Gå til innhold

Lage forum... hvordan ha uleste innlegg?

Anbefalte innlegg

Hei,

Driver å lager et forum... men det er en ting jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg bør gjøre. I mange forumer har man en feature som gjør at man skiller mellom de innlegg du har lest, og de innlegg det har kommet nye poster i som du ikke har lest.

Har tenkt litt på forskjellige løsninger, men lurte på om noen har erfaring med dette og kan gi noen tips? Er det vanlig å lagre denne info i database eller cookies? Eventuelt tips til hvordan dette bør gjøres i praksis mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har ikke laget et forum, men har drevet endel med databaser og webutvikling. Hvis jeg skulle laget denne databasen, ville jeg hatt en egen kollone i den tabellen hvor innleggene er hvor antall svar ble oppdatert. Da er det i alle fall veldig lett å til å kjøre en sqlspørring for å få ut innlegg som ikke er besvart, etc.

Jeg har ikke brukt cookier, men hvis jeg ikke tar helty feil, blir det lagret på klientpcen og da ser ikke jeg helt hvordan dette kan gå. Ville helt klart hatt denne informasjonen i selve databasen.

Lenke til kommentar

Tror du misforstår meg litt.. jeg har gjort det du snakker om allerede. Det jeg trenger er samme funksjon som vi har her på diskusjon.no. Når en bruker klikker på en topic blir denne markert som "lest" for denne brukeren. Når denne brukeren da kommer tilbake ser han hvilke topic som han har lest og hvilke topic som det har kommet nye poster i siden sist han leste dem... På denne måten har han kontroll over leste topics, og ikke leste topics..

Lenke til kommentar

Sånn umiddelbart uten å ha noen ide hvordan andre forum gjør det så kan man gjøre noe slikt:

Lag en tabell som kobler bruker, forum/kategori og tidspunktet for når brukeren sist besøkte oversikten over tråder i dette forumet/kategorien. I session lagrer man hvilke tråder man har lest samt når man ble logget inn. Status på en tråd blir da lest hvis "(tid_siste_post < tidspunkt_innlogget && tid_siste_post < tidspunkt_siste_visning) || tråd er markert lest i session", og alle andre er da såklart ulest. Mulig det trenger litt finpussing, men konseptet tror jeg bør kunne fungere.

Lenke til kommentar

Hei,

Takker for tips... :) Tror jeg gjør det slik at jeg lager user_topic tabellen og sjekker om antall replies i topic tabellen har steget i forhold til user_topic tabellen. Forøverig lager jeg et forum fra scratch fordi jeg skal intregere den som en plugin i forskjellige script jeg har, og synes det blir mye tull med de ferdig forumene... Dessutten er det god øvelse :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...