Gå til innhold

Kjent høyrepolitiker vil ha kriseregjering med sammarbeid mellom Høyre og Arbeiderpartiet! (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Friele vil ha kriseregjering Ap+Høyre

Tidligere Høyre-ordfører Herman Friele i Bergen vil at hans parti skal danne kriseregjering sammen med Arbeiderpartiet, sier han i et intervju med ukeavisen Ny Tid.

- Hvis dette landet kommer inn i en enda dypere krise, tror jeg kombinasjonen Arbeiderpartiet og Høyre hadde vært det beste for landet, sier den kjente Høyre-politikeren og ordføreren i et profilintervju i siste nummer av Ny Tid.

Friele peker på at de to partiene ofte står sammen både i økonomisk politikk såvel som i utenriks- og forsvarspolitikken.

Friele sitter i Høyres sentralstyre. Han mener ikke at tiden er inne for en kriseregjering nå.

- Jeg mener ikke i dag, men det kan bli i morgen. Det er en politisk umulighet inntil krisen blir alvorlig. Men halvparten av Ap-velgerne ville foretrukket samarbeid med Høyre, og det samme gjelder Høyre-velgerne, sier han.

Er dette en god ide? Regjeringsammarbeid mellom disse partiene har vel vært diskutert her før, men virker som om det er litt mer aktuelt nå? Har jo hatt slike regjeringer i flere andre europeiske land. Tyskland og Island f.eks. Hva hadde Venstre, Krf, SP og SV gjort om vi fikk en slik regjering? Ville sentrumspartiene slengt seg på? Ville de fått lov å bli med? Hvordan hadde dette endret det politiske landskapet i Norge? I et slikt sammarbeid ville jo forskjellene mellom AP og Høyre kanskje bli mindre. Dette kunne vel fløypartiene SV og Frp tjent på?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan i alle dager kan du si noe sånt? Har du lest artikkelen i det heletatt?

Det er totalt urealistisk med noe regjeringssamarbeid mellom Høyre og AP (i fredstid). Dette er bare gode gamle Herman som snakker fra hjertet. En av grunnene til at vi bergensere liker fyren.

Lenke til kommentar
Og allierer Høyre seg med de vinglete fjolsene i AP, vil de miste all respekt for alltid.

Kan du utdype? Arbeiderpartiet er vel de som står nærmest Høyre i de sakene jeg bryr meg om ihvertfall. Det er de to partiene med klart mest fornuftig økonomisk politikk, det er helt essensielt i startfasen av en samfunnsøkonomisk krise som kan bli stygg og langvarig.

Endret av Husam
Lenke til kommentar

AP er et useriøst vingleparti. Se bare på blasfemisaken og hijab-saken. Se bare på hvordan de vingler i datadirektiv-saken. Se bare på hvordan de vinglet når det gjaldt det opprinnelige forslaget til ny åndsverklov for noen år siden. Se bare på hvordan de halter etter Frp og tar etter deres innvandringspolitikk etter at de først har rakket ned på Frp for nettopp det de selv går inn for nå.

Uavhengig om AP og Høyre er "like", mener jeg at det ville være en katastrofe for Høyre å bli assosiert med et vinglete amatørparti som AP.

Lenke til kommentar
Uavhengig om AP og Høyre er "like", mener jeg at det ville være en katastrofe for Høyre å bli assosiert med et vinglete amatørparti som AP.

De er det eneste store partiet sammen med Høyre som virker å ha både kompetanse og vilje til å behandle finanskrisen på en ordentlig måte. Det er da langt viktigere enn sirkusene rundt småsakene media elsker og setter på dagsorden.

Lenke til kommentar
Venstre under sperregrensa, takk.

Kan du gi en saklig begrunnelse på hvorfor, og hvordan det er relevant for denne tråden, heller enn å gulpe opp usaklige og intetsigende meninger?

Så det er greit å være usaklig mot Frp, men når man svarer tilbake med samme mynt blir det plutselig rabalder?

Venstre har jo vist seg å være totalt fjernet fra virkeligheten, for eksempel i innvandringsdebatten.

De er det eneste store partiet sammen med Høyre som virker å ha både kompetanse og vilje til å behandle finanskrisen på en ordentlig måte.

Dette er bare en ubegrunnet påstand.

Lenke til kommentar

De er det eneste store partiet sammen med Høyre som virker å ha både kompetanse og vilje til å behandle finanskrisen på en ordentlig måte.

Dette er bare en ubegrunnet påstand.

Ubegrunnet i innlegget mitt ja, men det er ikke vanskelig å argumentere for at verken SV's eller FRP's økonomiske politikk er helt uforsvarlig, bare for å nevne de to andre partiene som får mest oppmerksomhet. SV vil i praksis hindre den økonomiske veksten fullstendig om de hadde hatt makt alene, FRP var partiet som kom med forslag om å øke bruken av oljepenger under tidenes høykonjunktur for et par år siden... Med skyhøy inflasjon og rente som det sikreste resultatet selvfølgelig. Man kan ikke la partier som dette få prøve å styre oss ut av en finanskrise. Jeg stoler fullt og helt på at AP og Høyre ville tatt de rette valgene for å få oss ut av uføret verden har havnet i.

Lenke til kommentar
Så det er greit å være usaklig mot Frp, men når man svarer tilbake med samme mynt blir det plutselig rabalder?

Rettferdiggjør en usaklighet en annen? Det er ikke akkurat en konstruktiv tankegang.

Venstre har jo vist seg å være totalt fjernet fra virkeligheten, for eksempel i innvandringsdebatten.

Og med mindre Venstre kommer under sperregrensen vil de ha så mye makt at de fjerner virkeligheten i hele Norge? Jeg anser det som lite sannsynlig, og det er uansett en ubegrunnet, og jeg vil påstå usaklig, påstand

Jeg ser fortsatt heller ikke hvordan dette er relevant for tråden.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Ubegrunnet i innlegget mitt ja, men det er ikke vanskelig å argumentere for at verken SV's eller FRP's økonomiske politikk er helt uforsvarlig, bare for å nevne de to andre partiene som får mest oppmerksomhet. SV vil i praksis hindre den økonomiske veksten fullstendig om de hadde hatt makt alene, FRP var partiet som kom med forslag om å øke bruken av oljepenger under tidenes høykonjunktur for et par år siden... Med skyhøy inflasjon og rente som det sikreste resultatet selvfølgelig.

I ettertid viste det seg jo at det faktisk hadde vært smart å gjøre investeringene i infrastruktur da, siden finanskrisen effektivt har barbert ojefondet ganske kraftig. Altså gir historien Frp rett!

Man kan ikke la partier som dette få prøve å styre oss ut av en finanskrise.

Man kan ikke la partier som viste seg å ha rett prøve å styre oss ut av en finanskrise? Neivel... Akkurat.

Rettferdiggjør en usaklighet en annen? Det er ikke akkurat en konstruktiv tankegang.

Så lenge du ensidig går mot meg så vil jeg fortsette å påpeke denne dobbeltmoralen.

Og med mindre Venstre kommer under sperregrensen vil de ha så mye makt at de fjerner virkeligheten i hele Norge?

Nei, men Venstre er blant annet partiet som mer enn gjerne ville felt en flertallsregjering på høyresiden for å gi løgner-Jens statsministerjobben igjen. Venstre er en garantist for fortsatt rødgrønn regjering så lenge de har noe å si.

Lenke til kommentar
Ubegrunnet i innlegget mitt ja, men det er ikke vanskelig å argumentere for at verken SV's eller FRP's økonomiske politikk er helt uforsvarlig, bare for å nevne de to andre partiene som får mest oppmerksomhet. SV vil i praksis hindre den økonomiske veksten fullstendig om de hadde hatt makt alene, FRP var partiet som kom med forslag om å øke bruken av oljepenger under tidenes høykonjunktur for et par år siden... Med skyhøy inflasjon og rente som det sikreste resultatet selvfølgelig.

I ettertid viste det seg jo at det faktisk hadde vært smart å gjøre investeringene i infrastruktur da, siden finanskrisen effektivt har barbert ojefondet ganske kraftig. Altså gir historien Frp rett!

Man kan ikke la partier som dette få prøve å styre oss ut av en finanskrise.

Man kan ikke la partier som viste seg å ha rett prøve å styre oss ut av en finanskrise? Neivel... Akkurat.

Men dette er da direkte feil Pricks, det at de ville bruke mer penger fra oljefondet og hvordan det påvirker oljefondtapene har da lite med hvordan deres finanspolitikk ville påvirket den norske økonomien. Forøvrig var FrP også for et investeringsnivå på 50% i aksjer, noe det ligger rett under nå. Så FrP har stemt for samme som situasjonen er idag. Hvis de ikke hadde planer om å bruke MASSIVE mengder av oljefondet (med massive økonomiske ringvirkninger innenlands) så hadde tapene vært noenlunde det samme under en FrP-regjering.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Frp ville bruke bare litt ekstra for å investere i fremtiden. Dermed hadde vi kommet bedre ut av det med Frp-politikk. Frp var altså mer fremsynte enn alle som satt og rakket ned på partiet, men som nå sitter med skjegget i postkassa.

Lenke til kommentar

Hvordan er FrP mer framsynte? Det du klager på er at oljefondet har blitt barbert og nå er aksjeandelen rett under 50%. FrP har stemt for 50%. Ergo ville det blitt barbert så godt som like kraftig under en FrP-regjering. Forutsatt at de ikke hadde brukt betraktelig store mengder av oljefondet i den norske økonomien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...