Gå til innhold

Hvilket kjæledyr skal jeg skaffe meg?


Anbefalte innlegg

Jeg har vurdert å anskaffe meg ett kjæledyr en god stund nå, jeg er oppvokst med både hunder, katter og kaniner og anser meg selv som meget erfaren.

 

"problemet" er at siden jeg er erfaren, er jeg også klar over ansvaret som medfølger ett kjæledyr, og da blir valget straks mye mer vanskelig.

Jeg har veldig lyst på hund, men da jeg ikke er helt sikker på at dette vil passe meg om tre-fire år føler jeg ikke at det vil være ansvarlig av meg å skaffe meg hund.

 

Jeg bor I en by og har aldri hatt sansen for inne katter, så katt er også ute av bildet, kaninene mine levde fritt ute hele året og jeg tror ikke jeg vil kunne ha noen glede av en burkanin etter det.

 

Etter en hel del googling og utspørring har jeg rotte og ilder som mest sannsynlige kandiater for øyeblikket, men har også begynt å lese mer om degus og chinchilla.

 

Jeg er ute etter ett dyr som er så intelligent som mulig, vil se på buret sitt mer som seng/toalett/gjemmested enn sitt tilholdssted 24/7, ikke legger fra seg avføring/urin over alt i leiligheten, minst mulig gnaging av ledninger og ikke har noe imot å tilbringe opptil 10 timer alene iløpet av en dag (utdanning etc).

 

Det jeg kan tilby ett dyr er veldig mye oppmerksomhet, nesten en hel leilighet (ikke så veldig stor, men det bør nok være mer enn nok å gjøre på) å boltre seg i, mye tolmodighet og lang erfaringer med andre dyr.

 

Jeg har hørt veldig mye dårlig om både rotte og ilder, men jeg har også hørt mye bra, jeg har derfor sterk mistanke at det her er snakk om forskjeller mellom eiere langt mer enn forskjeller mellom dyr, har man ett intelligent dyr er det etter min meningen eieren som bestemmer hva slags kjæledyr man får og jeg er ikke det minste redd for dyr som krever trening for å bli en god "samboer".

 

Så om dere har noen ideer/erfaringer vil jeg gjerne høre dem, gjerne de mer "eksotiske" typene, men kun ute etter tips som faktisk er lovlige i norge (om enkelte forslag er lovlig kun om man har spesielle tillatelser vil jeg gjerne høre om disse også, selv om det gjerne ikke er mulig for meg å få dem, skader ikke å vite).

 

Takk for hjelpen på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rotte tror jeg kan passe bra til deg. De er utrolig intligente og kan trenes til å gjøre triks. De skal aldri være alene (du MÅ ha hvertfall to) og de trenger ett ganske stort bur (over en kvadratmeter stort hvis jeg husker rett, men dette finner man til en grei pris brukt). De liker å sitte på skuldra di og elsker kos! :) Kan ikke så mye om dem, men de er veldig fine kjeledyr virker det som.

 

Ildre er jo nesten som en hund, og den kan du jo gå tur med i bånd :) Synes de er veldig tøffe.

Lenke til kommentar

Har selv hatt rotte sånn delvis. Er kjempekoselige dyr :) Men som sagt, du bør minst ha to, for de er veldig sosiale dyr. Det samme gjelder degus. Om du vil ha et dyr å kose med, er ikke degus å anbefale, siden de aldri sitter i ro.

 

Men uansett hvilket dyr du skaffer deg, råder jeg deg til å lese masse om dyret og hold av dyret før du skaffer deg det. Er alt for mange som ikke kan nok om dyret sitt.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Heihei.. :)

 

Så spennende da med et kjæledyr.. ;) Har selv ilder og de er et veldig bra alternativ.

 

Bor selv i en leilghet så her rusler de rundt når de er ute av buret. Har et ombygd skap som nå er buret dems. Har to stk jeg da.. De liker jo selskap fra artsfrender men de klarer seg alene også.. :)

 

De er utrolig sosiale. Lærer seg å bruke en eller flere kasser som toalett, men uhell KAN fårekomme.. Kommer an på individet.. :p

 

De sover store deler av dagen så de har ikke noe problem med å være alene hjemme, da helst i et stort nok bur.. Og det er lurt å sikre leiligheten da de kommer til overalt omtrent.. :p Og det er mye de kan få tak i som ikke er bra for dem.. ;)

 

De er morsomme, lager litt ugang med det er mest morro. Man kan ta de med ut på turer i skog og mark med bånd.. :)

 

De kan lære seg triks. Mine kan å stå på to, rulle rundt og snu seg rundt.

 

Ilder kjøper man helst fra oppdretter. Da får man vite litt om foreldre og man blir kjent med oppdretter som kan hjelpe en underveis.. :)

 

Høres ilder spennende ut kan du jo dra til et ilderforum og spørre litt der.. :)

 

 

Har selv hatt rotter også. De er også et flott alternativ her.. :)

 

Lykke til med valget! ;)

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for at jeg bor i Norge, så skulle jeg hatt en slange.

 

Vi har hatt både kaniner, marsvin, hamstere, chinchilla, diverse fugler, ørkenrotter og you name it. Alle var egentlig greie på sin måte. Men jeg fikk alle disse fra oppdretter, da.

Endret av Lillium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...