Gå til innhold

[Løst]Oppgradering av PC (PH II x3 720), ser oppsettet greit ut?

Anbefalte innlegg

Hadde nesten bestemt meg for et E8400 P5Q oppsett, da jeg ble oppmerksom på Phenom II, og da ble det heller AMD til slutt.

Dette er oppsettet mitt:

AMD Phenom II X3 720 Black Edition ~ 1280

Asus M3A78-T ~ 1070

OCZ DDR2 PC2-6400 Reaper CL4 4 GB Edition ~ 400

Intel PRO/Wireless 3945ABG ~ 180

4 x Antec TriCool 80mm 75080-6 ~ 110

Til sammen: ca 3000 på Amentio

Jeg kommer ikke til å klokke noe særlig, så det blir ingen stor kjøler på CPU'en, dermed skal ikke heatpipene på RAM'en utgjøre noe problem. PC'en skal brukes til mest dagligdagse ting, og litt videoredigering og spilling. Grunnen til at jeg ikke har med GPU i oppsettet er fordi jeg tenker å kjøpe et Sapphire Radeon HD 4870 1024 MB Toxic (ca 1750) etterhvert. Jeg kommer ikke til å spille noe særlig før etter sommeren, og da regner jeg med at prisene har sunket litt. Evt. plukke opp et av de nye HD5xxx kortene.

Edit: Har en Croscair HX 620W PSU, så strøm burde ikke være noe problem.

Noen kommentarer på oppsettet, evt. andre forslag?

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går også og vurderer akkurat det samme!

Evt en tregere prosessor først, og vente på prisfall i 940 osv:

Athlon 64 X2 7750 BE

Men, hva er forskjellen på Asus M4A78-E og M3A78-T ?

Asus M4A78-E

Asus M3A78-T

Jeg lurer også på om det vil være smart å gå for AM3/DDR3 direkte, men det blir jo noe dyrere oppsett. Lurer i såfall: RAM-prisene om 12 mnd, og evt hvor lenge AM3 vil leve før AMD kommer med noe nytt. Kan jo klinke til med 8 gig ram nå, for å være sikker.

PS: Kjører pr i dag en 4-5 år gammel Athlon XP 2000, med 1,5 gig DDR1.. Sliter litt :-)

-Marius

Endret av mariuso
Lenke til kommentar

Vurderte selv å vente, men 940 er AM2+ så den har ikke støtte for DDR3, og dermed ikke så framtidsrettet som x3 720. I tillegg så vil jeg nok ikke merke forskjell på de to i de oppgavene jeg skal bruke PC'en til.

Har selv slitt litt med forskjellen på hovedkortene, men har ikke funnet noen større forskjell enn ulikt antall PCIe porter o.l. De er jo også helt likt priset.

Det koster ca 800 (i hovedkort og RAM) å gå for DDR3 nå i stedet for DDR2, og leser du tester så er det ikke mange prosentene du tjener på det. Så for min del er det ikke verdt det. Tenker at neste oppgradering blir til DDR3 og kanskje med en SDD, da begge har blitt mer mainstream. Jeg tror også at DDR2 prisene har nådd bunnen, så de regner jeg med at stiger litt framover, mens DDR3 synker litt sakte men sikkert.

AM3 holder nok en god stund, men går du for DDR2, så må du gå for AM2+ uansett. AMD har vært veldig gode på bakoverkompabilitet, så det burde ikke være et problem.

Jeg kjører selv på en 5 år gammel PC med 1GB RAM, Athlon 64 3000+ prosessor og 128MB skjermkort. Det sier også sitt =)

Du må gjerne si ifra hva du går for, eller andre tanker du har. Det er alltid greit å ha noen å kaste ideer tilbake på :)

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

M4A78-E: Er vel nyere (2009), men merkelig nok:

Integrated ATI Radeon™ HD 3300 GPU. onboard 64MB DDR2 800 memory

Max. shared memory: 512 MB

M3A78-T: Litt eldre, dvs 2008.

Integrated ATI Radeon™ HD 3300 GPU. onboard 128MB DDR3 1333 memory

Max. shared memory: 512 MB

Har jo også som du sier ulikt antall PCIe porter, og M3A78-T har plassert 2 av sata-kontaktene opp på kanten av kortet.

Jeg kommer nok til å gå for dette her: M3A78-T, DDR2 og 7750 BE -Blir 2060 kr fra Amentio.

* Oppdaterer kanskje til en AM3-CPU og Radeon HD 4770 senere, for det skal vel være mulig? (Eller har jeg bomma helt med tanke på AM3-CPU og DDR2-RAM osv?)

-Marius

Lenke til kommentar

Vet dere forresten om alle (og da helst Amentio) som selger Reaper HPC har den nye modellen?

I de ulike butikkene opptrer de nemlig med to forskjellige looks:

* Virker uansett som bra minne, CL4 @ 800 = Nice.

gammel modell:

Reaper_HPC.jpg

Ny modell:

reaper_new_ddr2_angle.462x376!.jpg

Lenke til kommentar

Ang hovedkortene: Nå husket jeg hvorfor jeg ikke ville ha M4A78-E. Layouten er visst ikke så optimal dersom du skal ha et litt nyere grafikkort med en større kjøler. Kan lese noen brukererfainger her.

Det skal gå helt fint å bruke en AM3 CPU med DDR2, de takler begge minnetyper. Det er hovedkortet som vanligvis ikke gjør det.

Er ikke sikker på hvilken kjøleløsning det er på RAM'en Amentio selger.

Men er det lenge til du har tenkt å oppgradere til en AM3 prosessor (Phenom II regner jeg med)? Vet ikke hvor mye du "tjener" på det, om du ikke venter en god stund da...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at jeg gidder å vente på at prisene skal falle på skjermkortet. Trenden er heller at hardware har blitt litt dyrere i det siste, og jeg gidder ikke å sitte på den PC'en jeg har lenger :p

Kommer nok til å bestille dette i morgen: Handlevogn.

Den jeg har har nå har holdt i 5 år, så regner med at denne varer ihvertfall 3 år framover.

Lenke til kommentar

Jeg leste også reviews på Newegg.com (til krampa tok meg) og ser at mange klager på det med PCIe i det nederste sporet. Men, de klager også på M3A78-T... Blir jo helt gal av all infoen. :no:

En fordel med disse korta vs mange andre er at de har hot-swap eSATA-kobling bak. En stor fordel til mitt bruk!

Skal ikke oppgradere noe mer på grafikken før utpå høsten, blir 0 spilling på meg i sommer!

Jeg bestilte PHii X3 720BE, M4A78-E (med jalla-PCI) og 8 giga ram faktisk. (Glad i photoshop osv.. Lyster på å teste RAMdisk)

Uøkonomisk å gjøre småoppdateringer, samt miljømessig bedre. Er jo 45 nm versus 65, og gir vel røft regnet 35% mer ytelse. Men koster det dobbelte :(

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å kjøpe et hovedkort som har CF-støtte (to skjermkort). Dette har det Gigabyte GA-MA790X-UD4.

EDIT: Men jeg ser nå at det kortet du selv foreslår støtter vanlig CF i hvit og blå slot. Vel da er den jeg anbefalte over bare et alternativ:)

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

@Jornboss: Jeg kommer nok ikke til å bruke crossfire. Eneste jeg kan bruke det på er hybrid crossfire med et billig gammelt kort, men det støtter hovedkortet mitt uansett.

@Marius: Skjermkortet jeg bestilte tar opp to plasser, så jeg gikk for M3A78-T. Tror nok de fungere like bra, men gi gjerne tilbakemelding når du har fått delene dine. Spennende med 8 GB RAM =) Jeg kjører 32bit OS nå, så får ikke utnyttet det noe.

Gleder meg til jeg får satt sammen delene! Gratulerer med ditt kjøp! :)

Lenke til kommentar

Må jo teste ut Windows 7 ! De legger ut Release Candidate i morra, og jeg har alt prøvd betaen, som virker godt. Bare å skifte over til 64 bit nå :-) At den varer i 1 år skader jo ikke.

- Kommer heller ikke til å ha bruk for CrossFire..

Mer sannsynlig at jeg setter inn et lydkort eller noe i stedet da gitt. GuitarRig V.3 + Midi-kort eller noe i den retningen :-)

Pakken er levert postterminalen i trondheim i dag kl.17. Så jeg håper den kjem i morra. Kan legge ut før/etter-bilder fra innmaten i maskinen. Har Asus A7N8X pr i dag, og ikke modulær Fortron PSU, men har kjøpt en modulær som skal inn nå også. Den gamle begynte å lage klikkelyder i vifta. Noe som var sykt irriterende, og med på å fremskynde dette kjøpet.. :ohmy:

Lenke til kommentar

Kan gi litt tilbakemelding til trådstarter. Har selv nesten samme oppsettet som du ser i min signatur. Samme HK, CPU og akkurat den GPUen du tenker på å kjøpe(toxic ja). Jeg er veldig fornøyd med oppsettet og tror du vil bli det også. Har selv en SSD som jeg tror booster hastigheten på systemet mitt ganske bra så du bør som du sier absolutt vurdere en slik i fremtiden. CPUen klokker også veldig bra så du har jo alltids muligheten til å sette på en bedre CPU kjøler og klokke om du bestemmer deg for det i fremtiden. Kan legge ved en link til tomshardware om en klokkeguide for samme CPU og HK:

http://www.tomshardware.com/reviews/phenom...thlon,2161.html

Endret av Mykos
Lenke til kommentar

Det var jo hyggelig å høre. Har sett for meg å klokke litt, men tenkte å prøve med stock kjøler først å se hvor langt den holder. Jeg er ikke en erfaren klokker, så det blir ikke mye av det. Men takk for linken, er greit å lese seg litt opp på forhånd.

I neste oppgradering blir det definitivt en SSD. De har jo sunket kraftig i pris i det siste, så satser på at den trenden fortsetter.

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar
Pakken er levert postterminalen i trondheim i dag kl.17. Så jeg håper den kjem i morra. Kan legge ut før/etter-bilder fra innmaten i maskinen. Har Asus A7N8X pr i dag, og ikke modulær Fortron PSU, men har kjøpt en modulær som skal inn nå også. Den gamle begynte å lage klikkelyder i vifta. Noe som var sykt irriterende, og med på å fremskynde dette kjøpet.. :ohmy:

Det var kjapt! Hovedkortet mitt var ikke på lager, så jeg må nok vente noen dager til. Hadde vært kult å se noen bilder av innmaten, ja.

Har du forresten tenkt å overklokke?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg vært litt fram og tilbake med både Amentio og Asus, og det viste seg til slutt at Asus har sluttet å lage hovedkortet mitt, så jeg får det ikke :(

Men som et plaster på såret av Amentio fikk jeg velge et hovedkort til kostpris (antar at det er innkjøpspris), og det eneste som støttet prosessoren min uten å flashe BIOS og hadde nok tilkoblingsmuligheter var Asus M4A79 Deluxe. Blir spennende å se hvilken pris jeg får på det. Håper det ikke overstiger det M3A78-T kostet.

Ellers hadde jeg ganske rett i antagelsen min om at komponentene kom til å stige i pris. Både skjermkortet (Vapor-x, som er en uklokket Toxic) og RAM'en har steget 200kr hver på tre uker. Prosessoren har falt en hundrelapp i pris. Er glad jeg ikke ventet!

Har du satt sammen maskinen din mariuso?

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

Ok! Ser ut som du har fått deg et helt rått hovedkort i så fall! Kunne tenkt meg en slik en selv :D Synd du ikke kjører på med flere skjermkort! Ser ut som det er plass til 4 stk hvis jeg ikke tar helt feil!

Hadde vært konge med en oppdatering av oppgraderingen når du har fått alt på plass. Sikler litt på et lignende system selv! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...