Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom lcd og plasma når det kommer til gaming og filmtitting?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til film vil jeg anbefale plasma siden systemet skaper de bildene som minner mest om det du ser på kino. Responstiden på en plasma er på rundt 0,001 ms og gjør at man ikke trenger interpolering(100hz) for at bevegelsene skal bli jevne. Plasma har også et større fargespekter enn en LCD skjerm har. Selv om de nyeste LCD skjermene har bra sortnivå så viser plasmaskjermen flere detaljer i sort og dette skaper en større dybdefølelse.

Til gaming funker plasma veldig bra, men pågrunn av innbrenningsfaren så er det fremdeles en del som kvier seg for å bruke systemet. Fordelen med plasma er at input lag er langt lavere enn svært mange LCD skjermer.

De fleste plasma produsenter anbefaler vel at man ikke skal spille så veldig mye mer enn to timer av gangen. I alle fall så lenge det er fast grafikk i bildet. Selv bruker jeg plasma til spill og jeg har enda ikke fått annet enn midlertidige innbrenninger og disse har vært enklere og enklere å fjerne ettersom skjermen har kjørt seg inn. Det kan legges til at jeg sjelden spiller mer enn et par timer før jeg uansett tar en pause, men det er fordi jeg blir sliten og ikke fordi jeg frykter at skjermen skal bli ødelagt.

Hvis det er gaming som er ditt primærfokus så vil jeg allikevel anbefale deg en LCD siden en plasma vil brenne seg hvis du bare presser den nok. Hvis du i tillegg bruker skjermen til internetsurfing så er det helt klart best å skaffe seg en LCD. Til film og tv ligger fremdeles LCD et lite stykke bak plasma siden man trenger 100hz for at bildet ikke skal hakke når det beveger seg.

Responstiden på en LCD skjerm ligger på 8 ms og dette er ikke raskt nok når bevegelsene i bildet blir raske.

LCD har veldig skarpe bilder så ujevnheter blir veldig klare slik at dårlig oppløste kilder som vanlige tv kanaler ikke ser videre bra ut.

Nå er det faktisk slik at enkelte setter pris på det 100hz gjør med bildet, så dette dreier seg mye om smak og behag. 100hz øker framraten slik at bevegelsene føles veldig myke. Det øker også dybdeskarpheten og dette skaper en litt underlig videoeffekt og er ikke noe man opplever på kino. I mine øyne mister bildet noe av sin naturlighet, men som sagt dette er min mening og i så måte kan den absolutt diskuteres.

I det siste har det begynt å dukke opp såkalt LED baserte LCD skjermer som kan lokaldimme baklyset slik at sortnivået blir dypere. Dette bedrer fargebalansen og ikke minst dynamikken. Problemet har nemlig vært at en LCD skjerm trenger baklys for i det hele tatt å vise et bilde og dette har hindret både dynamikk og ikke minst sortnivå.

Gapet mellom disse systemene begynner å lukke seg for hver LCD generasjon som kommer og om få år er det ikke helt umulig at plasmaskjermen blir borte, men det vil tiden vise…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...