Gå til innhold

Forslag: Stasjonær PC (selvbygget) og skjermer [UTDATERT TRÅD]


Anbefalte innlegg

EVGA X58 3X SLI er den beste klokkeren i denne klassen.

 

 

Nå regner jeg med det er flere som er uenige, men jeg mener faktisk at hovedkortet er en av de mest undervurderte komponentene i et oppsett.

 

i prisklassen over er forskjellene ikke så veldig store, Gigabyte er den beste klokkeren.

MSI er best på Quad-SLI, DFI på 3-way.

 

MSI og ASUS ligger i toppen når det kommer til ytelse, målt uten klokking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EVGA X58 3X SLI er 600 kroner dyrere enn Asus P6T SE, men samtidig har oppsettet mye å gå på i forhold til pris. Hva mener resten av dere? Er den verdt oppgraderingen?
Muligens, hovedkortet er jo ikke den komponeten man bytter ofte egentlig. Og 3-Sli er jo ganske greit å ha. Vist det også klokker generelt bedre en P6T SE, så ville jeg sakt at det var verdt de 600,-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Utrolig bra initiativ av trådstarter! Selv om det ble litt subtil "krangling" synes jeg tråden har tatt opp veldig mange aspekter som bør vurderes ved kjøp av ny PC pr. dags dato. Har selv sittet over 1 mnd og tittet på utallige reviews og hardware til en PC jeg skal kjøpe når skattepengene kommer. For min del nå gjenstår det å finne ut hvor mye jeg faktisk kan få igjen for å legge 3000 kr ekstra i et Ci7 920 oppsett kontra et PHII X4 940 BE oppsett. En annen ting er at uansett hvilket opplegg jeg kjøper kommer jeg til å gå for et Antec Nine Hundred Two (koster ca. 100 lapp mer enn Antec Sonata III) pga. kjøling.

 

Nå har det vært utrolig mye snakk om enkeltkomponenter og slikt, men hvordan tror dere disse vil fungere som en helhet? Da tenker jeg på slik oppsettene står i første innlegg, uten å bytte ut en eneste del. Vil "The Alchemist" yte så fantastisk mye mer enn "The Conquerer" at det er verdt 3000 kr? Selvfølgelig kommer det an på hva man anser som "verdt", men vil det være en revolusjon, eller er den bare litt bedre? Da tenker jeg kun på den faktisk ytelsen jeg ville fått om jeg hadde hatt begge disse maskinene, uten å endre oppsett, side ved side foran meg i dag.

 

Mulig dette er off-topic, men jeg mener det er ganske relevant i forhold til første innlegg. En ting er å se det på skjermen (holdt på å si papiret), en annen ting er å oppleve det.

 

By the way er riktig stavemåte "conqueror" og ikke "conquerer"

Lenke til kommentar

Feh, det vil kun være i oppgaver som belaster prosessoren tungt og har god støtte for multithread at i920 vil gi noen merkbar forskjell over 940BE.

Hvis du ikke gjør så mye av denne typen arbeid (video/musikk redigering, 3d modelering, rendring, en/de-koding, kryptering) så vil "conqueror" med en x25-M som systemdisk gi deg mye mer opplevd ytelse. (SSD hjelper ikke på gjennomsnittlig og maks FPS i spill...)

Hvis du har planer om å oppgradere videre på riggen vil jeg foreslå du undersøker et AM3 hovedkort (DDR3) og 955BE, det vil koste ca 800-1000kr mer for HK+CPU+RAM, men du får da et oppsett du kan oppgradere på i noen år (ca 3-4 sansynligvis). Hvis du planlegger å ha flere skjermkort i CF/SLI så kan det være en idè å gå for større PSU.

Lenke til kommentar
Utrolig bra initiativ av trådstarter! Selv om det ble litt subtil "krangling" synes jeg tråden har tatt opp veldig mange aspekter som bør vurderes ved kjøp av ny PC pr. dags dato. Har selv sittet over 1 mnd og tittet på utallige reviews og hardware til en PC jeg skal kjøpe når skattepengene kommer. For min del nå gjenstår det å finne ut hvor mye jeg faktisk kan få igjen for å legge 3000 kr ekstra i et Ci7 920 oppsett kontra et PHII X4 940 BE oppsett. En annen ting er at uansett hvilket opplegg jeg kjøper kommer jeg til å gå for et Antec Nine Hundred Two (koster ca. 100 lapp mer enn Antec Sonata III) pga. kjøling.

 

Nå har det vært utrolig mye snakk om enkeltkomponenter og slikt, men hvordan tror dere disse vil fungere som en helhet? Da tenker jeg på slik oppsettene står i første innlegg, uten å bytte ut en eneste del. Vil "The Alchemist" yte så fantastisk mye mer enn "The Conquerer" at det er verdt 3000 kr? Selvfølgelig kommer det an på hva man anser som "verdt", men vil det være en revolusjon, eller er den bare litt bedre? Da tenker jeg kun på den faktisk ytelsen jeg ville fått om jeg hadde hatt begge disse maskinene, uten å endre oppsett, side ved side foran meg i dag.

 

Mulig dette er off-topic, men jeg mener det er ganske relevant i forhold til første innlegg. En ting er å se det på skjermen (holdt på å si papiret), en annen ting er å oppleve det.

 

By the way er riktig stavemåte "conqueror" og ikke "conquerer"

 

Du drar frem noen viktige saker her!

 

Om du har et budsjett på 10 000 vil du få mye mer igjen for å gå for AMD. Så kan man heller legge mye penger i kabinett, PSU, skjerm og kjøling.

 

 

Alt kommer an på bruken, skal du spille er det ikke store forskjellen på amd og intel. Til alt annet er Intel best.

 

Skal du klokke er intel et bedre valg uansett, da ingen prosessorer (rettet mot forbrukermarkedet) klarer å slå en i7 klokket til 3.3GHz. (Sett at de man samenligner med er uklokket)

Man klarer lett 3.5 GHz på i7 920 med stock volt.

 

 

For å oppsummere; Kanskje prisklassen entusiast har lagt seg i rett og slett er for lav? Et enkelt 4890 er ikke entusiastgrafikk, et ASUS P6T SE er ikke et enusiastkort. Sonata Elite er spesielt god på kjøling av HDD, men dette bør ikke være relevant siden en entusiastmaskin bør ha SSD. Den største syndebukken for et tregt system er nettopp harddisk.

 

 

EDIT: 750W PSU er kanskje lite i en entusiastmaskin, spes med tanke på 2-way/3way crossfire.

 

P6T SE støtter ikke 3-way CF med 16x, mer en 2 kort og det ene går på 16x, mens de to andre går på 8x. Forskjellen er kanskje ikke så stor, men i et entusiastoppsett skal slike ting ikke ha innvirkning på ytelse.

 

 

beklager latterlige formuleringer og skrivefeil, jeg har det travelt.

Endret av ravii
Lenke til kommentar

Da jeg opprettet tråden hadde jeg som formål å lage oppsett som passet til den jevne forbruker. Det blir riktignok feil å kalle "The Alchemist" for et oppsett rettet mot entusiastene, fordi denne særegne menneskearten kjenner knapt noen grenser hva budsjett angår. Det skal likevel nevnes at dersom du går mer opp i pris, vil du få veldig lite igjen for pengene. Jeg har rett og slett regnet med at de som virkelig er inni spillet, vet presis hva det er de ønsker. Dette er en tråd for folket, og tilbyr derfor stort sett alt som med rette kan kalles økonomisk forsvarlig. :)

Lenke til kommentar
Feh, det vil kun være i oppgaver som belaster prosessoren tungt og har god støtte for multithread at i920 vil gi noen merkbar forskjell over 940BE.

Hvis du ikke gjør så mye av denne typen arbeid (video/musikk redigering, 3d modelering, rendring, en/de-koding, kryptering) så vil "conqueror" med en x25-M som systemdisk gi deg mye mer opplevd ytelse. (SSD hjelper ikke på gjennomsnittlig og maks FPS i spill...)

Hvis du har planer om å oppgradere videre på riggen vil jeg foreslå du undersøker et AM3 hovedkort (DDR3) og 955BE, det vil koste ca 800-1000kr mer for HK+CPU+RAM, men du får da et oppsett du kan oppgradere på i noen år (ca 3-4 sansynligvis). Hvis du planlegger å ha flere skjermkort i CF/SLI så kan det være en idè å gå for større PSU.

 

Eventuelt som ravii påpeker at hvis man ikke skal overklokke holder det med ram til 300 kr? Da sparer man inn 300 kr på oppsettet og kunne lagt inn de 300 kr + 300 kr ekstra i AM3 hovedkort og en PHII X4 945. For eksempel slik:

Gigabye MA790XT-UD4P (samme hovedkort som i oppsettet, bare med sokkel AM3) (1064 amentio.no)

PHII X4 945 (1988 datakjeden.no)

Kingston HyperX DDR3-1600 mhz (339 pckiosken.no)

 

Totalt: 3391

Totalt HK+CPU+RAM "The Conquerer": 3014

Differanse: 377,-

 

Da har man jo også et hovedkort for fremtidige AM3 CPUer, såfremt AMD ikke finner ut at de skal lage enda en ny sokkel om kun få år. Spørsmålet er bare om de 377 kr virkelig vil gjøre noe ekstra, eller om det bare er marginalt.

Lenke til kommentar

Skal sette av litt tid i dag til å oppdatere samtlige oppsett. Prisene endres jo kvikkere enn sedlene trykkes. :!:

 

Oppdatering: Byttet til OCZ Vertex for "The Silencer", byttet til Corsair ValueRAM 4GB for "The Innovator", byttet til Asus Radeon HD 4890 for "The Conquerer" og byttet til eVGA X58 SLI for "The Alchemist". :thumbup:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Hvis man skal sette opp oppsettet for to hd4890 kort i "Conquerer" til en fremtidig oppgradering, trengs det da mere enn annet kabinett u/strømforsyning og en annen strømforsyning?

 

Isåfall hva trengs for å dra 2 stk hd4890, 750 watt?

 

Og til slutt: Noen anbefalinger på både strømforsyning og kabinett til billigst mulig pris, som holder god standard?

 

En glimrende tråd foresten agentspoon, har hjelpet meg mye i jakten på en god stasjonær pc :thumbup:

 

Takker for svar på forhånd.

Lenke til kommentar

Jeg ser du anbefaler SSD som systemdisk, GullLars, men hvordan forholder det seg med forventet levetid på slike disker per dags dato? Har forsøkt å google og har snakket med folk med mer peiling enn meg, men svarene spriker i alle retninger.

 

Ellers stor honnør til Agentspoon for denne tråden. Den er til hjelp for mange som planlegger å kjøpe ny PC.

Lenke til kommentar

Forventet (realistisk) levetid på SSD av OK kvalitet (alså ikke random jalla JMicron skit eller no-name) er lenger enn du vil ha den i bruk, selv om du bruker den hardt. Om du med vilje går inn for å mishandle en SSD KAN du drepe den på et par år, men det skal hardt gjøres og krever omtrent kontinuerlig skriving ved maks hastighet.

Indilinx, Samsung (nyeste generasjon), og Intel er trygge valg.

Indilinx = OCZ Vertex / Supertalent Ultradrive Me. Samsung = Samsung / Corsair P256 / OCZ Summit. Intel = x25-M.

Lenke til kommentar

Forskjellene på Vertex og Ultradrive:

-Fargen

-Logoen som er klistret på

-Plassen du laster ned firmware

-Prisen

 

Ytelsesmessig vil du ikke kunne skille de, siden det som eventuelt vil være av forskjeller enten skyldes forskjellig firmware (som slippes på forskjellig tidspunkt og forskjellige utgaver) eller er innenfor usikkerheten i benchmarkene.

Hardware er identisk, og det går faktisk ann å flashe en ultradrive med vertex firmware og de vil fortsatt fungere (nizzen gjorde det ved et uhell :p).

Lenke til kommentar

Antec Sonata Elite er ikke det beste valget i en high-end maskin, kjølingen er bare mid-range.

 

Cooler Master HAF Mini 922 er et meget godt budsjettvalg, det har dessverre ikke støvfilter på inntakviftene. (Men det lar seg jo enkelt fikse med et par strømper..)

Går vi litt opp i pris er Antec Nine Hundred Two et veldig godt valg.

 

Begge disse kabinettene har enormt god kjøling.

 

Dog, et high-end oppsett bør være med et fulltower, ikke miditower. Da er storebrødrene til Antec Nine Hundred Two og Cooler Master HAF Mini 922, Antec Twelve Hundred og Cooler Master HAF 932 gode valg.

Lenke til kommentar

Hei.

Ønsker meg gjerne en pc som The Innovator. Familien skal gå til anskaffelse av en stasjonær pc til ca. 4-5000kr. Uten noe ekstra skjerm eller noe, altså bare kabinett med innhold. Men jeg orker ikke bygge pc nå. Så tenkte egentlig bare å gå på elkjop å raske med meg noe. Men så tenkte jeg at en får vel mer for pengene når en kjøper på nettet?

 

Så er det noen som har forslag/link til en ferdig bygd pc slik som The Innovator?

Lenke til kommentar
Hei.

Ønsker meg gjerne en pc som The Innovator. Familien skal gå til anskaffelse av en stasjonær pc til ca. 4-5000kr. Uten noe ekstra skjerm eller noe, altså bare kabinett med innhold. Men jeg orker ikke bygge pc nå. Så tenkte egentlig bare å gå på elkjop å raske med meg noe. Men så tenkte jeg at en får vel mer for pengene når en kjøper på nettet?

 

Så er det noen som har forslag/link til en ferdig bygd pc slik som The Innovator?

 

Netshop kan bygge den for deg for 370 kr.

Byttet hovedkort og komponenter til de Netshop hadde i sortimentet.

"MSI K9A2 CF", dette må flashes for å støtte AM3 CPU, men regner med at Netshop gjør dette.

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=99334

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=49566

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...