Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer med Skoda Octavia?


Papaja

Anbefalte innlegg

Vi vurderer nå å bytte inn vår Opel Astra personbil i en stasjonsvogn og har fått inntrykk av at Skoda Octavia gir mye bil for pengene. Noen her som har en slik bil og kan komme med erfaringer? Hvordan er service- og vedlikeholdskostnadene og hvor dyr er den i drift? Bør man kjøpe bensin eller diesel?

 

Både positive og negative erfaringer ønskes slik at vi er godt informert om hva vi skal se etter. Planen er å kjøpe brukt - ikke eldre enn 2006 modell tror jeg.

 

På forhånd takk for tilbakemeldinger!

Endret av Papaja
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

jeg har en 2003 sedan, kjøpte den for snart et år siden og har ikke hatt noe trøbbel med den, som Andy Dufresne sier, det er litt dårlig støydemping, men dette løste jeg med å sette inn noen gode høyttalere =P

Eksospotta løsnet her i vinter, men det er slikt man må regne med etter en stund, og det er litt vakkel i temperatursensoren som viser hvor varm motoren er i dashbordet, den holder riktig temperatur, men det er ikke alltid den vil vise det, dette er noe verksted fikser på 10 minutter, hvis ikke jeg gjør det selv.

Jeg er hvertfall kjempefornøyd.

 

Min bruker ca 0.6 på mila, dette er en 1.4 bensin.

to kollegaer har også octavia, de er veldig fornøyde, min mor har også octavia og har aldri hatt noe tull med den.

Lenke til kommentar

Unnskyld for litt utenom topic her, men jeg bare lurer på en ting Firesky. Har ei grandtante med samme bil som deg, og bruker motoren din mye olje? Hun må stadig etterfylle og motoren høres ut som en dieselmotor. Merkeverkstedet sier dette er helt normalt og slik det skal være, og de nektet dermed å gjøre noe med det før garantiperioden utløp. Så hvordan er 1,4 literen din mtp. oljebruk og lyd?

 

Ellers har hu ikke opplevd noen feil og det er en helt kurant bil. God å kjøre er den og.

Lenke til kommentar

Min bruker ikke olje, isåfall er det minimalt, det høres ikke ut som noen dieselmotor.

Min mor nevnte noe om at hun måtte etterfylle olje og hun hadde også hørt at det var normalt, jeg mener det er samme motor som sitter i hennes bil, den høres heller ikke ut som noen dieselmotor, uten at jeg har hørt så mye etter.

 

EDIT:

Jeg må bare legge til, jeg låner nå min mor sin bil og den høres ut som bensin.

Grunnen til at jeg låner hennes var at min brøt sammen i dag, det har en stund vært litt uvanlige lyder av og til, men ikke noe som jeg gadd å bry meg om, i dag begynte den med samme lydene bare 10 ganger så ille, hele kassa rista når den sveiv på tomgang og det virker som den bare kjører på 3 sylindere. en kompis mener det er falsk luft, en annen mener det er gåen plugg, jeg skal legge inn en post her når verksted har sett på det og jeg vet hva det er.

Endret av Firesky
Lenke til kommentar
Unnskyld for litt utenom topic her, men jeg bare lurer på en ting Firesky. Har ei grandtante med samme bil som deg, og bruker motoren din mye olje? Hun må stadig etterfylle og motoren høres ut som en dieselmotor. Merkeverkstedet sier dette er helt normalt og slik det skal være, og de nektet dermed å gjøre noe med det før garantiperioden utløp. Så hvordan er 1,4 literen din mtp. oljebruk og lyd?

 

Ellers har hu ikke opplevd noen feil og det er en helt kurant bil. God å kjøre er den og.

 

en arbeidskolega av meg har en golf 4 med den 1,4 motoren.. hun hadde samme feil, hørtes ut som en dieselmotor.

problemet var slangen til veivhusventilasjonen som frøs (i vinter).. det viste seg at det var noe feil me den slangen (iallfall på golf) .. den skulle ha vært byttet ut ved service.. noe som ikke var gjort.

det hele endte med at hun fikk ny motor. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...