boza Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Hei dere SOm 1000 folk har spørt om før, så lurer jeg på det samme, har tenkt å kjøpe et kamera i prisklassen 4-6000 kroner, og har plukket ut dette alternativet http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text Mine kunnskaper om kameraer nå til dags er liten, men hva er det som er viktig med kameraer idag? Skal ha et DV kamera, og vil gjerne overføre det til pc'n, gjerne via USB, (har ikke firewire men kan kjøpe et FW kort hvis det er best), som jeg da vil redigere litt her og der. Og jeg regner med at alle kameraer idag kommer med Analog ut, av typen composite? Den gule kabelen,? Har titta på noen kameraer og ser at de kan overføre fra kameraet til pc i Mpeg layer 1 format!? Stemmer det? Og så kan du brenne det over til VCD, jeg har lyst til det også, kan alle kameraer gjøre det? Eller hvilken format blir filmen på DV kassetten? Bestemmer man det selv? .... Takker for alle svar, og håper noen kan enlighten me mer om dagens DV kamera situasjon. Det er et virvarr.... Lenke til kommentar
FARGERIK Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 I den prisklassen du nevner ville jeg ha gått for SONY DCR-TRV12. Kan ikke noe for det, men SONYs kameraer ER faktisk mye bedre enn sine konkurrenter når et gjelder billedkvalitet og funksjonalitet + at SONYs kamera er de eneste som har ekte nightshot, dvs. at du ikke trenger videolys for å filme i mørket. Kameraet bruker i stedet en infrarød lampe (som vi eller dyr ikke ser) DCR-TRV12 får du dessuten billigere i webshop enn hos Elkjøp, se HER for å finne laveste pris. Du bør nesten kjøpe et FireWire kort hvis du har tenkt å redigere. Kameraet har analog og FireWire ut (men ikke inn). Hvis du trenger analog eller FireWire inn, gå for SONY DCR-TRV33 Lenke til kommentar
boza Skrevet 1. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2003 Hei FARGERIK! Jeg hadde faktisk den Sony'n som alternativ til Panasonicen, og den ser lekker ut i forhold til den andre. Men fungerer touch screenen no bra da? Og en annen ting, hva slags format blir det lagret som på kameraet? mini DV = Mini Digital Video? Men hvilken format blir det når du overfører til pc? Lenke til kommentar
FARGERIK Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Hei, iflg. Sony selv skal touch-screen'en tåle ganske røff behandling, men du må regne med å tørke av den med jevne mellomrom (Sony selger faktisk egne rense-sett for touch-screen). Når det gjelder format er DV (eller mini-DV) et eget format som Sony, sammen med Canon, JVC, Panasonic og flere andre produsenter ble enige om. Standarden fastsetter hvordan video lagres på båndet. Se forøvrig HER for mer detaljer. Du trenger derfor et PC-redigeringsprogram som kan lese formatet ut fra kameraet. Dette følger ofte med når du kjøper et FireWire kort, Pinnacle har et par OK programmer til hjemme-bruk, som følger med kortene de selger. Skal du redigere mye, vil jeg anbefale at du graver litt mer i lommene og kjøper TRV33 - da kan du nemlig overføre råstoff fra kamera til PC, redigere, overføre tilbake til kamera (på ny tape) og ta med rundt og vise til familie og venner. TRV12, og det Panasonic kameraet du la med link på, har nemlig ikke DV inn på kamera. Alternativet er hvis du har videoutgang på PC'en din - da kan du koble denne til tv'en... Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 enig med fargerik, men vær snill mot deg selv og kjøp et TRV33. Du vil ikke sitte der kun DV-ut når du skal redigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå