Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Møter snart veggen..

Gjest Utslitt_jente

Anbefalte innlegg

Gjest Utslitt_jente

Som tittelen sier, jeg føler jeg snart møter den berømmelige veggen. Det siste halvåret har jeg vært unormalt mye sliten og det har bare blitt værre. Merker det også på kroppen at det er noe som ikke er som det skal. Har ofte vondt forskjellige steder i kroppen og er nesten konstant løs i magen uansett hva jeg spiser.

Gjør jeg en liten ting som f.eks å brette sammen klær føler jeg meg skikkelig sliten, omtrent som jeg akkuratt har hatt ei litt hard treningsøkt. Bare å gå opp ei trapp gjør at jeg føler meg sliten :dontgetit: Er jo ikke normalt å være sånn for ei jente 22 år :blink:

Jeg har blitt veldig ukonsentrert i det siste og glemmer ofte ting. Sliter med og føre en ordentlig samtale med folk da jeg ofte detter ut av samtalen og jeg klarer heller ikke å komme på noe særlig og si annet enn: åja, okei, såpass, huff da.. osv

Jeg føler jeg ikke har energi til noe som helst lengre. Sliter mer og mer med og klarer å stå opp om morgenen og å komme meg på jobb. Av og til begynner jeg også å gråte av at jeg føler meg så sliten at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal klare og komme meg igjennom en arbeidsdag. Når jeg da endelig kommer hjem fra jobb har jeg bare lyst til å legge meg, orker ikke gjøre noe annet. Orker ikke en gang være med venner lengre :(

Alt føles bare tung og slitsomt og ingenting er gøy lengre. :no:

Hadde det ikke vært for samboeren min, vet jeg ikke hvordan jeg skulle klart meg.

Noen som har noen råd til meg?

Har lenge vurdert å dra til legen, men vet ikke helt hvordan jeg skal ta det opp og hvordan jeg skal legge det frem sånn at han skjønner hvor alvorlig det er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Utslitt_jente
Test deg for allergi... (hos legen!)

Ja, men kan alergi være årsaken til at jeg er så sliten?

Eller var det bare med tanke på magen?

Lenke til kommentar

Det kan være at du har gått for lenge uten å høre på hva kroppen din har prøvd å fortelle deg, nå har den derimot sagt stopp.

Det kan være mange grunner til at du er sliten, stress, depresjon, dårlig kosthold, mistrivsel, osv.

Du burde først og fremst ta deg en tur til legen og fortelle ham/henne hvordan du føler deg og legen vil ta litt blodprøver og sjekke blodtrykk og diverse for å se om du kanskje mangler noe eller har lavt nivå av noe.

Kanskje legen skriver ut en symelding til deg dersom det er slik at du ikke fungerer i det daglige.

Håper du føler deg bedre snart :)

Lenke til kommentar
Har lenge vurdert å dra til legen, men vet ikke helt hvordan jeg skal ta det opp og hvordan jeg skal legge det frem sånn at han skjønner hvor alvorlig det er?

Gjør det, og bare fortell hvordan du har det. Man hører av og til om folk som ikke blir tatt på alvor av legen sin, men du må ikke finne på å la slike historer, eller en slags tanke om at egentlig så burde du fint takle dette selv, hindre deg i å få hjelp.

Lenke til kommentar

Hei :)

Eg har hatt det nøyaktig slik som deg sidan september. No er eg på bedringens veg, og det ser ut til å løyse seg for meg. For min del var det overarbeid over lang tid som gjorde det. Eg hadde i halvanna år gått på skule tre dagar i veka og i jobb to dagar, i tillegg til lang reise mellom heim, skule, jobb og hybel. Utslaget for meg var då eg måtte gå firetimars kveldskurs to dagar i veka, i tillegg til jobb, skule og lekser. Eg var forøvrig 17 år då. Eg fekk influensa, og vart liggande i to veker. Sjukemeldt og alt.

Etter det var eg ufatteleg sliten, både mentalt og fysisk, at eg måtte fortsetta på sjukemeldinga. Eg var kjempesliten og klarte ikkje stå opp - ikkje fordi eg var trøtt, men eg hadde ikkje krefter til å fysisk reise meg or senga og kle på meg. Nokre gongar tok det fleire timar.

Eg har vore til utredning for det eine og det andre, og eg er på papiret sunn og frisk. Har fått antidepressiva, men har ikkje teke dei. Eg veit det ikkje er depresjon som feilar meg. Var på øre-nese-hals for nokre veker sidan, og der fekk eg konstatert hørselstap. Det har komme gradvis, og har gjort at eg har brukt svært mykje energi på å få med meg det som blir sagt og det som skjer. No som eg har funne ut kva som gjer det, merkar eg at eg har mykje meir energi, er i bedre humør og generelt ei heilt anna jente enn for nokre månader sidan.

Tenk over om det er noko som kan påverke deg på same måten som hørselstapet mitt, om det er noko som 'stjel' energien din utan at du merkar det.

Det som er viktig, og som andre her seier; gå til legen, snakk med han/ho, fortell kva du føler og kor frustrerande det er å ikkje ha energi til noko. Dersom du ikkje blir hørt, eller blir avspist med vitaminpillar, så bytar du lege! Det er utruleg viktig å bli hørt!

Dette vart eit veldig langt innlegg, ser eg... Dersom du vil ha nokon å prate med, så er det berre til å sende PM :)

Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet siden jeg fikk kyssesyken for halvannet år siden. Var verre før selvfølgelig, men i følge legen skulle jeg vært frisk fra selve kyssesyken nå. Fikk vite for ca. et halvt år siden at jeg hadde jernmangel. Dette skjedde fordi jeg generellt ikke orka å stikke ned på kjøkkenet å lage meg mat. Jeg fikk opp jernet til ca. 90, og det motiverte meg til å bli helt avhengig av mat (legger aldri på meg noe omtrendt så det gjorde ingenting) spiste 24/7 og plutselig gikk jernet ned på 50 i verdi og jernpiller har jeg tatt hele veien. Så er litt back to scratch og blir sliten av ingenting. Orker ikke å trene lenger noe jeg klarte en periode for noen måneder siden og orker ikke å gå å finne på noe med venner.

Men Bonselo du minte meg på noe viktig, nemlig hørselen. Spiller trommer i et band og hører konstant på musikk på høyest mulig volum fordi jeg alltid føler at det ikke blir høyt nok. Bare skrur opp og skrur opp helt til det blir helt sykt høyt sånn egentlig.

Skal gå til legen å teste det :)

Endret av BadBeer
Lenke til kommentar
Gjest utslitt_jente

Takk for mange gode svar :)

Må nok bare få bestilt den timen hos legen da :) Litt av grunnen til at jeg gruer meg er fordi jeg føler han ikke har tatt meg helt på alvor før når det gjelder sånne ting som ikke helt tydelig er en sykdom som f.eks influensa.

Har faktisk følt at hørselen har blitt dårligere, ikke fordi jeg egentlig føler jeg hører noe dårligere, men fordi jeg ikke klarer å oppfatte det folk sier. Noe som er veldig plagsomt, hvertfall når jeg er på jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...