesteravgift på litt over 20.000, men fikk vel da også 20.000 ekstra i studielån. Men at du ikke har råd til å bo og leve slik du vil uten jobb på siden, det tror jeg på.

Det må du spørre de om?

Det kan man gjøre, eller så kan man legge sammen to og to. Klarer du i det hele tatt å tenke deg en annen forklaring?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at de som faktisk skaper noe og gir samfunnet verdier, ikke skal få penger fra staten, mens de som ikke gjør en dritt grafser til seg millioner av kroner for å drive med sære prosjekter?

Tar man en høy utdannelse, betaler man ned på studielånet sitt i 30-40 år før man har finansiert utgiftene sine fra tiden man studerte. Det samme burde alle som driver "kultur" gjøre.

Vi trenger ikke noe eget kulturdepartementat, mener jeg.

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar

Det interessante med KrF som tidligere har kritisert FrP for å drive med økonomisk uansvalig politikk, er at de nå går inn for å øke bistanden med 10 milliarder kroner. Når det ikke engang disse bistandspengene vil kunne få noen dokumentert effekt.

Partier som KrF ser jo ut til å "sløse bort" enormt med penger fordi vi skal vise at vi "bryr oss" om de fattige, noe de samtidig beskylder FrP for. Ganske dobbeltmoral det, mener nå jeg.

Her er det bare FrP som har vært klare på at vi må investere pengene der de har en verdi, og ikke i en endeløs drøm om å bekjempe fattigdom med bistand.

Men også når det gjelder kultur, så kommer vel forskjellene frem mellom sosialdemokrater og liberalere når det gjelder tema som kulturstøte :)

Lenke til kommentar

Mesteparten av kunstnere og kulturmennesker stemmer på parti som gir dem fellesskapets penger. De har ofte stor egeninteresse i å få penger til å gjøre akkurat det de vil, samme om ingen er interessert i deres arbeid utenom dem selv. Folk flest må finne seg i å lage ting eller gi tjenester som faktisk etterspørres. Kunstnerne lager oftest ting ingen vil ha og krever at vi alle gjennom skatten betaler for deres arbeid… Denne typen kultur gjør det meg ingenting om forsvinner og det tror jeg mesteparten av oss alle vil vært mye bedre foruten. Det tenger ikke i seg selv være et mål med mangfold hvis alle liker Epler er det helt bortkastet å dyrke bananer om ingen vil ha dem…

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil kunstnere gjerne ha penger for å gjøre det de ønsker å gjøre. Det vil da vel alle mennesker med den mentale helsa i behold. Men det utelukker ikke at det de ønsker å gjøre faktisk kan være positivt for samfunnet og verdt å støtte.

Om det å dyrke bananer hadde gjort eplene langt godere og mer næringsrike, hadde det kanskje ikke vært så dumt om staten støttet litt banandyrking. Det meste av infrastruktur i landet har blitt bygget med støtte fra staten, fordi det er samfunnsnyttig. Hadde man lagt det i hendene på markedet, ville fokuset vært på kortsiktig fortjeneste, og vi hadde fortsatt hatt kjerreveier og internett via ISDN-linjer. Vi trenger ikke å se lenger enn til Sverige, for å finne et land med langt bedre utbygget infrastruktur for internetttilgang. Burde ikke det frie markedet i et land som er langt rikere enn Sverige ha kommet mye lenger enn dem?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig vil kunstnere gjerne ha penger for å gjøre det de ønsker å gjøre. Det vil da vel alle mennesker med den mentale helsa i behold. Men det utelukker ikke at det de ønsker å gjøre faktisk kan være positivt for samfunnet og verdt å støtte.

Hvis du leser og kommenterer alt jeg skrev så hadde du fått med deg at jeg sier at etterspørselen må være der. Hvis ingen etterspør det de lager så er det ikke positivt. Hvis folk begynner å etterspørre tjenestene, kulturen eller what-so-ever så vil de komme nok penger til å finansiere det.

Din mor lærte deg helt sikkert at du ikke skal kaste penger på et blå? Det er det vi gjør når vi kaster penger etter kultur ingen ønsker.

Hadde man lagt det i hendene på markedet, ville fokuset vært på kortsiktig fortjeneste, og vi hadde fortsatt hatt kjerreveier og internett via ISDN-linjer. Vi trenger ikke å se lenger enn til Sverige, for å finne et land med langt bedre utbygget infrastruktur for internetttilgang. Burde ikke det frie markedet i et land som er langt rikere enn Sverige ha kommet mye lenger enn dem?

Dette er en påstand uten rot i virkeligheten. Tomme påstander... Du bør utdype hvorfor markedet ikke har bidratt til utviklingen? Det er feil at markedet bare ser på kortsiktige løsninger, det er en generell misoppfatning blant motstandere, markedet er både kortsiktig og langsiktig og mellomlangsikt, det er mange forskjellige aktører på markedet som har sin egen tidshorisont!

Markedet hadde bygget den veien som ville gitt best mulig produktivitet. Markedet har skapt flere innovasjoner og mer teknologi enn staten noen gang har. Internet er utviklet av private universiteter i USA for å skape produktivitet ved å dele informasjon raskere.. ISDN til fiber er privat utviklet teknologi...

Se på Sovjet som du tydeligvis mer glad i. Utviklingen gikk bakover og produktiviteten sank under hele kommunismens tid i land som praktiserte faenskapen. Du kan gjerne for min del dra dit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...