Gå til innhold

Kan jeg bruke bilde av bilen min som er tatt av noen andre?

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte med bilen min på bane i helgen, og har funnet ett par bra bilder av dette som jeg tenkte jeg kunne bruke i en salgs-annonse når dette blir aktuellt.

motivet er bilen min, altså ikke en klynge med biler eller noe slikt, jeg har ikke gitt noen som helst tilatelse til noe slikt.

hvordan er reglene rundt dette, har jeg i det hele tatt noen rettigheter her?

og har de som tok bilder rettigheter til å bruke disse i f.eks artikler og slikt, når de verken har informert eller spurt meg om bildene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvordan er reglene rundt dette, har jeg i det hele tatt noen rettigheter her?

og har de som tok bilder rettigheter til å bruke disse i f.eks artikler og slikt, når de verken har informert eller spurt meg om bildene?

Du har egentlig ingen rettigheter, men det er ikke sikkert fotografen egentlig full rett til å publisere bildet heller.

Når du deltar i løp på bane (om det ikke var løp er situasjonen litt annerledes for fotografen, men ikke for deg), har du egentlig ikke rett til noe som helst. Dersom bilen din er veldig unik kan du kontakte fotografen og be om at bildene ikke publiseres, men dersom bilen er "en av mange" kan du ikke motsette deg publisering heller.

Dersom det er løp, er det sannsynlig at arrangør vil ha rettigheter til alle bilder som er tatt, og regulerer derfor pressetilgang. Det betyr at man ikke kan ta bilder, eller at man i hvert fall ikke får lov å publisere dem uten tillatelse fra arrangør.

Dersom det ikke er løp, har fotografen egentlig frie tøyler gitt at det ikke er et helt lukket, privat område der eier har nedlagt generelt fotoforbud. Du kan motsette deg publisering ved personlig gjenkjennelse, ikke nødvendigvis at ansiktet må være synlig, men jeg har aldri hørt at det har fått gjennomslag i biler. Er man utendørs regnes man for å være i det offentlige rom, og man har ikke rett til å nekte folk å ta bilder der.

Når det gjelder din bruk av bildet - du har som sagt overhodet ingen rettigheter til det, du kan kanskje motsette deg publisering av det, men ikke noe mer. Dersom du ønsker å bruke bildet, må du kontakte fotografen og forhøre deg med ham om det er greit. Det blir i så fall en avtale dere i mellom, og er vedkommende en hyggelig person, får du lov å bruke bildet i en eventuell salgsannonse for bilen.

Du har forøvrig også lov å skrive ut bildet og henge det på veggen hjemme - men du kan ikke selge utskriftene, og du kan ikke henge dem opp hvor som helst.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Jeg vil også tro at det er fotografen som har rettighetene til bildet etter åndsverkloven, hadde bilde vært av deg, hadde det vært en annen sak,
Egentlig ikke det heller - fotografen har alle rettigheter til bildet med mindre vedkommende har sagt fra seg noe til arrangør eller andre ved avtale. Det gjelder uansett om bildet er av en person eller ikke. Forskjellen ligger i om fotografen uten videre kan publisere bildet, men er dette et billøp med offentlig interesse kan bildet publiseres uten motivets samtykke også selv om det er et bilde med en bilfører som hovedmotiv.
Lenke til kommentar
Når du deltar i løp på bane (om det ikke var løp er situasjonen litt annerledes for fotografen, men ikke for deg), har du egentlig ikke rett til noe som helst. Dersom bilen din er veldig unik kan du kontakte fotografen og be om at bildene ikke publiseres, men dersom bilen er "en av mange" kan du ikke motsette deg publisering heller.

Jeg er i utgangspunktet enig med det du skriver, men det det er et men:

Bilen i seg selv kan nemlig defineres som et åndsverk. Er bilen personlig stylet, fått en unik lakkering, fått påsatt egenprodusert spoiler, etc. - kan vel bilen i seg selv defineres som et kunst-/åndsverk. Og da er det plutselig eieren av kunstverket, og ikke fotografen, som sitter på rettighetene; fotograf har da ikke lov til å publisere bildene uten å spørre eieren av åndsverket, og sistnevnte kan kreve erstatning om fotograf bruker bildet for å tjene penger.

Satt på spissen så kan ikke jeg som fotograf gå på en Nerdrum-utstilling, ta bilder av maleriene hans, og bruke bildene som jeg vil.

Lenke til kommentar
Bilen i seg selv kan nemlig defineres som et åndsverk. Er bilen personlig stylet, fått en unik lakkering, fått påsatt egenprodusert spoiler, etc. - kan vel bilen i seg selv defineres som et kunst-/åndsverk. Og da er det plutselig eieren av kunstverket, og ikke fotografen, som sitter på rettighetene; fotograf har da ikke lov til å publisere bildene uten å spørre eieren av åndsverket, og sistnevnte kan kreve erstatning om fotograf bruker bildet for å tjene penger.
Det er derfor jeg la inn "dersom bilen er veldig unik". Men uten at jeg har spesielt grunnlag for å si det, vil jeg påstå at bilen må være _veldig_ spesiell for at den skal kunne kalles et åndsverk. Dersom den trafikkeres i det offentlige rom kan man heller ikke uten videre nekte publisering av bildet - selv om bilen er spesiell. Du må regne med at rettsvesenet har ganske harde krav til en bil som ønskes definert som et kunst-/åndsverk.

Sammenlikningen med Nerdrum-utstillingen blir likevel mer som at bilen ikke vises for folk unntatt på billøp der man må ha akkreditering for å ta bilder (i hvert fall for å publisere dem etterpå). Da er selvfølgelig situasjonen mer innfløkt - og trådstarter kan nærmest glemme å få bruke bildene i egenannonsering eller til salg av bilen.

Lenke til kommentar

Fotografen har helt klart bruksretten til bildene.

Selv om det er din bil har bilen din ikke den samme statusen som du har. Du har rett til eget bilde, altså kan du nekte noen å benytte bildet (med noen klare og noen uklare unntak, men det er mindre relevant her).

Når bilen din står på offentlig sted må du ta høyde for at bilen kan fotograferes. Du kan ikke kreve at skilt sladdes. Du kan egentlig ikke kreve noe som helst. Dersom bildet publiseres av en avis i forbinidelse med en kriminell handling sladdes skiltet med bakgrunn i Vær Varsom og identifisering, men det blir igjen noe annet.

Det du her bør gjøre er å spørre fotografen om du kan benytte bildet. I de aller fleste tilfeller vil du få lov. :)

Lenke til kommentar
Det er derfor jeg la inn "dersom bilen er veldig unik". Men uten at jeg har spesielt grunnlag for å si det, vil jeg påstå at bilen må være _veldig_ spesiell for at den skal kunne kalles et åndsverk. Dersom den trafikkeres i det offentlige rom kan man heller ikke uten videre nekte publisering av bildet - selv om bilen er spesiell. Du må regne med at rettsvesenet har ganske harde krav til en bil som ønskes definert som et kunst-/åndsverk.

Sammenlikningen med Nerdrum-utstillingen blir likevel mer som at bilen ikke vises for folk unntatt på billøp der man må ha akkreditering for å ta bilder (i hvert fall for å publisere dem etterpå). Da er selvfølgelig situasjonen mer innfløkt - og trådstarter kan nærmest glemme å få bruke bildene i egenannonsering eller til salg av bilen.

bilen kan nok regnes som unik, typen, stylingen og farge jeg har finnes i ett opplag på 250 fra fabrikk, totalt 750 av min type uavhengig av farge.

banen var leid(regnes som privat område?) og løpet var i utgangspunktet ikke beregnet for publikum, selv om det kom noen innom.

klart jeg burde spørre fotografen, men når jeg ikke har peiling på hvem det er eller hvordan jeg får tak i han er det plutselig litt værre...

jeg er også med på samtlige bilder, men med fargede ruter(ser greit gjennom de) og hjelm er identifisering ute av bilde.

Lenke til kommentar
klart jeg burde spørre fotografen, men når jeg ikke har peiling på hvem det er eller hvordan jeg får tak i han er det plutselig litt værre...

jeg er også med på samtlige bilder, men med fargede ruter(ser greit gjennom de) og hjelm er identifisering ute av bilde.

Hvor fant du bildet da?

Hvis du fant bildet f.eks på en fotoside så bør det ikke være umulig å finne fotografen.

I tillegg så kan det hende det ligger noe info om fotografen i EXIF infoen :)

Andreas

Lenke til kommentar
bilen kan nok regnes som unik, typen, stylingen og farge jeg har finnes i ett opplag på 250 fra fabrikk, totalt 750 av min type uavhengig av farge.
Da er du nok dessverre veldig i grenseland. Selv om opplaget er sterkt begrenset, er det likevel langt fra sikkert at det blir definert som et kunstverk i så måte, som faktisk må til for at du skal kunne begrense rettigheten til publikasjon. At det er et åndsverk er det ingen tvil om, men ingen kan nekte deg å ta bilde av andres åndsverk med mindre det er som kunstverk å regne, eller at det gjelder særskilte regler (f.eks. faksimiler i aviser etc).

banen var leid(regnes som privat område?) og løpet var i utgangspunktet ikke beregnet for publikum, selv om det kom noen innom.
Spørsmålet er om det var skiltet/varslet fotoforbud eller ikke. Det er ikke tilstrekkelig at området er privat, det må også være tydelig varslet at det ikke er tillatt å fotografere der. Du har i utgangspunktet fri adgang til å fotografere på privat eiendom, et forbud må reguleres. Selv om det ikke var åpnet for publikum, må det også være varslet begrenset adkomst dersom det normalt er fri adgang til området. Dersom det verken var tydelig varslet om fotoforbud på stedet eller varslet om ikke adgang for uvedkommende (andre enn løpsdeltakere, deres team og nærmeste kontakter f.eks.), står du svært svakt i å begrunne motsettelse av publisering av bildet. Du har alltid lov å prøve, men du må også regne med å få avslag.

Du skrev at du hadde fått tak i bildene - da burde du vel klare å spore opp hvem som har tatt dem?

Du må uansett ta kontakt med fotografen før du har lov til å bruke bildene til noe som helst utover å skrive dem ut og ha dem på veggen hjemme eller bruke dem som skrivebordsbakgrunn på PCen. Det er slett ikke usannsynlig at du får lov til å bruke bildene i en salgsannonse når du skal selge bilen - men det er også sannsynlig at fotografen vil krangle om vedkommende oppdager at du bruker bildene uten tillatelse. I denne sammenhengen er det faktisk lettere å få tillatelse enn tilgivelse...

Lenke til kommentar
Da er du nok dessverre veldig i grenseland.

...det er uansett ikke trådstarters åndsverk - dersom dette serieproduserte kjøretøyet overhode oppfyller lovens krav til "verk" - men produsentens. At en småspesiell bil skulle møte lovens krav til verk finner jeg særdeles tvilsomt. Om det er gjort svært mye med bilen, så kanskje, men å sette på en stor og tøff hekkspoiler vil neppe holde.

Min bilfotograferende fetter (http://www.98super.no/) har opplevd at folk har brukt hans bilder i annonser uten å innhente samtykke, og det har han ikke blitt særlig glad for.

Lenke til kommentar

Vel, kan en arkitekt eller huseier kunne eie mine bilder av et hus eller bygning?

Som oftest ber folk meg om tillatelse til å bruke bildene mine, men jeg kommer over bil-annonser i blant på finn med mine bilder - uten at jeg hisser meg opp, eller griper inn på noen måte av den grunn. Hvem vil egentlig selge bilen sin ved hjelp av banebilder forresten?

Jeg regner vel internet som public domain i grunn - men såklart ville jeg handlet noen prøvde seg på å selge noe som er mitt.

Lenke til kommentar
Jeg regner vel internet som public domain i grunn - men såklart ville jeg handlet noen prøvde seg på å selge noe som er mitt.

Hmm, her motsier du deg selv litt vel?

Du sier at internett regner du som public domain, men du ville handlet hvis noen prøvde å selge noe som var ditt. Ok, så hvis jeg henter bildet ditt på nett og selger det til en fyr for 1200 kroner så ville du sendt meg regning? Da faller jo den public domain teorien din i fisk. Da anser du ike internett som public domain.

Jeg har et eksempel som jeg fikk i helgen.

Jeg tok bilder i forbindelse med en turn konkurranse, og faren til den ene jenta spurte om å få noen av bildene på en minnepinne.

Jeg sa ok, MEN jeg vil ikke se de bildene på internett eller lignende.

Altså kun til privat bruk i hans hus f.eks på papir.

Hvis de da dukker opp på nett nå så vil jeg ta kontakt med han og be han om å fjerne de siden det er mine bilder og de har jeg rettighetene til.

Uavhengig om han fikk de på en minnepinne til privat bruk.

Så jeg ville reagert hvis noen brukte mine bilder uten å ha sjekket om det var ok først.

Hadde de gjort det så ville jeg mest sannsynlig sagt ja, så sant han ikke skulle selge de da :)

Andreas

Lenke til kommentar
Det har ingenting med saken å gjøre, men jeg vet ikke om det er en fordel i en bilannonse å vise at bilen har vært kjørt på bane ;)

det varierer ut fra bilen da :p

volvo 240 er ikke så positivt, med f.eks Ariel Atom er det ikke like negativt lengre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...