Newton Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) Når det gjelder ren ytelse kommer det klart frem fra testen at Dell leverer mer for pengene. For det første, maskinen som er testet er noe dyrere enn minimumskonfigurasjonen som det er oppgitt pris for. Og nei, testen sammenligner i det hele tatt ikke ytelsen i Dell XPS 16 mot f.eks en tilsvarende priset MacBook, som man i testen forsøker å gjøre et poeng av å sammenligne med. XPS 16 og MacBook Pro er nemlig omtrent identiske i både pris og ytelse under Vista, når man spesifisere opp Dell-maskinen til 2.53GHz (nivået for en MacBook Pro) - og en Mac vil kjøre enda bedre og mer effektivt under OS X. Begge scorer ca 3600 i PC Mark Vantage, mens MacBook Pro scorer ca 15 FPS i Crysis CPU (High, 1024x768) mot ca 12 FPS for Dell XPS 16 Kilde: http://www.notebookcheck.net/Review-Update...0M.12518.0.html http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-S...ok.14431.0.html Når det gjelder design er det ene innlegget mer usaklig enn det andre. Å påstå bastant at epler ser bedre ut enn denne Dellen svekker troverdigheten til forfatteren betydelig, da han eller hun åpenbart ikke er objektiv og kun ser en side av saken, sin egen.Selv synes jeg denne så veldig fin ut, og designmessig ville jeg valgt den fremfor et eple. (Ser du hva jeg gjorde? Jeg poengterte at det var min mening, og ingen fasit. Fordi det finnes faktisk ikke). Design dreier seg om _mye_ mer enn utseende, og om du ikke skjønner det bør du ikke snakke for høyt om andres troverdighet... Det finnes en del ganske objektive kriterier for god design, der bl.a ting som mål, vekt, støy, temperatur, strømforbruk/batteritid, mekanisk motstandsdyktighet, osv. til og med er målbare. Endret 30. april 2009 av Newton Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Kan umulig være en utfordrer til Apple, så lenge den leveres med verdens minst sikre og brukervennlige OS; Windows. Utfordre? Windows har jo pulverisert MacOS i alle år, og kommer nok alltid til å gjøre det. Heh? Pulverisert? Ikke gjør den gamle tabben at du tror at høy markedsandel er synonymt med kvalitet da...jeg foretrekker i alle fall sjeldent de produktene som selger i størst antall, men legger gjerne listen et hakk eller to høyere enn som så... Vanskelig å ta inn over seg at noen syns Mac OS er bare søppel? Endret 1. mai 2009 av LoveAmiga Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Design dreier seg om _mye_ mer enn utseende, og om du ikke skjønner det bør du ikke snakke for høyt om andres troverdighet...Det finnes en del ganske objektive kriterier for god design, der bl.a ting som mål, vekt, støy, temperatur, strømforbruk/batteritid, mekanisk motstandsdyktighet, osv. til og med er målbare. God design ja. Design er ikke kunst. På ingen måte. Kles"design" som man ser på catwalks i Paris er ikke i nærheten av design. Tupperware er design, Kikkoman flaska er design. Samtlige Apple produkter er design. Å Designe noe er å ta et eksisterende produkt og forbedre det, eller lage noe helt nytt men bedre enn eksisterende løsninger. Brukbarheten eller brukeropplevelsen må forbedres. Etter hva jeg kan se har ikke Dell forbedret noe som hellst med sin nye sak. Apple derimot, har Multitouchpad, Ledskjerm, Unibody, Ekstra batteritid, Magnetlader osv på merittlisten. Softwaremessig har man jo ting some TimeMachine, backup så lett at bestemor skjønner det. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Vanskelig å ta inn over seg at noen syns Mac OS er bare søppel? Så lenge dem ikke kan argumentere for meningen sin er de bare microsoft fanboys, eller bare hater apple fordi det er "inn". Og uansett, så kan det føres statistiske bevis på at macOS-X ikke er søppel. Brukbarhetstester, eyetracking, clicktracking etc avslører lett at MacOS-X ikke er "søppel" som du sier. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 I Vista har man vel enkel videoredigering (iMovie) og Mediaplayer (iTunes + Front Row), mens iWeb, iPhoto, og Garageband kommer utenom. Så verdien av iLife er ikke så veldig stor. Butikkpris! Ellers må man sammenlikne kvaliteten, iMovie går f.eks moviemaker en høy gang på alle punkter Lenke til kommentar
rhov23 Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 I Vista har man vel enkel videoredigering (iMovie) og Mediaplayer (iTunes + Front Row), mens iWeb, iPhoto, og Garageband kommer utenom. Så verdien av iLife er ikke så veldig stor. Butikkpris! Ellers må man sammenlikne kvaliteten, iMovie går f.eks moviemaker en høy gang på alle punkter Ok en gang for alle: Apple har gjort mye rett når det gjelder å lage et brukervennlig produkt. Men brukervennlig og forbrukervennlig er dessverre 2 forskjellige ting. Microsoft med Windows xp/vista/7 er kanskje mer tungvinte, men herregud for en hardware- og softwarestøtte. Pleier du Windows innimellom med Tuneup, eller lignende og fjerner unødvendige services, får du en maskin som yter det som man forventer av OS+hardwaren. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Ok en gang for alle: Apple har gjort mye rett når det gjelder å lage et brukervennlig produkt. Men brukervennlig og forbrukervennlig er dessverre 2 forskjellige ting. Veldig godt poeng! Microsoft med Windows xp/vista/7 er kanskje mer tungvinte, men herregud for en hardware- og softwarestøtte. Pleier du Windows innimellom med Tuneup, eller lignende og fjerner unødvendige services, får du en maskin som yter det som man forventer av OS+hardwaren. Slike extraprogram skal ikke være nødvendige. Man kjøper et os som windows så forventer man at det funker out of the box. 95% av brukerne kan nix om PC. Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Vanskelig å ta inn over seg at noen syns Mac OS er bare søppel? Så lenge dem ikke kan argumentere for meningen sin er de bare microsoft fanboys, eller bare hater apple fordi det er "inn". Og uansett, så kan det føres statistiske bevis på at macOS-X ikke er søppel. Brukbarhetstester, eyetracking, clicktracking etc avslører lett at MacOS-X ikke er "søppel" som du sier. Og hva gjør meg til mere fanboy av MS enn du er av Apple? At jeg syns Windows er et mye bedre OS enn MacOs kan vel du gjøre lite med. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Vanskelig å ta inn over seg at noen syns Mac OS er bare søppel? Så lenge dem ikke kan argumentere for meningen sin er de bare microsoft fanboys, eller bare hater apple fordi det er "inn". Og uansett, så kan det føres statistiske bevis på at macOS-X ikke er søppel. Brukbarhetstester, eyetracking, clicktracking etc avslører lett at MacOS-X ikke er "søppel" som du sier. Og hva gjør meg til mere fanboy av MS enn du er av Apple? At jeg syns Windows er et mye bedre OS enn MacOs kan vel du gjøre lite med. Har ikke kalt noen for fanboy. Jeg bare sier at 80% av uttalelser i slike diskujoner blir ikke eller kan ikke argumenteres for. Jeg har ingen problemer med å godta at folk like Windows over OS-X (men kan ikke skjønne det) Jeg ber bare om at folk kommer med argumenter på hvorfor ting er bedre. Og hva som evt er galt med det alternativet man ikke liker. Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Hva med alienware? Er det noen som har stilrene og gode pcer så må det jo være det mener nå jeg! Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Haha, latterlig! Jeg var nettop på dell.no, og sjekket ut XPS 16, og da stod det at 8gb ram kostet 1080kr mindre enn 4gb ram. Så vis man velger 8gb ram, og 64 bit windows, så koster PCen 8500kr istedetfor 9500kr Løp og kjøp! http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...X1602&s=dhs Lenke til kommentar
Sajkow Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Javel? Har Apple noe design, da? Den er da flat, og metallisk, og that's it. At sterilt har blitt en design form er litt rart... Har vel hentet inspirasjon fra mikroer og ovner til Macintosher Men men, kan iallfall si at en MacBook Pro er bygget av kvalitetskomponenter, men jeg regner med at vanlige laptoper i den prisklassen også kommer med kvalitetsdeler Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Javel? Har Apple noe design, da? Den er da flat, og metallisk, og that's it. At sterilt har blitt en design form er litt rart... Har vel hentet inspirasjon fra mikroer og ovner til Macintosher Men men, kan iallfall si at en MacBook Pro er bygget av kvalitetskomponenter, men jeg regner med at vanlige laptoper i den prisklassen også kommer med kvalitetsdeler De har strippet vekk alt som ikke er direkte nyttig (bortsett fra logoen. Dette gjør at: Produksjonen blir lettere. Det blir lettere å holde rent. Den er lettere å pakke siden den er veldig geometrisk. En stor trykkeflate med multitouch og innebyggede knapper. Igjen, lettere å rengjøre. bedre å navigere med. De store metallflatene stiver av hele maskinen, og kan brukes som ramme. Sparer derfor mye plass innnenfor som kan brukes til å øke batteristørrelsen. Det vanskeligste i som designer er å fjerne unyttige ting. Killing your darlings;) Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Morro å se på dere fanatiske Apple tilhengere gitt. Men dere trenger vel å si alt dette til dere selv for å ha kastet bort så mye penger på et nisjeprodukt. Mac for meg er; stygg design, dårlig OS, overpriset svak ytelse. Er vel vondt å høre for dere regner jeg med. Dere må selvfølgelig få mene noe annet Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 (endret) Morro å se på dere fanatiske Apple tilhengere gitt. Men dere trenger vel å si alt dette til dere selv for å ha kastet bort så mye penger på et nisjeprodukt. Mac for meg er; stygg design, dårlig OS, overpriset svak ytelse. Er vel vondt å høre for dere regner jeg med. Dere må selvfølgelig få mene noe annet Vi "apple tilhengere" klarer hvertfall å komme med argumenter for våre syn i motsentning til dere som ikke liker apple:) Vi må ikke rettferdiggjøre vårt valg av OS ved å rakke ned på alle andre sitt, og prøve å overbevise oss selv om at vi har valgt rett. Du synes den er stygg, helt greit. Det har du lov til. Det er et en subjektiv vurdering. Dårlig OS: argumenter? tester? forskning på området? uttalelser fra interaksjonsdesignere/ergonomister/sikkerhetseksperter/programerere? Dårlig ytelse: Tester? Benchmarks mot like PC'er i samme segment? Eneste testene som er linket så langt dømmer i favør av MacbookPro. HAr du foresten prøvd å slippe en vanlig PC i gulvet? ca 1.5 meters høyde med hjørnet først? resultatet er at plastbitene flyr veggmellom. Gjett hva som skjer om du gjør dette med apples unibody i ett stykke rent aluminium? VG testa 10 student PC'er for en stund siden, da den første Macbooken ble lansert, og gjett hvem som fik prisen for mest "bang for the bucks"? Macbook! Og at man kan mene hva man vil? Nytter ikke at jeg mener at jorda er flat, riktig er det ikke uansett:P Endret 2. mai 2009 av Zepticon Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Morro å se på dere fanatiske Apple tilhengere gitt. Men dere trenger vel å si alt dette til dere selv for å ha kastet bort så mye penger på et nisjeprodukt. Mac for meg er; stygg design, dårlig OS, overpriset svak ytelse. Er vel vondt å høre for dere regner jeg med. Dere må selvfølgelig få mene noe annet Morro å se på dere fanatiske PC tilhengere gitt. Men dere trenger vel å si alt dette til dere selv for å ha kastet bort så mye penger på et kommersielt utbredt produkt. PC for meg er; stygg design, dårlig OS, bortkastet penger for svak ytelse. Er vel vondt å høre for dere regner jeg med. Dere må selvfølgelig mene noe annet. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Morro å se på dere fanatiske Apple tilhengere gitt. Men dere trenger vel å si alt dette til dere selv for å ha kastet bort så mye penger på et nisjeprodukt. Mac for meg er; stygg design, dårlig OS, overpriset svak ytelse. Er vel vondt å høre for dere regner jeg med. Dere må selvfølgelig få mene noe annet Morro å se på dere fanatiske PC tilhengere gitt. Men dere trenger vel å si alt dette til dere selv for å ha kastet bort så mye penger på et kommersielt utbredt produkt. PC for meg er; stygg design, dårlig OS, bortkastet penger for svak ytelse. Er vel vondt å høre for dere regner jeg med. Dere må selvfølgelig mene noe annet. Ein kan seie mykje om Windows, men at det er dårlig OS syns eg er ein svak uttalselse frå di side. Ordvalet ditt burde vært elendig eller ubrokelig. Men nok drittslenging. Ein Windows maskin, eller ein PC, kan brukes mykje meir allsidig enn ein Mac. Har du nokon gong sett ein Mac støtte opp eit skjeivt bord til dømes? Lenke til kommentar
Newton Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Morro å se på dere fanatiske Apple tilhengere gitt. Men dere trenger vel å si alt dette til dere selv for å ha kastet bort så mye penger på et nisjeprodukt. Mac for meg er; stygg design, dårlig OS, overpriset svak ytelse. Er vel vondt å høre for dere regner jeg med. Dere må selvfølgelig få mene noe annet Jeg skal prøve å tenke på ditt utsagn om "svak ytelse" når jeg om en liten stund setter meg ned for å jobbe litt på min Mac Pro med Dual Quad-core Xeon...ser ikke bort fra at det kommer en liten latterkule da, men skal prøve å stoppe å le før det begynner å gjøre vondt i magemusklene... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Morro å se på dere fanatiske Apple tilhengere gitt. Men dere trenger vel å si alt dette til dere selv for å ha kastet bort så mye penger på et nisjeprodukt. Mac for meg er; stygg design, dårlig OS, overpriset svak ytelse. Er vel vondt å høre for dere regner jeg med. Dere må selvfølgelig få mene noe annet Morro å se på dere fanatiske PC tilhengere gitt. Men dere trenger vel å si alt dette til dere selv for å ha kastet bort så mye penger på et kommersielt utbredt produkt. PC for meg er; stygg design, dårlig OS, bortkastet penger for svak ytelse. Er vel vondt å høre for dere regner jeg med. Dere må selvfølgelig mene noe annet. Ein kan seie mykje om Windows, men at det er dårlig OS syns eg er ein svak uttalselse frå di side. Ordvalet ditt burde vært elendig eller ubrokelig. Men nok drittslenging. Ein Windows maskin, eller ein PC, kan brukes mykje meir allsidig enn ein Mac. Har du nokon gong sett ein Mac støtte opp eit skjeivt bord til dømes? Hvis du leser posten jeg siterte, så ser du kanskje ironien i innlegget mitt Lenke til kommentar
maedox Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Typisk at det blir flamewar mellom PC- og Mac-tilhengere. Det ingen har nevnt er at anmelderen mener at denne maskinen er en Apple-utfordrer, men det er ingen Apple-maskiner med i sammenligningene? Det virker litt tåpelig. Alle bærbare maskiner på omtrent samme størrelse med omtrent samme ytelse er vel strengt tatt konkurrenter uansett OS. Funksjonaliteten er stort sett den samme hvis man ser bort fra personlige preferanser og det at Mac OS ikke er så pop for spillutviklere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå