Gå til innhold

Forslag: Stasjonær PC (selvbygget) og skjermer [UTDATERT TRÅD]

Anbefalte innlegg

Så det hersker mer eller mindre enighet om at kategoriene heller burde deles inn i:

[*]The Silencer (Stille/HTPC)

En HTPC bygges for å få best mulig lyd&bildekvalitet i et hjemmekinoanlegg.

Brukes den ikke primert til dette er det ikke en HTPC.

The Silencer er ikke en HTPC bare fordi den er stille.

Og så har vi en morsom versjon til det du sier her, riggen skal fortsatt passe alle de ting ovenfor og også gjøre deg istand til å game på Tv'en altså en GHTPC, de er blant de vanskligste å få godt til.

Driver å planlegger en slik GHTPC, og selv om 5850 ikke er av de mest bråkete, så ser jeg meg nøyd til å vente på andre kjøleløsninger, eventuelt få bekreftet at Artic Colling har en løsning som passer de. 4890 har derimot endel brukbare kjøleløsninger, men selv skal jeg ha 5850 inn, og det nesten lydløst, koste hva det kost vil.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nesten ikke forskjell? Det blir jo rimelig stor forskjell å spille på 800x600 kontra 1680x1050 med 16xQSAA @ very high. Er et HAV imellom og definitivt en STOR forskjell i spillopplevelsen så det der blei bare teit spør du meg :p

:p

Poenget med min uttalelse var nettopp spillopplevelsen. La oss si at man spiller spill som minimum krever 30 FPS på normal oppløsning feks 1680X1050. De fleste spillene i dag er av en slik karakter at et HD4870 eller bedre, satt opp med en nyere prosessor, uten problem oppnår minst 30 FPS i denne oppløsningen. Ytelsesforbedringer i antall FPS vil normalt være større ved å sette HD4890 inn i systemet (altså en økning på ca 400,- kr) fremfor å øke CPU fra da nevnte AMD250 og opp til feks i5750(økning på 1000,-). AMD250 + HD4890 vil normalt gi bedre ytelse enn i5750 + HD4870, og koster altså mindre. I tillegg vil de bli en grense for antall FPS, hvor antallet bare blir et tall uten at det menneskelige øyet il se forskjell, feks om det er 147 FPS eller 163 FPS spiller sannsynligvis ingen rolle. Det var det jeg mente.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Poenget med min uttalelse var nettopp spillopplevelsen. La oss si at man spiller spill som minimum krever 30 FPS på normal oppløsning feks 16850X1080.

En slik oppløsning har jeg aldri spilt på :p

Men vil bare minne på at 4870 er fremdeles et meget bra skjermkort, og drar alle spill jeg har prøvd med minst 30fps på 1920x1200, untatt Crysis kanskje, som er i en klasse for seg selv.

Så lenge en bare har ett skjermkort så vil de fleste prosessorer kunne dra det relativt likt. Prosessoren har kanskje mer å si for toppkortene, som HD5870, men det er likevel ikke mange fps det er snakk om, og ofte ubetydelige forskjeller som jornboss gir et eksempel på. Enda mindre om en spiller på litt høyere oppløsninger, for skjermkortet vil være den begrensende faktoren.

Det er først når en har oppsett med CF/SLI at prosessoren spiller en vesentlig mye større rolle.

Men det er interessant at prisforskjellen mellom så vidt å klare de fleste spill, og å takle det meste med relativt god oppløsning og kvalitet kanskje er rundt en tusenlapp. Mens forskjellen mellom sistnevnte og å klare alt på über-oppløsning og med alt på maks kanskje er 7-8000 kroner eller mer.

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

Nei Jørn du har storsett rett, det finnes unntak, dvs Far cry, og spill med meget god multi treded ytelse. Men jevnt over vil Athlon 250 gi samme opplevelse som en i5/i7 med 1 stk radeon 4890

Leser du denne testen og tar hensyn til at dette er på medium setting, og at for å game så ønsker en max settinger , dette fører mer av lasten over på gpu og ikke på cpu, så ser du at athlon 250 står seg meget godt, og da med hensyn til at en vanlig lcd skjerm har 60 hz oppfriskingsfrekvens, dvs 60 fps.

Testen der er med gtx 280.

Lenke til kommentar
Nei Jørn du har storsett rett, det finnes unntak, dvs Far cry, og spill med meget god multi treded ytelse. Men jevnt over vil Athlon 250 gi samme opplevelse som en i5/i7 med 1 stk radeon 4890

Leser du denne testen og tar hensyn til at dette er på medium setting, og at for å game så ønsker en max settinger , dette fører mer av lasten over på gpu og ikke på cpu, så ser du at athlon 250 står seg meget godt, og da med hensyn til at en vanlig lcd skjerm har 60 hz oppfriskingsfrekvens, dvs 60 fps.

Testen der er med gtx 280.

Takk den viser nettopp noe av utfordringen/problematikken. Og Feh du skal alltid være kritisk til innspill - jeg er ikke allvitende - selv om sikkert kona mi mener noe annet:)

Lenke til kommentar
@Feh

"ler" er du politiker, det er jo stort sett de som legger seg flate, vi nerder inrømmer ikke at vi har feil vet du :!:

Faktisk innrømmer vi nerder som regel at vi har tatt feil, og så proklamerer at nå vet vi hva som er rett. Politikere ofte nekter å ha vært feil i første omgang, og om det blir bevist at de faktisk har tatt feil legger de seg flate og prøver å snike seg vekk eller bytte tema.

Nerder og geeks deler det med seriøse vitenskapsfolk at de legger vekt på å ha rett, selv om det innebærer at de blir rettet.

Lenke til kommentar

Helt enig der, samtidig som at i forskermiljøet blir det lagt stort fokus på felles kunnskaper. Det er viktig å ha et uhøytidlig personlig perspektiv, som betyr at man ikke ser på seg selv som den beste på alle fronter, men derimot oppfordrer til deltakelse og lagånd. Mye av denne tråden kan krediteres til andre brukere som har kommet med reflekterte forslag og modifikasjoner jevnt og trutt.

Akkurat nå er jeg inne i en travel periode med arbeid, så oppsettene vil ikke bli oppdatert før lørdag eller søndag. Er bedre at jeg tar meg tid og får gjort det skikkelig, enn at jeg gjør en hastejobb som uansett må lappes sammen igjen senere. :p

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Det var da ment litt humoristisk, og med tanke på diverse politikere som har brukt utrykket legge seg flat :), pga diverse bygge "skandaler"

Og agenten du skal legge merke til at bare de siste uker så har det vært 2-3 forsepørsler på forumet etter budsjett video og fotoredigeringsrigg 4-5 k. Slike rigger er meget populære da de fleste idag har digitalkamera.

Samt mange som vil ha en rigg under flatskjermen i stua meg gameregenskaper i Htp, altse det jeg kaller GHTPC, dette er en ekstremt vankelig rigg å få til, siden en slik rigg skal være meget, meget støysvak.

Lenke til kommentar

Den er notert. GHTPC er som du sier noe av det mest utfordrende å lage, med tanke på diverse ekstra utstyr til kjøling/støydemping. Her kunne jeg trengt en del assistanse fra de som har erfaring med slikt, ettersom jeg personlig ikke har tilstrekkelig med kunnskaper for øyeblikket. Skal uansett bruke helga til å gjøre litt research i andre deler av forumet, samt se hva internasjonale sider anbefaler. Dette tror jeg skal bli spennende! :)

Lenke til kommentar
Samt mange som vil ha en rigg under flatskjermen i stua meg gameregenskaper i Htp, altse det jeg kaller GHTPC, dette er en ekstremt vankelig rigg å få til, siden en slik rigg skal være meget, meget støysvak.

Støtter både A og B her. Får selv stadig spørsmål på GHTPC, i og med at jeg har kastet i hop en selv. Og her er det justert og tunet mangfoldige ganger, og jeg er garantert sikker på at jeg trenger å bygge om et par ganger til før jeg er 100 % fornøyd.

Nå spiller det ikke ekstremt stor rolle om en GHTPC støyer litt når man er i full fart i COD eller Fallout 3, men så fort man går over til musikk eller film skal den hviske særdeles lavt.

Lenke til kommentar
Er det slik å forstå at du stiller opp som min personlige rådgiver og mentor da, Bolson? :mrgreen:

Jeg kan i alle fall komme med de erfaringer jeg har fått.

Er det HTPCn i profilen din det er snakk om, Bolson? (Stusset litt på skjermkortet forresten. Radeon 9800 Pro?).

Profilen var nok bare dårlig oppdatert. Skjermkortet er GTS 250.

Lenke til kommentar

Jeg holder på med planleggingen av min GHTPC, fant jo et Coolermaster HTPC kabinett jeg kjøpte på tilbud for mange år siden ikke engang pakket opp, var slik før i tiden kom jeg over gode tilbud kjøpte jeg gjerne 4-5 i slengen, var altis noen som ville ha meg til å bygge. Og siden jeg ikke bygde maskiner på endel år ph I tiden, det var dårlige tider det, dukket det frem fra glemselen.

Er elendig med vifteplasser i kabinett, trangt og sørgelig, men pent ytre, og jeg skal ha radeon 5850 inn der, og det skal være meget stille. Gleder meg til å ta fatt, bare jeg får kjøkknet ferdig først.

5850 har slik jeg ser det potensial til å bli en meget god GHTPC kandidat, meget lavt strømforbruk på idel, må bare finne en annen kjøleløsning, jeg hater radialvifter.

Ikke for å være rasist, men radialvifter har ikke oppholdstilatelse i mitt hjem, det er bare bråk med de, så de sendes rett ut.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Legger inn et oppsett som jeg publiserte i en annen tråd først. Er ment å være egnet til gaming hovedsaklig.

AntecNineHundredv2.png?t=1255541268

Kabinett: Antec Nine Hundred

Hovedkort: Gigabyte GA-P55-UD3

Prosessor: Intel Core i5 750

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 5870

Lydkort: Asus Xonar DX

Minne: Corsair XMS3 1333MHz 4GB

Harddisk #1: Intel X25-M 80GB SSD

Harddisk #2: Samsung SpinPoint F3 1TB

Brenner: Sony Nec AD5240S

Strømforsyning: Corsair TX 750W

Jeg kjører altså Intel Core i5 750 fordi det har blitt bevist at i spill yter den fullt på høyde med i7 860 og i7 920, rett og slett fordi skjermkortet fortsatt er flaskehals. Grunnen til at jeg har valgt kun et enkelt Radeon HD 5870, er fordi det knapt eksisterer spill som dette ytelsesmonsteret ikke klarer med flytende FPS. Strømforsyningen støtter likevel oppgraderingen, dersom det noen gang skulle bli aktuelt. Har også inkludert lydkort, ettersom det faktisk er en ganske betydelig kvalitetsforskjell i lydbildet med et Asus Xonar DX ombord.

Edit: Grunnen til at jeg valgte SSD er fordi den kan betraktlig redusere såkalte FPS drops, og hjelper dermed med å øke det minstre registrerte antallet FPS (se bildet under). Gjennomsnittlig FPS forbedres ikke i like stor grad, men man vil også oppleve godt forbedrete lastetider.

17331.png

12,2 FPS er ikke så greit i skytespill online, det fører til treghet.

17329.png

Mindre ventetid betyr mer spilletid.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

først av alt er kabinettet på bilde antec nine hundred two

Lurer også på om asus kortet er no vits da. siden det kun har EAX 2. Kun creative som har EAX 3,4 og 5

EAX 3 Sound Blaster Audigy

EAX 4 Sound Blaster Audigy 2

EAX 5 Sound Blaster X-Fi

er ikke akkurat hva jeg ville kalle et gaming kort.

Endret av paalrh
Lenke til kommentar

Eh, det er det vel ikke. Antec Nine Hundred Two har ikke (1) kanter rundt toppvifta, (2) isolert rom for småting eller (3) tilkoblingene plassert så langt bak. :p

Edit: Legger inn oppsettet igjen på ny side (gamer).

AntecNineHundredv2.png?t=1255541268

Kabinett: Antec Nine Hundred

Hovedkort: Gigabyte GA-P55-UD3

Prosessor: Intel Core i5 750

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 5870

Lydkort: Asus Xonar DX

Minne: Corsair XMS3 1333MHz 4GB

Harddisk #1: Intel X25-M 80GB SSD

Harddisk #2: Samsung SpinPoint F3 1TB

Brenner: Sony Nec AD5240S

Strømforsyning: Corsair TX 750W

Jeg kjører altså Intel Core i5 750 fordi det har blitt bevist at i spill yter den fullt på høyde med i7 860 og i7 920, rett og slett fordi skjermkortet fortsatt er flaskehals. Grunnen til at jeg har valgt kun et enkelt Radeon HD 5870, er fordi det knapt eksisterer spill som dette ytelsesmonsteret ikke klarer med flytende FPS. Strømforsyningen støtter likevel oppgraderingen, dersom det noen gang skulle bli aktuelt. Har også inkludert lydkort, ettersom det faktisk er en ganske betydelig kvalitetsforskjell i lydbildet med et Asus Xonar DX ombord.

Edit: Grunnen til at jeg valgte SSD er fordi den kan betraktlig redusere såkalte FPS drops, og hjelper dermed med å øke det minstre registrerte antallet FPS (se bildet under). Gjennomsnittlig FPS forbedres ikke i like stor grad, men man vil også oppleve godt forbedrete lastetider.

17331.png

12,2 FPS er ikke så greit i skytespill online, det fører til treghet.

17329.png

Mindre ventetid betyr mer spilletid.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...