ericeric Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Ska både kjøpe ny tv og dataskjerm. Har luret på en LED TV ett tag. Og lurer på om det er noe jeg kan bruke som både dataskjerm og Tv. Noen som vet hvis LED-Tv skulle kunn fungere fint som dataskjerm? Har fortstått att LED-TV er en ny teknik. Hur bra fungerer den? Takk. Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Hvor stor skal skjermen være? Den bør fungere just fint Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Om det er LED TV eller ikke gjør ingen forskjell. LED i denne sammenheng er bare for baklyset. En TV er ikke ideell som dataskjerm. En dataskjerm sitter man tett på, en TV sitter man flere meter unna. Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 En TV er ikke ideell som dataskjerm. En dataskjerm sitter man tett på, en TV sitter man flere meter unna. Hvilket med andre ord betyr at en 40" tv-skjerm på ingen måte er det samme som en 40" pc-skjerm. Pikslene på en tv sitter mye lengre fra hverandre - hvilket jo er logisk i og med at begge skjermene gjerne har mer eller mindre samme oppløsning. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Hvilket med andre ord betyr at en 40" tv-skjerm på ingen måte er det samme som en 40" pc-skjerm. Pikslene på en tv sitter mye lengre fra hverandre - hvilket jo er logisk i og med at begge skjermene gjerne har mer eller mindre samme oppløsning. Den logikken din ser jeg ikke. Hvis du skulle ha to skjermer med samme størrelse og oppløsning, så er det jo fysisk umulig at pixlene i den ene sitter lenger fra hverandre. Har ikke hørt om en 40" PC skjerm, det største er vel 30". Faktum er at en TV i full HD (uansett fysisk størrelse) har 1920 x 1080, mens en 30" PC skjerm har 2560 x 1600. En PC skjerm med 1920 x 1080 kan være rundt 22". Det er altså en vesentlig forskjell i oppløsning. En TV har da mye større pixler (dvs de sitter lengre fra hverandre). Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Hvilket med andre ord betyr at en 40" tv-skjerm på ingen måte er det samme som en 40" pc-skjerm. Pikslene på en tv sitter mye lengre fra hverandre - hvilket jo er logisk i og med at begge skjermene gjerne har mer eller mindre samme oppløsning. Den logikken din ser jeg ikke. Hvis du skulle ha to skjermer med samme størrelse og oppløsning, så er det jo fysisk umulig at pixlene i den ene sitter lenger fra hverandre. Logikken brister av og til når man er trøtt. Du har selvsagt rett. Det jeg mente å si var at en 40" tv i praksis ikke nødvendigvis er bedre enn en mindre pc-skjerm med samme oppløsning. Har man større skjerm med samme oppløsning så bør man jo justere sitteavstanden deretter. Har ikke hørt om en 40" PC skjerm, det største er vel 30".Faktum er at en TV i full HD (uansett fysisk størrelse) har 1920 x 1080, mens en 30" PC skjerm har 2560 x 1600. En PC skjerm med 1920 x 1080 kan være rundt 22". Det er altså en vesentlig forskjell i oppløsning. En TV har da mye større pixler (dvs de sitter lengre fra hverandre). Riktig - hvilket da betyr at en 40" full-hdtv vil måtte plasseres lengre bort fra øynene enn en mindre pc-skjerm med samme oppløsning. Men jeg vet jo at noen likevel sitter med tastaturet klint oppi en 50" tv og innbiller seg at de har en sinnsykt stor pc-skjerm. Sitter man 5cm unna en 14" så vil jo denne også kunne oppfattes som temmelig stor. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Men så har man relasjoner i forhold til omgivelsene - å sitte 2m unna et 100"+ 1280x720 kan være veldig OK det også, ikke bare pga. størrelsen men også fordi man -vet- at bildet er større enn høytalere, døren, vinduet etc. Lenke til kommentar
ericeric Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Takk for alle svar. Diskusjonen om storleken på pixler er lite over min kunnskap Jeg har ikke tenkt sitte så tett på tvn. Så jag tror ikke jag trenger å bry meg så mye om just det. Jeg vil ha en bra tv og en tv som fungerer fint å spille spill på. Når jeg leser om LED tv'er, leser jeg alltid om hur bra LED tv'er er for farger og kontraster. Burde ikke det vare perfekt når jeg ska bruke den som dataskjerm? Eller er jeg ute å sykler.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Du er kanskje for upresis med hva du mener med "bruke som dataskjerm". Jeg tenker på vanlig databruk, som f.eks tekstbehandling. Da er en TV ikke så bra. Men nå snakker du om å spille spill, det er noe helt annet. Da fungerer antagelig en TV helt utmerket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå