Gjest Slettet-yJ8TyiQ9 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) . Endret 2. januar 2011 av Slettet-yJ8TyiQ9 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Veldig fin tråd, har tenkt til ¨å bruker denne som en veiledning når jeg skal kjøpe meg pc selv. Vil forøvrig bare gjøre oppmerksom på at Conqueror mangler en psu.(eller er det jeg som har misforstått?) 500 W PSU er inkludert i kabinettet, så er du som har misforstått ja Lenke til kommentar
6.57 Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Holder på å legge inn en bestilling hos NetShop basert på "The Concueror". Måtte endre hovedkort, da de ikke hadde det opprinnelige foreslåtte alternativet inne. Er det noen forskjell på Gigabyte GA-MA790X-UD og Gigabyte GA-MA790XT-UD4P? Sistnevnte er noen lapper dyrere. Passer det ellers i oppsettet? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Bytter du til Gigabyte GA-MA790XT-UD4P trenger du også DDR3 ram (og annen prosessor). Men Netshop har MSI K9A2 CF-F http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=113135 Endret 15. juni 2009 av obergeru Lenke til kommentar
prusik Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 The Conquerer ser ut til å passe meg bra og har tenkt å legge inn en bestilling på den. Noen spørsmål: - Dette blir min første byggepc; er alt jeg trenger inkludert? Skal kun ha boksen.. - Skal bruke den primært til foto redigering; bør jeg legge til mer RAM? Jobber med 13mb rawfiler - Har sett på noen andre oppsett der de har en seperat disk til systemet, verdt de ekstra kronene når hurtighet er viktig? - Har i dag to eksterne USB disker (går veldig sent) og vurderer å kjøpe to interne for back up; forslag? En god helg med fotografering er kjapt 8gb, så det drar fort av sted med lagringsplass.. (mental note; bli flinkere til å slette) - PC'en vil ikke brukes til gaming; noe som kan nedgraderes? - Hvilket operativ system bør jeg velge med tanke på at win 7 er rundt hjørnet? Har holdt meg til XP til nå men skjønner at jeg muligens må bytte snart. Takk for input. / Morten Lenke til kommentar
Feh Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) The Conquerer ser ut til å passe meg bra og har tenkt å legge inn en bestilling på den. Noen spørsmål: - Dette blir min første byggepc; er alt jeg trenger inkludert? Skal kun ha boksen.. Alle kabler og slikt er mening at skal følge med hvertfall. Kabler for tilkobling av interne komponenter (sata kabler osv.) følger med hovedkortet. Poweret har alle kabler du trenger for tilkobling av strøm til komponenten. - Skal bruke den primært til foto redigering; bør jeg legge til mer RAM? Jobber med 13mb rawfiler Ja, det er å anbefale. Dog er det bare et spørsmål om venting. Det spørs hvor mye ram du arbeider med nå. Er det veldig lite i forhold og du synes det går "greit nok" så vil nok 4 være nok. Sitter du derimot å river deg i hue hver gang du skal legge på en effekt er det nok å anbefale mer ram. - Har sett på noen andre oppsett der de har en seperat disk til systemet, verdt de ekstra kronene når hurtighet er viktig? En rask harddisk hjelper i grunn bare ved lesing/skriving. Det vil si når du skal åpne programmet, åpne bildet og lagre bildet (sett at du lagrer alt på den aktuelle disken). Mens du jobber i programmet vil ikke en rask harddisk ha så mye å si. Har du dog budsjett kan du jo se på SSD disker. Er budsjettet stramt kan du også se på Kinstons SSDnow V-series diskene som er rimelige i pris. Du trenger også en 2,5" -> 3,5" "adapter" for å sette den i pcen. En separat OS disk er også pratisk med tanke på at om den skulle gå til helvete har du ihvertfall filene dine på den andre disken intakt. - Har i dag to eksterne USB disker (går veldig sent) og vurderer å kjøpe to interne for back up; forslag? En god helg med fotografering er kjapt 8gb, så det drar fort av sted med lagringsplass.. (mental note; bli flinkere til å slette) Du kan gå for interne disker istedet, det er nok ikke store ytelsesforskjellen, men f.eks Samsung Spinpoint F1 1 TB er rimelig i pris. - PC'en vil ikke brukes til gaming; noe som kan nedgraderes? Skjermkortet. Skal du ikke game i det hele tatt kan du klare deg med et skjermkort til 500 kr. - Hvilket operativ system bør jeg velge med tanke på at win 7 er rundt hjørnet? Har holdt meg til XP til nå men skjønner at jeg muligens må bytte snart. Win7 RC1 kan brukes gratis frem til januar 2009. Pass på at du kjøper et 64 bits OS siden du skal ha 4(+)GB ram. Om du skal ha XP, Vista eller Win 7 koker vel ned til preferanse. Prøv samtlige først og bestem deg etterpå for hvilket OS du liker best. Det er klart at Win 7 vil være mest fremtidsrettet og vil ha best støtte, men Vista med hundre og ørten tusen oppdateringer og service packs vil fungere greit det og. XP er utdatert og duger egentlig ikke til noen ting lengre etter de har patchet Vista til ville helvete slik at det også faktisk er brukbart nå, etter 2 år... Takk for input. / Morten Endret 15. juni 2009 av Feh Lenke til kommentar
prusik Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Ok. Da blir det to slike disker i tillegg til den som er satt opp. Må jeg oppgradere strømforsyningen da? Legger også til mer ram. Hvilket skjermkort kan du anbefale? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Du trenger ikke kraftigere strømforsyning pga. hardiskene. Dette skjermkortet Radeon HD4550 vil passe bra, i tillegg er det helt stillegående. Endret 15. juni 2009 av obergeru Lenke til kommentar
Feh Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Geforce 9500 GT bør gi deg grei ytelse for ca. 500 kr. Da har du ikke brukt mange kronene og du vil i tillegg fortsatt være i stand til å spille noen nyere spill på lav grafikk og litt eldre spill på medium-høy. Merker selv at om jeg sjelden/aldri spiller lenger så er det greit å ha muligheten iblant. Lenke til kommentar
prusik Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Tror Radeon kortet holder til meg siden jeg aldri spiller. Hadde planlagt å bestille alt fra en plass og ser at Amentio har alt til grei pris bortsett fra DVD brenneren og hovedkortet. Er det noen gode alternativer som kan være aktuelle? Når jeg bestiller ram, er da to brikker Kingston HyperX PC8500 4GB korrekt når jeg vil 8GB. Ser at det er 4 slotter med maks 16GB Lenke til kommentar
prusik Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Ser at datakjeden har hovedkortet på lager. Kan stikke nedom de og hente det, men de har tre typer. Hvilket er det riktige? http://www.datakjeden.no/SearchResult.aspx...e+GA-MA790X-UD4 Edit: eh nei. Det var fjernlager Endret 15. juni 2009 av prusik Lenke til kommentar
Feh Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Tror Radeon kortet holder til meg siden jeg aldri spiller. Hadde planlagt å bestille alt fra en plass og ser at Amentio har alt til grei pris bortsett fra DVD brenneren og hovedkortet. Er det noen gode alternativer som kan være aktuelle? Når jeg bestiller ram, er da to brikker Kingston HyperX PC8500 4GB korrekt når jeg vil 8GB. Ser at det er 4 slotter med maks 16GB Hvis du absolutt aldri noensinne noen gang kommer til å installere et spill på maskinen som er nyere enn 3-4 år gammelt kan du likegodt gå for det billigste kortet som fins i prisguiden, et Radeon HD 3450 som koster 209,- hos databutikken. Ang. brenneren og hovedkortet så er det jo bare å bestille fra den butikken som er billigst og har den på lager. Dog styr unna pixmania hvis du ønsker å få de levert innen rimelig tid. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) En rask harddisk hjelper i grunn bare ved lesing/skriving. Det vil si når du skal åpne programmet, åpne bildet og lagre bildet (sett at du lagrer alt på den aktuelle disken). Mens du jobber i programmet vil ikke en rask harddisk ha så mye å si. Har du dog budsjett kan du jo se på SSD disker. Er budsjettet stramt kan du også se på Kinstons SSDnow V-series diskene som er rimelige i pris. Du trenger også en 2,5" -> 3,5" "adapter" for å sette den i pcen. En separat OS disk er også pratisk med tanke på at om den skulle gå til helvete har du ihvertfall filene dine på den andre disken intakt. Beklager å rette deg her, men man trenger ikke noe "adapter" i det hele tatt. Alt man trenger for å sette SSDer i stasjonære PCer er gaffa, strips, hyssing, eller hva du enn har for hånd. Siden det ikke er noen mekaniske deler som gjør at den vibrerer er festemekanisme irrelevant, du kan godt legge den løst i kabinettet (slik som jeg gjorde med mine i et halvt år). Vitsen med å montere SSDer i det hele tatt er bare for å ha de på plass, og sikre at de ikke slår i stykker andre komponenter om du flytter maskinen. Ellers er jeg enig, 2 SSDer i RAID-0 for systemdisk og eventuelt scratchdisk (arbeidspartisjon) er en fin måte å speede opp maskinen din, spesielt om du ikke har problemer med RAM eller føler prosessoren er et problem. Med ~13MB filer burde en 10-20GB partisjon holde greit for en scratchdisk, og resterende 40-50GB til en OS-partisjon og programmer burde være fint. Eller kanskje dette var 64GB disker... Uansett burde du få plass å arbeide med, så kan du bruke snurredisker til lagring og backup Endret 15. juni 2009 av GullLars Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 På the Silencer oppsettet mangler det minst en komponent i handlevognen. Handlevognen viser ikke SSD'en. Slik at oppsettet ligger på omtrent 6.500 kr. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Alle handlevognene mangler noe Lenke til kommentar
Feh Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) En rask harddisk hjelper i grunn bare ved lesing/skriving. Det vil si når du skal åpne programmet, åpne bildet og lagre bildet (sett at du lagrer alt på den aktuelle disken). Mens du jobber i programmet vil ikke en rask harddisk ha så mye å si. Har du dog budsjett kan du jo se på SSD disker. Er budsjettet stramt kan du også se på Kinstons SSDnow V-series diskene som er rimelige i pris. Du trenger også en 2,5" -> 3,5" "adapter" for å sette den i pcen. En separat OS disk er også pratisk med tanke på at om den skulle gå til helvete har du ihvertfall filene dine på den andre disken intakt. Beklager å rette deg her, men man trenger ikke noe "adapter" i det hele tatt. Alt man trenger for å sette SSDer i stasjonære PCer er gaffa, strips, hyssing, eller hva du enn har for hånd. Siden det ikke er noen mekaniske deler som gjør at den vibrerer er festemekanisme irrelevant, du kan godt legge den løst i kabinettet (slik som jeg gjorde med mine i et halvt år). Vitsen med å montere SSDer i det hele tatt er bare for å ha de på plass, og sikre at de ikke slår i stykker andre komponenter om du flytter maskinen. Ellers er jeg enig, 2 SSDer i RAID-0 for systemdisk og eventuelt scratchdisk (arbeidspartisjon) er en fin måte å speede opp maskinen din, spesielt om du ikke har problemer med RAM eller føler prosessoren er et problem. Med ~13MB filer burde en 10-20GB partisjon holde greit for en scratchdisk, og resterende 40-50GB til en OS-partisjon og programmer burde være fint. Eller kanskje dette var 64GB disker... Uansett burde du få plass å arbeide med, så kan du bruke snurredisker til lagring og backup Hehe det der minner meg om en på jobben som lurte på hvor mange RPM SSD disken jeg hadde bestilt var på, han tippa 20.000 RPM siden den var så sabla dyr for bare 60 GB Endret 15. juni 2009 av Feh Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hehe det der minner meg om en på jobben som lurte på hvor mange RPM SSD disken jeg hadde bestilt var på, han tippa 20.000 RPM siden den var så sabla dyr for bare 60 GB En som ikke har skjønt helt hva SSD er ja Selv med uendelig mange RPM vil ikke en harddisk slå en SSD på ytelse pga mekanisk treghet i lesearmen når det kommer til accesstime, og sekvensiell båndbredde pga nøyaktigheten på lesehodet. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 I morgen har jeg mye tid til overs for å oppdatere oppsettene. Jeg begynner likevel i dag med å legge fram et hovedkort som ble foreslått av JoonX via PM. Asus S-AM3 AMD780GX. Ut i fra spesifikasjonene ser det ut til å støtte blant annet AM3, DDR2 og Crossfire. Er det noe jeg har oversett? Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Istede for å lage en helt ny tråd, tenkte jeg bare å spørre her, siden det er et av oppsettene til agentspoon det gjelder. Tenkte jeg skulle kjøpe meg ny pc snart og tenkte litt på "The Alchemist", trenger kun HK,minne,cpu og skjermkort (kanskje et nytt kabinett). Lurer på om jeg trenger en ny strømforsyning og iom den jeg har atm er på 580w. har fra før 2 harddisker (250 og 160GB + 2 eksterne på 300 og 1terra), tror dere jeg trenger ny strømforsyning? Tenkte også på et litt rimeligere hovedkort, kanskje dette? Takk på forhånd for svar Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) I morgen har jeg mye tid til overs for å oppdatere oppsettene. Jeg begynner likevel i dag med å legge fram et hovedkort som ble foreslått av JoonX via PM. Asus S-AM3 AMD780GX. Ut i fra spesifikasjonene ser det ut til å støtte blant annet AM3, DDR2 og Crossfire. Er det noe jeg har oversett? Kanskje bytte ut PSU i Alchemist med HX750, det er tross alt toppmodellen av maskinene, og 267 kroner ekstra for en enda mer moderne, modulær og effektiv PSU burde gå? Pluss at Chieftecen, selv om den er helt kurant, i Innovator ikke virker å være på lager. 70 kroner mer for Corsair CX400 kan vel også passere? Bare noen forslag ut i lufta. edit: sorry, Chieftecen var der, bare jeg som så feil, hehe. Endret 17. juni 2009 av Smirnoff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå