Gå til innhold

Forslag: Stasjonær PC (selvbygget) og skjermer [UTDATERT TRÅD]

Anbefalte innlegg

Jeg lette litt, og fant ikke RAMen, Harddisk 2# og brenneren på dustin home, er det noen komponenter som er nesten like jeg kan bruke ?

Kunne noen være snille å lage en ferdig handlekurv til meg ? Billigst mulig ? Hadde vært greit, så vet jeg at jeg får det jeg trenger liksom.

Og det er noe jeg har lurt litt på, men aldri fått noe ordentlig svar på;

Hva er egentlig vitsen med 2 harddisker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lette litt, og fant ikke RAMen, Harddisk 2# og brenneren på dustin home, er det noen komponenter som er nesten like jeg kan bruke ?

Ideelt sett skal du kunne komme til disse produktene ved å trykke på de blå/grånne plusstegnene ved produktnavnet i førsteposten, men så flere utfordringer her:

RAM: linken fører til amentio, kanskje noe Agentspoon kan fikse på? Mener dette skal være samme RAM: http://www.dustinhome.no/pd_5010168426.aspx

Harddisk 2#: Den finner du ved å trykke på det grønne plusstegnet for så å finne dustin i listen over nettbutikker.

brenner: Trykk på linken(plusstegnet). Fjern så "http://"http//" i nettleseren slik at bare www.dustin.no(...) viser og trykk enter :p Dette burde kunne fikses agentspoon?

Kunne noen være snille å lage en ferdig handlekurv til meg ? Billigst mulig ? Hadde vært greit, så vet jeg at jeg får det jeg trenger liksom.

Og det er noe jeg har lurt litt på, men aldri fått noe ordentlig svar på;

Hva er egentlig vitsen med 2 harddisker?

Før noen lager en handlekurv til deg er det en ting som må avklares, nettop det med harddisker.

Harddisk 2, dvs SSD-en fra Intel, er ikke en del av prisen på 5300, men er lagt til som et ekstra valg til de som tar seg råd til den. Det er etter min mening et godt valg, men 1800kr blir litt for drøyt for mange som ikke helt vet hva utbytte de får av den.

Hva som er vitsen med to harddisker kan variere mye, men i dette tilfellet gir harddisk to en ganske spesifikk ytelsesøkning.

Kort sagt gir denne SSDen formidabel Windows-ytelse til en ellers nokså billig (men for all del ikke dårlig) PC. Med windows-ytelse mener jeg ting som oppstart av operativstystem, start av programmer, åpning/oppretting av mapper og snarveier, søking på harddisk o.l. Behovet for og fokuset på slike ting varierer svært mye fra person til person, derfor må også du finne ut om du setter slik "normal" ytelse i forsetet. :hmm:

Er du fortsatt i tvil kan denne være interessant.(Den samme som Gullars linket til) Den er en hel del billigere men leverer fortsatt god windows ytelse. Den er ikke fullt så rask som Intel X-25 og er bare halvparten så stor, derfor er det viktig at du bare legger de viktigste programmene på denne, mens spill og media havner på den andre harddisken.

Lurer du på noe omkring disse SSD-ene så kan nok gullars forklare eller linke til relevant info :)

edit: litt smårusk

Endret av V3gg3n
Lenke til kommentar

Hehe, la ikke merke til de linkene jeg. :p

Hadde vært greit med kjappere pc generelt.

Kan jeg innstallere OS på SSD, og få kjappere oppstart osv ?

En ting jeg ikke har tenkt på, er kabler og vifter. Følger noe av dette med ? Hva må jeg kjøpe ?

Lenke til kommentar
Hadde vært greit med kjappere pc generelt.

Kan jeg innstallere OS på SSD, og få kjappere oppstart osv ?

Som Gullars sier så er det nettop det som er poenget med en liten og rask SSD ;) Det som dermed gjenstår er å finne ut hvor mye penger du vil bruke på PCen og dermed velge om du skal gå for Kingston- eller Intel-SSDen. Uansett blir du nok fornøyd :)

En ting jeg ikke har tenkt på, er kabler og vifter. Følger noe av dette med ? Hva må jeg kjøpe ?

Normalt sett følger det med nok kabler til komponentene til at det ikke er et problem :thumbup:

Når det gjelder vifter så kan det godt være du må kjøpe med noen ekstra. Vet ikke om det følger med vifter til Antec kabinettet, noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Poenget med SSD er nettop å installere windows og programmer på den ;)

Haha, ok ;)

Det som dermed gjenstår er å finne ut hvor mye penger du vil bruke på PCen og dermed velge om du skal gå for Kingston- eller Intel-SSDen.

Normalt sett følger det med nok kabler til komponentene til at det ikke er et problem :thumbup:

Når det gjelder vifter så kan det godt være du må kjøpe med noen ekstra. Vet ikke om det følger med vifter til Antec kabinettet, noen som vet noe om dette?

Ok, det er jo enkelt og greit.

Er det noe krav/tips til OS ? Hva egner seg til gaming ?

Jeg tenkte å kjøpe Windows 7 Home Premium 64bit Norsk, funker ikke det fint ?

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg har det jeg trenger :p

Si ifra om det er noe jeg har glemt:

post-126351-1258291314_thumb.png

Dette pluss OS

Tenkte å kjøpe Windows 7 Home Premium Eng.

Men, hva er UPG ?

Og btw, hva er egentlig forskjellen på W7 Ultimate og Professional?

EIDT: Jeg trenger ny skjerm og ja.. Helst noe av det billigste jeg kan få, men som virker. Noen tips ?

Endret av Svenn9
Lenke til kommentar
Lag en egen tråd om det, så får du nok masse hjelp til å sette sammen en god maskin ;)

UPG = Upgrade = Oppgradering

Hvis du har en annen Windows versjon (eller bare Vista?) kan du kjøpe denne for å oppgradere til Win7 for en rimeligere pris. Du må altså ha en Win lisens fra tidligere.

Forskjellen mellom Professional og Ultimate er at Ultimate har i tillegg til alle funksjonene i Professional også BitLocker og mulighet for å endre språk. Sammenligning

Skal du ha 22" eller 24"? Ønsker du 16:10 eller 16:9?

Om du ønsker det billigste er vel BenQ greie alternativer for deg.

I handlevognen din ser det ikke ut som om du har glemt noe.

-Deluze

Lenke til kommentar

Ok :)

Det spiller ikke så veldig stor rolle med str, jeg har jo 15,4 (bærebar) nå, så allt blir vel stort for meg.

Tar sikkert 22".

Er det veldig viktig med kvalitet på skjerm egentlig ?

Tar gjerne det billigste jeg finner.

Bare helt off-topic, Jeg holder på å klikke :S Touchpaden dobbelklikker hele tiden! Den trippelklikker når jeg dobbelklikker, og enkeltklikker da jeg ikke en gang prøver å trykke på noe. Kommer inn på alt mulig av reklamer og linker. -.-

Lenke til kommentar

Om det er viktig med kvalitet på skjerm? Vel, det er den som skal vise alt det flotte hardwaren din klarer å tyte ut av et spill eller annet. Så kort og greit ja. Veldig mange holder igjen på pengene når det kommer til skjerm, noe som er rart når flere av de samme har det "råeste" en kan ha i kabinettet.

Agentspoon nevner en skjerm under tittelen "Økonomen" på første side, den er grei hvis du ønsker det billigste.

Lenke til kommentar

Nå er det rett før jeg resignerer. Den nye prisguiden i dens nåværende tilstand, holder ikke mål. Jeg har brukt mer enn to timer nå på å oppdatere oppsettene, og blir belønnet med at den ikke klarer å huske en eneste av endringene. Jeg ønsker jo ikke å legge inn årene, men dersom dette fortsetter stort lenger, aner jeg ikke om jeg orker å kjempe forgjeves stort lenger. Det blir rett og slett for patetisk dette her. Jeg har vage forhåpninger om at ting skal forbedre seg, men ønsket mitt om et totalt redesign, er heller håpløst. Skjerp dere, Prisguiden! :nei:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Dersom dette Prisguide-problemet fortsetter, blir denne tråden like uaktuell/dårlig som Corporal Clegg sin tråd - og da er det mange timer som går rett i vasken. Corporal Clegg sitt prosjekt stoppet før det kom halveis - og er bare tull egentlig.

Denne tråden derimot, har vært bra og også veldig lærerik for mange - det er synd hvis den bare ebber ut....

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...