arehelgesen Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Jeg er en ganske fersk kameraentusiast og har fulgt med på lanseringen av Canon eos 500d. Vurderer å kjøpe dette, men vil gjerne vente til Akamredaksjonen har fått testet det, siden jeg har veldig gode erfaringer med tidligere tester som er blitt gjort, og jeg synes de er grundige og ikke minst pålitelige. Spørsmålet mitt er derfor som følger; Er det noen som kan si noe om når (og om) en slik test kommer? Jeg har sammenlignet lanseringsdatoer med testdatoer, og de varierer ganske mye. Noen tester kommer ut rett etter lansering, mens andre kommer lenge etter. Håper på hjelp! Are:) Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Neste utgave av digital foto, tror det kommer i slutten av mai? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Vi har ikke mottatt noe testeksemplar ennå, men Canon Norge lover at vi skal få et eksemplar så snart som mulig. Lenke til kommentar
arehelgesen Skrevet 30. april 2009 Forfatter Del Skrevet 30. april 2009 Kjempeflott, tusen takk for svar! jeg venter i spenning:) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Neste utgave av digital foto, tror det kommer i slutten av mai? Det er ihvertfall en test man bør forbigå med stillhet. Jeg vil tro at dpreview vil være tidlig ute. Og det vil være en mer relevant test. Akam sin test kommer når den kommer; men de pleier å være verdt å vente på også. Men hvorfor 500D? Tom Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Digitalfoto sine tester vil jeg mene er bedre enn mange av disse TV2 hjelper deg testene o.l At Digitalfoto ikke er like grundige som endel andre kjente testremedier er jeg helt enig i , men jeg mener Digitalfoto tester kameraene slik som en fersk kameraentusiast kan klare å forstå. Det er enkle tester der redaksjonen ser på "normale" bilder som man får ut av kameraet med enkel bildebehandling. Det eneste jeg reagerer på er at de ofte ikke kommenterer optikken som er brukt i testene. Optikken som blir brukt er jo relativt viktig for bildekvaliteten da. Jeg selv synes det er artigere med tester der man i et laboratorie tar bilder av tavler og måler differansene ned til minste detalj. Om en fersk kameraentusiast vil kunne se disse differansene i sin daglige fotografering er vel heller tvilsomt. Hvorfor ikke 500D? Lenke til kommentar
arehelgesen Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 Jo, grunnen til at jeg har sett litt på 500d er at jeg kunne tenke meg et speilrefleks med mulighet for videoopptak, slik at man har "alt i ett" Jeg har også planer om å investere i et undervannshus etterhvert, for jeg dykker endel og er lei av kjipe undervannsbilder. Jeg har vel egentlig også god erfaring med Canon fra før, så jeg tror da kanskje at de viktigste grunnene til at jeg har sett meg ut 500d må være videofunksjonen, at det virker som om det er et godt kamera for pengene og at jeg allerede har litt erfaring med canonkameraer... Men jeg er veldig åpen for andre forslag:) Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Jo, grunnen til at jeg har sett litt på 500d er at jeg kunne tenke meg et speilrefleks med mulighet for videoopptak, slik at man har "alt i ett" Jeg har også planer om å investere i et undervannshus etterhvert, for jeg dykker endel og er lei av kjipe undervannsbilder. Jeg har vel egentlig også god erfaring med Canon fra før, så jeg tror da kanskje at de viktigste grunnene til at jeg har sett meg ut 500d må være videofunksjonen, at det virker som om det er et godt kamera for pengene og at jeg allerede har litt erfaring med canonkameraer... Men jeg er veldig åpen for andre forslag:) Nå har vel ingen sett noen test av 500D , men når man ser på kameraene som finnes allerede så kan man ikke gjøre mye feil i å tenke på 500D. Det blir sikkerte et knall kamera om man tenker på kamera i den klassen. Nå kommer også Nikon D5000 også med video og jeg tror disse to kameraene vil være veldig like om man tenker på bildene man kan få ut av dem. Når du har litt erfaring fra Canon kamera så ser jeg ingen grunn for å ikke velge Canon 500D. Det beste man kan gjøre er å ta en tur i fotobutikken å prøve kameraene når de kommer ,om du kan. Så Kan du tenke på hva du vil bruke kameraet mest til slik at du ser hvilke objektiv du vil ha. Da kan du jo kikke på objektiv mulighetene som finnes til de forskjellige systemene slik at valget kanskje blir enklere. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Video er en grei grunntil å vurdere 500D og Nikon 5000D. Gizmodo har tatt en titt på de to; men det er ikke en fullverdig test. Men hvis video er veldig viktig, så tror jeg det kan være en ide å vente til Panasonic DMC-GH1 kommer på markedet. Tom Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Video er en grei grunntil å vurdere 500D og Nikon 5000D. Gizmodo har tatt en titt på de to; men det er ikke en fullverdig test. Men hvis video er veldig viktig, så tror jeg det kan være en ide å vente til Panasonic DMC-GH1 kommer på markedet. Tom Enkel og grei "test" det der , noe alla Digitalfoto , enkel å forstå for de fleste. En fordypning kommer sikkert ganske snart hos dpreview , og så lenge de ikke forventer for mye av kameraene så kan testen bli konstruktiv. Lenke til kommentar
arehelgesen Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 (endret) Veldig ryddig og grei test Tom! Hvertfall for meg som ikke er helt inne i alle uttrykk og egenskaper som jo kommer med oppgradering til speilrefleks, men jeg ser frem til å begynne og sette meg inn i en fascinerende verden av tekniske spesifikasjoner og detaljer:) Kikket på artikkelen om Panasonickameraet. Det virket skikkelig bra, særlig med tanke på videomulighetene. Men hvis det stemmer at det kommer til å koste over 15. 000, så er nok det hakket for dyrt for mitt budsjett dessverre. Endret 2. mai 2009 av arehelgesen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Kikket på artikkelen om Panasonickameraet. Det virket skikkelig bra, særlig med tanke på videomulighetene. Men hvis det stemmer at det kommer til å koste over 15. 000, så er nok det hakket for dyrt for mitt budsjett dessverre. Ja, prisen ser ut til kunne bli en hemsko når det gjelder Panasonic'en. Men så ille som 15 lapper får vihåpe at det ikke blir. Nå ryktes det at Olympus kommer med noe snadder til sommeren også; men hva det blir vet jeg ikke. Tom Lenke til kommentar
arehelgesen Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Tja, kanskje de vil presse hverandres priser ned? Jeg er også avhengig at det kommer et UV-hus til et av disse kameraene. EOS500d føler jeg meg sikker på, for Canon er langt fremme på det området. Men der jeg sjekket hadde det ikke kommet noe hus til Panasonic G1 enda dessverre, så kanskje det ikke kommer i det hele tatt...Håper det, for etter å ha lest om GH1 ble jeg skikkelig tent! Endret 3. mai 2009 av arehelgesen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå