Gå til innhold

Spørsmål rundt Baalbek


pumba50

Anbefalte innlegg

Du kjenner kanskje til Baalbek, en by fra gamle tider som ligger i dagens Libanon, som ble kalt Heliopolis i romerrikets tid.

 

Jeg undrer meg på de gamle monumentene fra tempelruiner og store vegger som er laget av enorme steinblokker. En av de største steinene er på mellom 1200 og 1500 tonn. Disse steinene er helt gigantiske så jeg spør meg hvordan dette ble gjort.

 

Det ville bydd på enorme problemer for oss i den moderne tid å konstruere noe lignende, om ikke helt umulig med dagens teknologi med tanke på at en av de største kranene vi har i verden såvidt klarer å løfte den vekten, da kan man undre seg hvordan de fraktet disse blokkene på så lang avstand.

 

Enda mer undrende er jeg til hvordan de fikk plassert disse i høyden. Jeg har sett en teknikk som kunne vært brukt (men bare i svært begrensede situasjoner), du kan se videoen

. Men dette forklarer likevel ikke hvordan de klarte å frakte disse steinene over et meget ujevnt terreng og på en slik avstand.

 

Hvis vi spekulerer i at en av de store steinene var 1200 tonn. og hver mann klarer å dra 100 kg hver, så ville det tatt 12000 menn for å dra den. Så må vi kalkulere inn friksjon, steinen skal fraktes over ujevnt terreng, det ville skapt en enorm friksjon, så da må vi legge på flere menn for å kompensere for friksjon, kanskje 1000 flere menn, da er vi på 13000 menn. Dette ville tatt en enorm lang marsj av menn, men da spør jeg meg, hva når denne mengden menn krysser en haug eller et mindre fjell eller store topper, da vil denne flokken av menn forme en bue som vil ytterligere forverre muligheten for at dette kunne være tilfelle.

 

Legger ved et bilde av denne store steinen:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

baalbeck.jpg

 

Hvordan i herrens navn fikk de opp disse store blokkene på disse steinsøylene. de er enorme:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

lebanon4010.jpg

 

Se mannen på venstre siden i forhold til de store steinblokkene i muren:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

mpl_5g.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig fasinerende dette, men det er jo ikke bare konstruksjonen og fraktingen av steinene til baabek. Men det er jo også mange andre bygninger som er veldig fasinerende.

En ting som kanskje er felles med slike bygninger, hvis du ser på piramider i egypt og piramidene til aztekerene så har alle et felles trekk, og det er "aliens". Det er gjerne bilder av personer/ skapninger som kan muligens minne om aliens, eller ihvertfall ikke mennesker.

 

søkte litt på google.

 

Aliens.

Lenke til kommentar
Mulig det har en sammenheng med dette.

 

Petra_monastary1a.jpg

 

Bilde du linker til er byen Petra, som ligger sør i dagens Jordan som ble bygget av nabateerne. De byggverkene ble bygget i fjell. Bygd fra toppen og ned. Istedenfor det vanlige som er fra bunn til topp.

Nei, det er helt umulig at de er bygget ut fra et fjell. det fins ikke fjell under den store 1200 tonn tunge steinen, det er bare jord og sand. og steinene er hugget ut i brikker, hvorfor skulle de hugge de ut i brikker når de kunne bare hugget ut en vegg istede. nei dette er ikke gjort ut fra et fjell. alle steinene er hugget ut til autonome steiner. det er helt ulogisk at de skulle vært hugget ut fra et fjell. spesielt hvis du tar steinene som står på toppen av tempel søylene, de henger i lufta.

Lenke til kommentar
Nei, det er helt umulig at de er bygget ut fra et fjell. det fins ikke fjell under den store 1200 tonn tunge steinen, det er bare jord og sand. og steinene er hugget ut i brikker, hvorfor skulle de hugge de ut i brikker når de kunne bare hugget ut en vegg istede. nei dette er ikke gjort ut fra et fjell. alle steinene er hugget ut til autonome steiner. det er helt ulogisk at de skulle vært hugget ut fra et fjell. spesielt hvis du tar steinene som står på toppen av tempel søylene, de henger i lufta.

 

Javel, hvis du sier så siv.ing i byggeteknikk.

Nå var det snakk om Petra det jeg kommenterte.

Lenke til kommentar
Javel, hvis du sier så siv.ing i byggeteknikk.

Nå var det snakk om Petra det jeg kommenterte.

Disse steinene er som sagt hugget ut til autonome steiner, det skal ikke være mulig å hugge de så finslipt i bunnen uten å løfte de. Men uansett, det er helt åpenbart at disse steinene ikke kunne bli løftet av menn, de må ha brukt kraner. spørsmålet er om de brukte en stor kran (har lest endel om romerkranene) eller om de brukte mange kraner til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...