Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]-Acer apire røde prikker-

Anbefalte innlegg

Hei.

har en acer aspire m5640.

For 2 dager siden fikk jeg et problem, når jeg skulle spille kom det opp noen røde prikker/streker på sjermen og spillet frøs men det gikk greit jeg trykket bare Ctrl + Alt + del. noen timer senere skjedde akkurat det samme på skriveboredet mitt, da måtte jeg bare skru av pcen. Nå kommer jeg meg bare inn til der hvor jeg skal skrive passordet og så kommer disse røde prikkene/strekene og sjermen slukkner og det står no signal.. Jeg er ganske sikker på at det ikke har noe med skjermen å gjøre.

Trenger hjelp: har masse viktigt innpå der. :dontgetit:

mvh klaskan

Endret av klaskan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

For 2 dager siden fikk jeg et problem, når jeg skulle spille kom det opp noen røde prikker på sjermen og spillet frøs men det gikk greit jeg trykket bare Ctrl + Alt + del. noen timer senere skjedde akkurat det samme på skriveboredet mitt, da måtte jeg bare skru av pcen. Nå kommer jeg meg bare inn til der hvor jeg skal skrive passordet og så kommer disse røde prikkene og sjermen slukkner og det står no signal.. Jeg er ganske sikker på at det ikke har noe med skjermen å gjøre.

mvh klaskan

Har du en annen PC-skjerm som du kan prøve å koble til?

Lenke til kommentar
Hei.

For 2 dager siden fikk jeg et problem, når jeg skulle spille kom det opp noen røde prikker på sjermen og spillet frøs men det gikk greit jeg trykket bare Ctrl + Alt + del. noen timer senere skjedde akkurat det samme på skriveboredet mitt, da måtte jeg bare skru av pcen. Nå kommer jeg meg bare inn til der hvor jeg skal skrive passordet og så kommer disse røde prikkene og sjermen slukkner og det står no signal.. Jeg er ganske sikker på at det ikke har noe med skjermen å gjøre.

mvh klaskan

Har du en annen PC-skjerm som du kan prøve å koble til?

Prøvde gikk ikke :thumbdown:

Lenke til kommentar

Du kan jo åpne maskinen og sjekke skjermkortet for støv?

Kan hende det er fullt av støv, og derfor går varmt.

Over lengre tid vil det nok ta livet av kortet, noe som allerede kan ha skjedd i ditt tilfelle.

En ting du kan prøve er å starte windows i sikker modus, er du heldig så funker kortet bedre der, da det kjører på innebygde drivere i windows.

Om du har XP så er det bare å trykke F8 gjentatte ganger etter at bios er ferdig, og før windows begynner å starte, da skal du få opp en meny, der velger du sikkermodus, eller sikkermodus med nettverk, om du vil ha tilgang til nettverk/internett for å flytte over viktige filer til et anna sted.

Lenke til kommentar
Du kan jo åpne maskinen og sjekke skjermkortet for støv?

Kan hende det er fullt av støv, og derfor går varmt.

Over lengre tid vil det nok ta livet av kortet, noe som allerede kan ha skjedd i ditt tilfelle.

En ting du kan prøve er å starte windows i sikker modus, er du heldig så funker kortet bedre der, da det kjører på innebygde drivere i windows.

Om du har XP så er det bare å trykke F8 gjentatte ganger etter at bios er ferdig, og før windows begynner å starte, da skal du få opp en meny, der velger du sikkermodus, eller sikkermodus med nettverk, om du vil ha tilgang til nettverk/internett for å flytte over viktige filer til et anna sted.

Jeg står ovenfor et lite problem og det er at jeg har noen viktige skolegreier innpå der som jeg trenger til mandag... 5 sider på engelsk om The Lapps (samene). Hvis jeg åpner dataen, og fjerner støvet fra skjermkortet får jeg kanskje tak i prosjektet mitt, hvis det ikke derimot er ødelagt. Hvis jeg åpner dataen vil garantien min gå ut og jeg må betale masse for et nytt skjermkort.. Men hvis jeg leverer den inn til reparasjon uten å ha gjort noe vil det ta minimum en uke. Hjelp! :dontgetit:

Lenke til kommentar

Er nok skjermkortet ditt som delvis har tatt kvelden. Har vært borti en del av disse tilfellene, har fortsatt tilgode å se at å fjerne støv hjelper et allerede ødelagt grafikkort. Men på den andre siden så vil du ikke skade maskinen på andre områder om du bruker den. Med disse symptomene har jeg fortsatt ikke sett er kort som har gått helt i svart så du kan nok trygt bruke maskinen, er bare plagsomt med disse strekene og prikkene.

-Microne

Lenke til kommentar

Står det noe sted at du mister garantien om du åpner maskinen?

Som regel har man lov til å gjøre diverse ting med maskinene, uten å bryte garantien.

På dem fleste bærbare har man lov til å oppgradere RAM, WLAN-kort, Harddisk og andre små ting.

Og på stasjonære er jo mulighetene større ;)

Det du kunne ha gjort, er å ringe butikken du kjøpte maskinen fra, og høre om du får lov til å prøve å fikse problemet selv, evt om du kan ta ut harddisken og koble den på en anna maskin, for å overføre filene du trenger ;)

Lenke til kommentar
Står det noe sted at du mister garantien om du åpner maskinen?

Som regel har man lov til å gjøre diverse ting med maskinene, uten å bryte garantien.

På dem fleste bærbare har man lov til å oppgradere RAM, WLAN-kort, Harddisk og andre små ting.

Og på stasjonære er jo mulighetene større ;)

Det du kunne ha gjort, er å ringe butikken du kjøpte maskinen fra, og høre om du får lov til å prøve å fikse problemet selv, evt om du kan ta ut harddisken og koble den på en anna maskin, for å overføre filene du trenger ;)

Tusen takk! :!:

Det virker som om du har lang erfaring med alt som har med data og gjøre!

Lenke til kommentar

Har drivi på i noen år ;)

Men, jeg bryr meg ikke alltid så mye om garanti :p

Som f.eks laptopen jeg sitter med nå (Acer Aspire One A150), der er alt plassert på dumme plasser, så man faktisk må ha ut hovedkortet for å oppgradere noe.

Så her mista jeg garanti ved å oppgradere RAM.

Men som jeg sa i forrige post, at dem fleste bærbare, så har man lov.

Da vil det si, at om det er egne luker under maskinen, evt at man bare må ta av tastaturet for å oppgradere enkle ting, så skal man i teorien ha lov :)

En kamerat av meg har en stasjonær pc, der det bare sa pang en dag, og sikringa gikk.

Han kom til meg og lurte på om jeg kunne se på den før han sendte den på service.

Han ville hente ut noe filer for sikkerhets skyld, for den hender jo service folka finner på å installere windows på nytt..

Så, jeg åpna den, kobla til ei anna strømforskyning, og maskinen funka helt normalt, han henta ut det han ville og lagra det hos meg så lenge, så bare kobla jeg til den gamle strøm forskyninga og skrudde sammen maskinen igjen, og snakka med en venn av meg som jobba med service, der hvor maskinen skulle leveres, og det var ikke noe problem å levere den inn :)

Og han visste da at jeg hadde brukt en annen strømforskyning til å hente ut filene med.

Men han hadde ikke rette utdannelsen til å ta seg av sånne ting som dekkes av garanti, så han måtte sende den inn.

Og ca 3-4 uker senere fikk kameraten min igjen maskinen, men ny strømforskyning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...