Gå til innhold

KrF med kulturpenger til alle ungdommer! (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

HAHA, genialt. som jeg forsto det for man hele 500,- til å bruke på kulturelle begivenheter, men så kom det noe om 200,- til det ene og 300,- det andre, så der datt jeg litt ut.

men iden er jo ganske greit for min del, ta ut 500,- dagen før månedskifte i kontanter og legge dem i sparekontoen min, hele 6000,- på et år, pluss arbeidspenger :rofl:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm...

Enda en unøvendig ting som staten skal bruke penger på.

Foresten dette er litt off topic, men jeg har alltid vært en stor støtte av FRP, men hørte akkurat at de vil ta vekk bompengene? haha er de helt idioter? de prøver å kjøpe seg stemmer! og hvordan skal vi betale for veiene våre? de kommer til å råtne vekk.

Akkurat dette fikk meg til å ombestemme hvem jeg stemmer på i år. Det blir nok høyre som i fjor.

FRP hvil endre måten veier planlegges, finansieres og bygges på, som vil gi mye mer vei per krone. Se på sverige, de har 10 ganger så mye motorvei og samtidig mye bedre jernbanenett enn oss, alt uten bruk av bompenger, og de har heller ikke oljefond. Hvordan får de til det? Vel, spørsmålet er heller, hvordan klarer Norge å rote bort alle pengene? Dårlig planlegging. Bompenger er i tillegg en utrolig lite effektiv finansiering. Det koster jo masse penger å drive bompengeselskapene. Slik at det er en lav prosentandel av bompengene som faktisk går til veiprosjekter.

On topic, dette er valgflesk for unge velgere. Gjør det heller billigere å bo, leve og reise... Hvem bryr seg om kultur når man er student??

Lenke til kommentar
Jeg forveksler ikke noe som helst.

Det er du som vrir på alt jeg skriver og tolker alt jeg skriver som du selv vil.... som vanlig. :p

Du må slutte å tro du kan komme å rette på folk hele tiden.

Hva er det jeg tolker som jeg selv vil? Sa du ikke "God kultur finansierer seg selv"? Mente du noe helt annet enn hva du sa?

Nei, det er ikke positivt at staten støtter enkelt grupper på resten av samfunnets bekostning... direkte usosialt mot resten som må betale for fåtallets fest... La dem finansiere sin egen kultur...

Med mindre du påstår at Britney Spears er det ypperste vi har av kultur, faller påstanden din på sin egen urimelighet. God kultur vil ikke overleve i et helt fritt marked, rett og slett fordi det er enklere og sikrere å bruke milliarder på markedsføring enn det er å lage god kultur. Spesielt vanskelig er det i Norge, hvor det økonomiske grunnlaget for nisjer nærmest er ikke-eksisterende uten statlig støtte.

Lenke til kommentar
On topic, dette er valgflesk for unge velgere. Gjør det heller billigere å bo, leve og reise... Hvem bryr seg om kultur når man er student??

Så å si alle? Det skulle ikke forundre meg om studenter er den gruppen som konsumerer mest kultur.

Hvis man er student og klager på at man har for lite penger, når man bruker alt på å gå på opera, kino, konserter, teater, kunstutstillinger, osv. kan man bare takke seg selv. Dessuten vil jo mange ungdommer heller bruke dette på godteri, alkohol eller dop (avhengig av alder og miljø), enn å gå på teater...

Lenke til kommentar

I og med at spill nå er kultur, så bruker jeg faktisk en del penger på kultur. Hadde vært greit med 500kr i mnd øremerket til å kjøpe spill, film og kansje et kinobesøk. Men ender vell opp med å måtte betale for både megselv og mine ikke-arbeidene kamerater i form av skatt.

Endret av Smalltimer
Lenke til kommentar

Kultur har ofte en tett knytning til både venner og hobby. Hva gjør du vanlgivis med venner? Går på konsert? Ser en film på kino? Hjemme? Snakker om eller diskuterer musikk, film, tv? Hvor mange kjenner du som spiller et instrument, og hører mye på musikk for inspirasjon?

Lenke til kommentar
Kultur har ofte en tett knytning til både venner og hobby. Hva gjør du vanlgivis med venner? Går på konsert? Ser en film på kino? Hjemme? Snakker om eller diskuterer musikk, film, tv? Hvor mange kjenner du som spiller et instrument, og hører mye på musikk for inspirasjon?

Såklart, men opera, teater og kunstinnstillinger? Blir noe litt annet enn å se en film hos venner.

Lenke til kommentar
Hvordan da?

Slikt kan man da ikke kreve å ha råd til når man er student. Mener det er viktigere ting pengene kunne gått til...

Studerer man ikke men jobber, så har man jo råd.

Bor man hjemme, så har foreldrene råd.

osv.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Nei, det er ikke positivt at staten støtter enkelt grupper på resten av samfunnets bekostning... direkte usosialt mot resten som må betale for fåtallets fest... La dem finansiere sin egen kultur...

Med mindre du påstår at Britney Spears er det ypperste vi har av kultur, faller påstanden din på sin egen urimelighet. God kultur vil ikke overleve i et helt fritt marked, rett og slett fordi det er enklere og sikrere å bruke milliarder på markedsføring enn det er å lage god kultur. Spesielt vanskelig er det i Norge, hvor det økonomiske grunnlaget for nisjer nærmest er ikke-eksisterende uten statlig støtte.

Du fremstiller det som om det bare finnes 1 kultur og det er mainstream, det er helt feil... til og med mindre kulturer overlever i frie markeder fordi de har nok tilhengere og de trenger ikke engang statlig subsidiering

Tror det faktisk er du som har en påstand å forklare... Hvorfor god kultur ikke overlever i et fritt markert??

Hvis den er så jævla god er det nettopp det den gjøre... hvis ikke er den elendig. God kultur har mange tilhengere og overlever uansett..

Mindre etterspørsel mindre sannsynlighet for at den overlever og da er den ikke fryktelig god og heller ikke synd at den forsvinner for få eller ingen vil savne den..

Og at du ikke liker BS betyr ikke at kanskje 1000000vis av andre 15åringer ikke gjør det, det overlevde soom kultur pga noen faktisk likte det..

Hvis du og jeg og mange andre ikke liker det så finner vi på noe annet... velger oss en annen av de mange overlevningsdyktige artistene i andre kulturer som rock eller whatever som er overlevningdyktig og av kvalitet vi liker,...

Lenke til kommentar
Så du vil nekte studenter å gå på teater heller enn å gå på kino fordi...? Det ikke er mainstream nok?

Har ikke snakket om å nekte noen noe. Jeg bryr meg ikke om hva som er mainstream.

Jeg er enig i at ting burde være billigere for studenter, men fins da viktigere ting enn kultur??

Skulle heller vært billigere å bo, leve, gjøre nødvendige investeringer, ta opp lån, komme seg inn på boligmarkedet, osv

Lenke til kommentar
Du fremstiller det som om det bare finnes 1 kultur og det er mainstream, det er helt feil... til og med mindre kulturer overlever i frie markeder fordi de har nok tilhengere og de trenger ikke engang statlig subsidiering

Nei, jeg fremstiller det ikke slik. Hvordan du har klart å komme frem til det kan jeg bare gjette meg til.

Tror det faktisk er du som har en påstand å forklare... Hvorfor god kultur ikke overlever i et fritt markert??

Det har jeg da allerede forklart. Kvalitet erstattes med markedsføring. Det er både sikrere og enklere.

Hvis den er så jævla god er det nettopp det den gjøre... hvis ikke er den elendig. God kultur har mange tilhengere og overlever uansett..

Igjen forveksler du god med populær. Det er ikke det samme.

Mindre etterspørsel mindre sannsynlighet for at den overlever og da er den ikke fryktelig god og heller ikke synd at den forsvinner for få eller ingen vil savne den..

Det er gjerne slik at de som lager den mer tilgjengelige kulturen inpireres mye av den smalere kulturen. Den litt smalere kulturen inspireres av den enda smalere kulturen osv. Dermed taper alle på det, om så bare indirekte.

Og at du ikke liker BS betyr ikke at kanskje 1000000vis av andre 15åringer ikke gjør det, det overlevde soom kultur pga noen faktisk likte det..

Jeg har da heller ikke sagt noe annet.

Hvis du og jeg og mange andre ikke liker det så finner vi på noe annet... velger oss en annen av de mange overlevningsdyktige artistene i andre kulturer som rock eller whatever som er overlevningdyktig og av kvalitet vi liker,...

Lykke til med å finne det som aldri ble produsert :)

Lenke til kommentar
Har ikke snakket om å nekte noen noe. Jeg bryr meg ikke om hva som er mainstream.

Jeg er enig i at ting burde være billigere for studenter, men fins da viktigere ting enn kultur??

Skulle heller vært billigere å bo, leve, gjøre nødvendige investeringer, ta opp lån, komme seg inn på boligmarkedet, osv

I forrige innlegg sa du da nettopp at det var forskjell på å gå på teater, opera og kunstutstillinger i forhold til film. Hva er forskjellen?

Kultur påvirker de fleste på uendelig mange måter. Studenter har råd til å bo og leve, men ikke alltid råd til å flykte fra den stressende studiehverdagen med en god film, en konsert, eller for den saks skyld en teaterforestilling. Om man får råd til å bo bedre, spise bedre mat, eller konsumere mer kultur, så er alt sammen forbedring av livskvaliteten. Man overlever ikke mer av å ha råd til tre kvadratmeter til.

For mange kreative mennesker er det viktigere å konsumere kultur (eller evt. å skape kultur, men det krever konsumering for inspirasjon), enn det er å bo flott. Hvorfor tror du mange velger vekk en økonomisk trygg fremtid som regnskapsfører til fordel for et liv som hardtarbeidende musiker, maler eller skuespiller med høyst ustabil, og ofte veldig lav inntekt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...