Gå til innhold

Problemer med nettlesere og internettilgang

Anbefalte innlegg

Min far har en laptop med Vista, som like over påske begynte å trøbble. I IE fikk han plutselig kun "Denne siden kan ikke vises i Internet Explorer". Dette skjedde fra en dag til en annen, uten at han hadde installert noe som helst eller rørt noen innstillinger. Han hadde fortsatt internettilgang, og kunne bruke feks MSN.

Selv har jeg holdt meg trofast til XP, så jeg har minimal kunnskap om Vista-spesifikke funksjoner og skikkerhets-dilldall. Etter å ha prøvd forskjellige tiltak (feks slå av antivirus), ga vi opp og gjorde en system recovery (ca 1 uke tilbake). Dette løste problemet, men etter et par dager var det tilbake igjen. I dagene da han kunne bruke IE som normalt, fikk jeg han til å legge inn FireFox, i tilfelle dette skulle være et prowserspesifikt problem. Nå når problemet er tilbake, han han ikke tilgang i FF heller. Dette kan muligens være snakk om portblokkering? Og jeg mistenker at dette kommer i forbindelse med automatiske oppdateringer, og han har også slått av dette nå.

Vi opplevde noe lignende da vi la inn AVG7.5 da PCen var nå, og ble nødt til å avinstallere den for å få IE til å virke igjen. Vi testet ikke MSN den gang, men jeg kunne pinge IP-adresser, så det var i allefall kontakt med omverdenen. Er dette forresten noe som lyder kjent, er man nødt til å ordne settings i Vista for å "registrere" at et antivirus program er installert?

Men, dette er ingen skikkelig løsning. Det er en ny og brukbar laptop, og han begynner å bli rimelig frustrert etter at han nå sitter med det han kaller en overpriset skrivemaskin :)

Akkurat nå er det (såvidt jeg vet, men 98% sikkerhet) ingen antivirus eller innebygd brannmur aktiv.

Er det noen som kjenner til dette problemet med Vista, og kan hjelpe oss?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når linjen min er veldig opptatt, funker ikke internett-lesere, men bare msn og andre programmer.

Det er fordi min router ikke takler så mange tilkobliner (eller noe sånt).

Du kan spørre i Internett og nettverk eller Hjemmenettverk-delen av forumet, og sjekke om det er internettet ditt, og ikke Vista

Nei, det er ikke årsaken. Nettet har ingen andre brukere, og problemet er konstant - uavhengig av om den aktuelle laptop benytter andre tjenester samtidig eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har masse trøbbel med IE om dagen, og problemene dukket opp for 5-6 dager siden av "uforklarlige grunner". Mistenkte først at det evt. kom av gammel, sur windows innstallasjon, men etter å ha formatert og lagt inn WinXP på nytt, bare for å erfare at elendigheten er der fortsatt (ikke noen annen tvilsom software lagt inn), mistenker nå at det sirkulerer en eller annen bogus program-oppdatering der ute. I så tilfelle er det vel bare å vente at "det" blir rettet opp.

Ikke sikkert det har relevans med trådstarers problem å gjøre, men bare nevner det.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått tilgang til PCen det gjelder.

Prøvde å legge inn AVG 8.5, noe som resulterte i blokkert tilgang (via nettlesere, MSN etc fungerer). Har prøvd med Windows sin brannmur disabled, kjøre full virus scan med AVG (uten å få oppdatert virusdefinisjonene først, AVG får heller ikke kontakt med internett), aktivere brannmuren og legge inn port 80 og IE som unntak.

I det øyeblikk jeg avinstallerte AVG 8.5 igjen, fikk jeg internett tilgang.

Har ikke prøvd å hente ned de siste Windows-oppdateringene (ligger en haug klar til nedlasting eller installasjon), dette har som sagt gjort at tilgangen blir blokkert tidligere (uavhengig av om det er installert antivirus).

Jeg må ærlig innrømme at jeg famler litt i mørket nå, siden dette tydeligvis ikke høres kjent ut for noen her inne... Tenkte å teste med en annen antivirus (selv om jeg ikke har så stor tro, siden begge versjoner av AVG fikk Windows til å oppføre seg på samme måte), er det noen som kan tipse om en ok gratis variant?

ping <adresse> fungerer fortsatt, både mot ip-adresser (xxx.xxx.xxx.xxx) og domenenavn (www.vg.no), dette indikerer vel at det ikke har noe med DNS å gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...