Jobby Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Hei. Jeg kjører servere i en vanlig bolig her, det som ofte er problemet er at andre i familien bruker hele linja, serverne krever 100% stabilitet 24/7, og dette klarer jeg ikke uten en router eller et program som man kan stille inn hvor høy internetthastiget hver PC i nettverket skal ha. Noen som har en bra løsning på problemet? BTW: Har prøvd denne routeren med QoS, det gikk ikke ann å sette inn max hastighet for hver port på den. Så den ble returnert. Takk på forhånd. Mvh Jobby Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) jeg bruker Astaro (gratis til privatbruk) på vmware boksen for og styre linjen, lar meg sette Qos/hastighet pr maskin med ip/mac eller lage grupper av maskiner som deler x antall kb. tror astaro eller en annen software gateway blir beste løsningen, de fleste krever bare en gammel pc med 1gb ram 2ghz samt 20-40gb disk og 2 nettverkskort. Endret 1. mai 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Jobby Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Finnes det lettere måter? For eks. Skrive inn max speed pr port på routeren? :/ Litt tragisk at Cisco osv ikke har lagt dette på vanlige routere i 2009. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 en smart switch som f.eks cisco sine kan du styre det på porter, men usikker på om routerne har. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Kan du ikke bare sette opp en PC med ClarkConnect, m0n0wall e.l. med to subnet. Ett til din familie og en til den andre. Deretter sette opp QoS med low-priority på p2p, normal på http/https og høy på VOIP. Da tror jeg alle blir fornøyd Lenke til kommentar
Jobby Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 en smart switch som f.eks cisco sine kan du styre det på porter, men usikker på om routerne har. Gir du meg link til denne switchen/ene? Kjøper den med en gang, noe jeg har vært på let etter nå i 1 år. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) hva har du i makspris da? en cisco switch er ikke direkte billig eller rett frem og programere om ikke gjort det før. Endret 9. mai 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Jobby Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Tja, den billigste som gjør jobben? Lenke til kommentar
Jobby Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 hadde du en cisco switch som gjorde dette? Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Dette kan gjøres i det fleste cisco switcher siden IOS 12.2. Du må nok lære deg ios først, slik at du kan sette opp switchen med grunnoppsett, f.eks samme vlan på alle porter. Deretter kan du konfe de "begrensede" portene slik: f.eks port 5: Switch# conf -t Switch(config)# interface FastEthernet 0/5 Switch(config-if)# srr-queue bandwidth limit 50 Dette vil begrense port 5 til å kun benytte 50% av tilgjengelig båndbredde. limit er prosent av det som vil bli reservert, dvs skal denne porten kun bruke 40% av båndbredde, så må du sette limit til 60. kilde: http://blogs.techrepublic.com.com/networking/?p=404 Endret 20. mai 2009 av semtex Lenke til kommentar
Jobby Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Så pass ja. Hadde sitt for meg logge inn i switch å bare skrive inn max hastighet pr port. Er ingen i verden så har laget dette? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hadde sitt for meg logge inn i switch å bare skrive inn max hastighet pr port. Er ingen i verden så har laget dette? Nei - det er ingen som har laget det. Først en liten avklaring: det er ikke hastigheten som begrenses, men båndbredden. Tenk deg en firefelts vei kontra en tofelts vei - trafikken går raskere på en firefelts vei (forutsatt at du har nok biler). Og ja, det er slik at begrensningen vanligvis oppgis i prosent (av total båndbredde). Til slutt: det er ingen billige rutere eller switcher på markedet i Norge som har denne funksjonaliteten innebygd. Skal du ha dette i en boks, så må du kjøpe dyrere utstyr. Alternativet er å sette opp en liten Linux-maskin (eller OpenBSD, NetBSD, ...) som gjør jobben i tillegg til den switchen eller ruteren du har. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg er for gammel til å lære meg å sette opp en cisco switch så jeg benytter da smoothwall.QoS er enkel men de kommer med en mere avansert QoS der du begrenser på IP og port. Smoothwall er gratis å laste ned og allt styres ved hjelp av GUI Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Hei. Jeg kjører servere i en vanlig bolig her, det som ofte er problemet er at andre i familien bruker hele linja, serverne krever 100% stabilitet 24/7, og dette klarer jeg ikke uten en router eller et program som man kan stille inn hvor høy internetthastiget hver PC i nettverket skal ha. Noen som har en bra løsning på problemet? BTW: Har prøvd denne routeren med QoS, det gikk ikke ann å sette inn max hastighet for hver port på den. Så den ble returnert. Takk på forhånd. Mvh Jobby En vanlig router med QOS burde klare dine dine behov. Sett "de andre i familien" på en port med lav prioritet og serveren på høy. Når serven idler vil resten nettverket få utnyttet internetlinja 100% og når trafikk går på serveren vil QOS begrense trafikken på resten av nettverket og gi serverne prioritet. Jeg har 3 ulike prioriteringer: (Linksys WRT54GL med dd-wrt) Høy: Til IP telefonen Medium: Til Alle PC'en Lav: Serveren Jeg kjører Utorrent på Windows 2003 server og på dagtid når alle er på skole/jobb får serveren 100 prosent. Når vi kommer hjem og trenger båndbredde på PC'ene vil QOS automatisk kjøre ned hastiheten på trafikk mot serveren. (så lenge det går trafikk mot serveren) Lenke til kommentar
Jobby Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 Geir, hvilken router har du? Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Geir, hvilken router har du? Jeg bruker Linksys WRT54GL ("L" betyr Linux). http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:832758 Har byttet ut original firmware med dd-wrt. http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv3/index.php Denne router har veldig god rekkevidde på trådløs og er billig. Jeg valgte den pga mulighet for å legge inn alternativ firmware. Eneste minus er at den bare har 100 m/bit på switchen, men det har ingen betydning hvis du bare bruker den mot internet. Lenke til kommentar
Jobby Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 Okay, jeg må gå i tenkeboksen når det gjelder nytt kjøp av router igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå