Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av 50mm Canon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger hjelp til å velge en lyssterk 50mm til mitt Canon 5DmkII, det er jo så mange å velge mellom, og så veldig forskjellige priser. har bla. sett på 50 1.2L men lurer selvfølgelig veldig på om det virkelig er verdt prisforskjellen på 10000 i forhold til f.eks canons 1.4 eller Zeiss 1.4

mine krav er:

god byggekvalitet

lyssterk (1.4 eller raskere)

rask og god autofokus

skarp

Kom gjerne med forslag, pris i seg selv er ingen hindring. absolutt maks 20 000

har ingenting imot å kjøpe brukt eller importere, hvis det er nødvendig eller prisgunstig.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg trenger hjelp til å velge en lyssterk 50mm til mitt Canon 5DmkII, det er jo så mange å velge mellom, og så veldig forskjellige priser. har bla. sett på 50 1.2L men lurer selvfølgelig veldig på om det virkelig er verdt prisforskjellen på 10000 i forhold til f.eks canons 1.4 eller Zeiss 1.4

mine krav er:

god byggekvalitet

lyssterk (1.4 eller raskere)

rask og god autofokus

skarp

Kom gjerne med forslag, pris i seg selv er ingen hindring. absolutt maks 20 000

har ingenting imot å kjøpe brukt eller importere, hvis det er nødvendig eller prisgunstig.

Har du tak på 20 lakser så er det egentlig ikke noe å lure på. B&H Photo, legg igjen ca. 9200 NOK, og gå for 1.2L. Det huset fortjener bare det beste og det vet du innerst inne hvis du tenker deg om :yes:

Jeg hadde et eksemplar som jeg solgte men etter en stund savnet jeg det så mye at jeg kjøpte ett til som jeg fortsatt har.

Endret av To be honest
Lenke til kommentar

Du trenger enten en 50/1.4 USM, en 50/1.2L USM eller et Sigma 50/1.4. Andre muligheter er noe Noct med adapter fra Nikon, eller en Zuiko 50/1.2 med adapter, manuellfokus, selvfølgelig.

50/1.2L er egentlig mest for spesielt interesserte som trenger skarphet mellom 1.2 og 2.0-2.8. Etter 2.8 er 50/1.4 mer eller mindre like skarp eller skarpere. 50/1.2 har også bedre byggekvalitet, er værtettet og så videre.

Vidåpent er det ganske skarpt i senter, skarpheten avtar drastisk mot hjørnene og det vignetterer som en liten djævel. Litt blendet ned er det ypperlig.

Men det er for spesielt interesserte, make no mistake. :)

Lenke til kommentar
Du trenger enten en 50/1.4 USM, en 50/1.2L USM eller et Sigma 50/1.4. Andre muligheter er noe Noct med adapter fra Nikon, eller en Zuiko 50/1.2 med adapter, manuellfokus, selvfølgelig.

50/1.2L er egentlig mest for spesielt interesserte som trenger skarphet mellom 1.2 og 2.0-2.8. Etter 2.8 er 50/1.4 mer eller mindre like skarp eller skarpere. 50/1.2 har også bedre byggekvalitet, er værtettet og så videre.

Vidåpent er det ganske skarpt i senter, skarpheten avtar drastisk mot hjørnene og det vignetterer som en liten djævel. Litt blendet ned er det ypperlig.

50 1.2L ? altså, vignettering og hjørneuskarphet er jo ikke noe gøy, hvor ille er det snakk om?

Jeg ville nok brukt pengene på canons f/1.4, og så brukt pengene på en bedre ferie eller noen andre kjekke ting.

å få brukt pengene er nok det mindste problemet :p

Ferie osv er et helt annent budsjett. Dessuten holder optikk i disse prisklassene seg svært godt i verdi om man tar pent vare på det, hvilket jeg gjør.

Lenke til kommentar

50 1.2L ? altså, vignettering og hjørneuskarphet er jo ikke noe gøy, hvor ille er det snakk om?

Det er virkelig ille. Men gøy syns jeg faktisk det er. Kontrasten, fargene, mykheten, mangelen på dybdeskarphet og vignetteringen gir meg filmfølelse når det kombineres med en 5D. Jeg elsker objektivet.

Men det er bedre litt nedblendet, ved f/2.0 er det svært, svært bra. Ved f/1.4 er det fullstendig brukbart. :)

Lenke til kommentar

Vet ikke om Sigma 50mm er like god på FF som på crop, men her er ihvertfall en test jeg leste nøye gjennom før jeg kjøpte den til mitt 40D..

En annen faktor som bidro til valget mitt, var størrelsen. Ø77 gjorde at den passet til alle mine filtre. Dessuten er grepet på denne (og på 50mm 1.2L) etter min mening, litt bedre...

Sigma 50mm f/1.4

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Jeg har hatt EF 50mm f/1.4 og har nå EF 50mm f/1.2L. Solid, Knivskarpt, Knall kontrast og nydelig farge gjengivelse. f/1.4 er bra den, men du får det lille ekstra med 1.2L. Du vil ikke gå tilbake til f/1.4, når du først har kjøpt og brukt 1.2L'n. Vignetteringen har aldri vært noe problem for meg. Alle som bruker feks 5D(FF) har vignettering ved bruk av den største blender f/2.8 eller større.

Min 1.2L er IKKE tilsalgs ;)

Lenke til kommentar

Har selv en Zeiss 1.4/50 med manuell fokus.

Er ikke helt sikker på Bokeh'en - skal kjøre noen flere tester. Med fokus på nært hold gir den deformerte sirkler i kantene ved full åpning.

Den er veldig skarp blendet litt ned, men skal du ha autofokus, så skal du kikke på noe annet. Bilder i f.eks. Aprilfest-tråden min.

Savner av og til autofokus, spesielt når det er mørkt. ;)

Byggekvaliteten er superb.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Canon 1.8, 1.4 og 1.2L og har nå Sigma 50 1.4. Skulle jeg valgt uavhengig av pris ville jeg valgt 1.2L. Imidlertid presterer begge 1.4 utgavene meget bra, Sigmaen er et lite hestehode foran når det gjelder skarphet på full blenderåpning. Velger du en av disse så får du MYE for pengene, 1.2 L er ikke verdt en merkostnad på 8000,-, mener nå jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...