Gjest Gutt17 Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Hei. Jeg er en gutt på 17 år som smugrøyker, ivertfall sånn halveis. Jeg har smugrøyket i ivretfall 2 - 2.5 år nå og er ganske lei av å skjule dette. Har aldri blitt direkte tatt for å røyke, men moren min har funnet tobakksbonger på rommet mitt mange ganger, men bare lagt de i skuffen min eller lignende uten å si noe til meg (noe jeg synest er veldig rart.) Så jeg tenker nå å bare fortelle dem at jeg røyker, men vil liksom ikke at de skal bli sint, skuffet osv. For de har røyket før.. hele familien min, faren min sluttet for 10 år siden, men moren min røyker. Søskene mine har røyket før, men sluttet for noen år siden de også.. Er det mange her inne som har erfaring med hvordan man går frem med å fortelle til foreldrene at man røyker? Og til alle dere som kommer med spydige kommentarer, bare spar dere for det. Ja, jeg vet det er helsefarlig og røyke og ja, jeg vet at det er tåpelig å smugrøyke, derfor jeg har lyst å si det. Advice someone? Lenke til kommentar
Tusker Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Mødre vet alltid mer enn man tror. Skal ikke se bortifra at hun kanskje har tenkt over det, selvom man alltid tenker det beste om barna sine. Tror du har en fordel siden hele gjengen har røkt, kanskje de vil se på det som en forbigående greie? Men nei dessverre, har ingen råd å gi deg, men velg en god dag når du går frem og ha et par gode argumenter på lur. Lenke til kommentar
Tusker Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 jeg kan komme med et hinsides ræva argument. man vet ikke at røyking gir lungekreft. bare at det er en korrelasjon, altså en sammenheng, mellom røyking og lungekreft. en annen mulighet er at man røyker fordi man er i sonen for å kunne få lungekreft eller at det er en tredje faktor: stress. men de fleste vil nok si det er pga røykingen, hehe. en annen side er at bare 50% får symptomer som har korrelasjon med røyking, men på en annen side er 50 % ganske mye. sorry hvis jeg prøver å komme med noe "hva som er rett eller ikke", det er ikke meningen. er relativt trøtt og fed up med å lese om cellene nervesystemet, så jeg trengte en liten avbrekker lol Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Mor de har nok en mistanke, sikkert andre i familien og. De fleste er redde for å fortelle dette til foreldre, men bleier ikke å vøre så ille som man ofte tror. Kommer an på foreldrene dine da, men er de ikke noen helsefreaks, røykhatere, og holdningen deres til dette generelt. Men jeg kjenner dem ikke, tror ikke at vi kan komme med ett fasitsvar. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 De har sikkert merket det. Du er utrolig flink om du har klart å skjule smugrøyking i over to år. Selv sto jeg frem på den beste måten jeg kan komme på. Høytopplesing av novelle. Meg. En scene og en pipe. Lenke til kommentar
Hestvik Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Bli tatt på fersken av foreldrene dine med en røyk mellom fingrene, da får du fortalt det uten å fortelle det. Så kan du komme med historien om hvordan du startet osv. Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Si det som det er . blir de sure , reagerer du med samme mynt tilbake ! de vil til slutt akseptere Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 var som en annen kar sa litt lenger opp: mødre vet som regel mer enn man tror. de er svært observange. kom ikke som noe sjokk på moren min når jeg fortalte henne at jeg røyket både tobakk og cannabis. sett deg ned med dem og fortell dem at du røyker. de blir sikkert skuffa, men mer er det ikke å forvente. det går over etterhvert. er du heldig så har du den typen foreldre som spanderer bil eller sertifikat på deg dersom du slutter. for all del, ikke innta en arrogant posisjon av den typen "jeg er voksen og dette har ikke dere en dritt med og jeg er lei av skjule det bla bla bla". vær ydmyk og si at du gjorde en feil (enda du kanskje ikke mener det selv) når du var yngre og begynte å røyke. si at du har prøvd å slutte mange ganger men at det er svært vanskelig. lureste er nok å slutte, men vet at det kan være et slit. vei opp for røykinga ved å spise et sunt kosthold kan hvertfall være en lur ide. få i deg tran (ja, vet jeg sier det hele tiden men det er kjempe bra!). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå