Gå til innhold

Forslag: Stasjonær PC (selvbygget) og skjermer [UTDATERT TRÅD]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke unormalt tid det, men jeg har satt opp omkring 100 rigger over 20 år så har litt erfaring, samt riktig verktøy :). Hater forresten kabinett med "løse" hankontakter for usb og firewire, samt en må ofte lese for rekkefølgen av frontkontakter til kabinettet, usb, lys og lyd.

Lenke til kommentar

Da var "The Innovator" oppdatert. Klarte ikke å få meg til å ofre skjermkortet HD 4850 mot HD 4670, ettersom prisforskjellen var på fattige 250 kroner. Førstnevnte fungerer flott til spilling, mens HD 4670 sliter med å komme over den magiske FPS-grensa i de nyere titlene. Tar gjerne imot innvendninger mot dette valget, dersom det faktisk skulle være noen. :)

Lenke til kommentar
Så det hersker mer eller mindre enighet om at kategoriene heller burde deles inn i:
  • The Alchemist (Kombinert)
  • The Conquerer (Gaming)
  • The Innovator (Budsjett)
  • The Silencer (Stille/HTPC)

Høres helt kurant ut for meg. Da vil jeg prøve å spesialisere oppsettene til større grad fra nå av. Mottar mer enn gjerne forslag til komponenter. Spesielt for "The Silencer", ettersom den utvilsomt vil bli bygget med flest løsninger utenom det vanlige. :thumbup:

 

Ja dette synes jeg er fornuftig. Det er mulig at Alchemist kan deles inn i en dyr og en billig utgave, feks Alchemist kombinert high end, hvor en sikkert ender opp med min i7920 + SSD + HD5850/GTX285 eller lignende. Alchemist budsjett kunne feks være en Quad, 8 GB, HD4870/5770/GTX260 eller lignende og uten SSD. Den vil ikke konkurere med Innovator da Innovator bare trenger 4 GB og ikke nødvendigvis må ha en Quad osv. Dette kan gå seg til etterhvert, men jeg synes absolutt at du er inne på rett spor nå:)

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

En med maks ytelse til kr 3700,- fra Datakjeden ville nok fra min side sedd slik ut, gir rom for 4870 512 mb. Ingenting galt med antech 300 eller chiftech 450, men i den prisklassen ville jeg faktisk gådd ned her og brukt mer på deler som gir faktisk ytelse. PS datakjeden var da meget dyr på DVD roms.

 

 

AOPEN Case/ QF50G MidiTower with 400W ATX2.0 Silnet PSU CAG1.1 - black (91.97020.G080)

3

 

566,-

566,-

 

ASUS ASUS AM3 AMD780G DDR2 SATA2 6-CH M-ATX (M4A78-AM)

1

 

483,-

483,-

 

KINGSTON ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2 (KVR800D2N5K2/4G)

372

 

504,-

504,-

 

SEAGATE BARRACUDA 7200.12 500GB SATAII 16MB (ST3500418AS)

1030

 

345,-

345,-

 

SAMSUNG SMG DVDRW 22X BLACK BARE S-ATA (SH-S223B/BEBE)

92

 

275,-

275,-

 

AMD ATHLON II X2 250 3.0GHZ SKT AM3 L2/L3 2MB 65W P (ADX250OCGQBOX)

52

 

515,-

515,-

 

ASUS VGA-Card Radeon HD4870 512MB PCI-E 2xDVI HDMI HDTV TV-Out HDCP Retail (EAH4870/HTDI/512M)

 

1 040,-

1 040,-

 

Totalt (inkl. mva): 3 728,-

 

Hos multicom ville jeg også fådd rom for 4870

 

PointOfView Diamond Black... 354,-

Sony Optiarc AD-5240S 24X... 171,-

PointOfView Turbine 54 Ga... 363,-

WESTERN DIGITAL 320GB 720... 328,-

TRANSCEND 2GB DDR2 DIMM 8... 235,-

AMD ATHLON II X2 250 3.0G... 526,-

ECS Elitegroup A780GM-M3 ... 395,-

ASUS VGA-Card Radeon HD48... 1 189,-

Antall produkter: 9

Totalt: 3 796,

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Skulle jeg sette opp en Allroundrigg for 3700 ville det sedd slik ut:

 

ASUS Radeon HD4770 512MB ... 757,-

AMD INTL ATHLON QUAD CORE... 767,-

PointOfView Diamond Black... 354,-

Sony Optiarc AD-5240S 24X... 171,-

PointOfView Turbine 54 Ga... 363,-

WESTERN DIGITAL 320GB 720... 328,-

TRANSCEND 2GB DDR2 DIMM 8... 235,-

ECS Elitegroup A780GM-M3 ... 395,-

Antall produkter: 9

Totalt: 3 605,

 

PS det er 2 stk 2 gb trancent i begge oppsett fra Multicom, viser bare enhetsprisen på klipp og lim

 

Og Edit:

 

For i en budsjett allroundrigg finner du rom for athlon 620, yter bedre en athlon 250 i det meste så lenge en ikke har meget kraftig grafikkort, og det skal games.

 

Og i en budsjett video/photoredigerings rigg finner du også rom for athlon 620, men her finner du rom for hk med 4 minnespor, og går ned til 45xx/46xx grafikort, eventuelt 785g chipsett.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Vet du noe om hvilket merke strømforsyningen er i AOpen? Selv om 400W egentlig skulle holde i massevis, blir jeg instinktivt en smule skeptisk når du får både kabinett og PSU til såpass lite. Uten noen som helst anmeldelser eller erfaringer, har jeg ikke noe jeg kan støtte meg til heller.

 

Dersom du inkluderer 4GB i oppsettet hos Multicom, og legger til et HD 4870 i oppsettet fra Datakjeden, havner de på cirka samme pris. Da foretrekker jeg Datakjeden sitt utvalg, siden kabinettet og harddisken er bedre.

Lenke til kommentar

Aopen har vel "egene" psu, og aopen er av de desidert mest solgt kabinetter med lang fartstid, akkurat som chieftech, så det er ikke noe stor forskjell ute å går der.

 

Årsaken tl å gå til Multicom når det gjelder budsjettrigger er rett og slett at de har det rimligste 780g chipset hk verifisert for AM3. Point of view er også ok strømforsyning til sin pris.

 

Men mest av alt i budsjettriggen for allround og video/photo bør du absolutt finne rom for athlon II 620, den yter fabelaktig i forhold til pris.

 

Du har store intevall i pris på oppsettene, det er utrulig hvor mye ekstra ytelse 500 ekstra kan gi, særskilt i budsjett sammenheng. Når du kommer høyere opp så kjøper ikke 500 ekstra deg den store forskjellen i ytelse. men under 6000,- er 500 kr ekstra hele tiden meget vesentlig, du burde nok hadd en rigg i mellom de 2 lavest prisete systemene dine.

 

 

Ps: i alle oppsettene er det 4 gb ram, men siden jeg bare kopierte og limte inn vises bare prisen på 1 brikke.

 

Og det er ingen kritikk av dine oppsett, vil bare vise at med litt småe endringer får en mye igjen ytelsemessig, enten gamer eller allround

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Tror jeg må gå til trådstarters forsvar igjen ang. noen poster oppover på siden her. Samtlige som leser tråden og vurderer oppsettene kan fint på egenhånd bytte ut komponenter i hytt og pine, men poenget her er vel i grunn å komme med fire gode forslag uten for mye dill og dall. Hardwaren er nok, som jeg erfarer agenspoon er, grundig vurdert utifra hvilke erfaringer som finnes om komponenetene og hvordan de yter og dermed satt sammen til fornuftige rigger som dekker de fleste behov uansett hvilken klasse man velger. Å ha flere oppsett vil gjøre ting uoversiktlig i tråden samt det vil også by på mye mer jobb for agentspoon og mest sansynlig føre til enda flere "hvorfor er ikke denne byttet ut med denne"-poster dersom det blir for mange oppsett og marginene blir for små.

 

Dog kunne det vært hensiktsmessig med en spoiler tag under hvert oppsett med "alternative komponeneter" som f.eks en SSD til The Alchemist eller et kvassere skjermkort til The Conqueror.

 

Jeg er også forøvrig enig i at The Alchemist burde ha et 1366 oppsett med i7 920 for å få utnyttet trekanals minne og gi brukere muligheten for 3-sli/3-crossfire eller begge deler. Det er uansett hvordan man ser på det ikke til å skyve under et teppe at 1366 sokkelen med x58 hovedkort er en platform med større potensiale og større kompatibilitet for fremtidige oppgraderinger. P55/860 yter stort sett bedre i CPU relaterte oppgaver og spesielt i FPS i spill, men The Alchemist, etter min mening, bør vere en rig som yter bra over hele linja ikke bare i spill, men også til foto/videoredigering og som de fleste bør ha fått med seg nå blir ytelsen i slike oppgaver større med trekanals minne.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Tolk meg rett, jeg kommer overhode ikke med kritikk av oppsettene, kun noen enkle forslag som gir mer for penga. Særskilt bør en budsjettbygger for allround og video/foto rigg bite seg merke i athlon II 620. Oppsettene som anbefefales er stort sett meget gode, men ingenting er så bra at det ikke kan bli bedre.

 

Edit: For å si det slike, dess rimeligere en rigg skal være, dess mer har en behov for å vektlegge hva brukeren skal bruke riggen til, uteom vanlig surfing og tekstbehandling. Dess mer penger en bruker, jo mer kan en rigg omfavne av oppaver på en god måte.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

@Feh: hvis du sikter til innspillene fra meg og Osse som angrep på trådeier - vel da er det noe du ikke har fått med deg. jeg har vel aldri angrepet Agenten. Jeg har hatt noen harde meningsutvekslinger med Gullars og Osse bla, men jeg tror alle parter hadde samme hensikt - å få til de beste oppsettene.

 

Hvor mange oppsett Agenten vil sette opp og vedlikeholde er opp til han. Innspillene fra meg har med at utviklingen er gått raskt, og jeg så at to av oppsettene nærmet hverandre. I tillegg er det faktisk slik at inndelingen med HTPC, gaming, redigering, kontor osv er navn på oppsett som begynner å bli ganske vanlig. I dag finnes det veldig mange muligheter, og det er kanskje ikke nok å sette opp tre alternativer basert på en eller annen økonomisk "tilfeldig" variant. For feks 7 tusen kroner er det mulig å sette opp nettopp flere forskjellige spissede rigger - og hvor Agentens nåværende oppsett kan bli for generelle. Det er da ingen kritikk av Agenten å komme med innspill til slike endringer? Jeg har fulgt med på hans innlegg en stund nå, og jeg tviler ikke på at han er istand til å vurdere slike innspill. Enten synes han det er ok eller så forkaster han de - men noe behov for forsvar - det tror jeg ikke han har ut i fra de siste innspillene nei.

 

Forøvrig er jeg ikke uenig en del av dine vurderinger.

 

EDIT: så ikke Osse's innlegg, men vi virker samstemte på hovedpunktene:)

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Jeg tolket ikke deres innlegg (og andres) som noe angrep på agentspoon heller, for all del. Utsagnet mitt var mer basert på hva jeg tiligere har lest av agentspoon når det kommer til ytterligere oppdeling/spesialisering av oppsettene. At brukere kommer med tips/erfaringer om at enkelte komponenter er mer hensiktsmessige enn andre er jo bare sunt for tråden og oppsettene så det skulle jo bare mangle.

 

Og det du sier om "økonomisk tilfedig variant"..."nåværende oppsett kan bli for generelle". Utifra hva jeg har lest av agentspoon når slike ting har blitt foreslått tidligere, så er det nettop dette du sier som har vært essensen i tråden. Å holde det generelt og greit å forholde seg til for den jevne bruker og la det være opp til hver enkelt å spørre om råd til alternativer dersom en spesifik spesialisering er nødvendig.

Lenke til kommentar

Hehe, vi nærmer oss i meninger Jørn.

 

Er steikans morro å sette sammen PC'er.

 

Særskilt nå tildags, f.eks du kan få en fult funksjonabel rigg for ganske grei bruk for under 1700 kr. Er nesten latterlig, mange av de rigger jeg bygde for budsjett rundt 5000 kr for hjemmebruk, ikke spill da, men for officepakka, surfing, litt enkel fotoredigering lå rundt 5000 kr, for 5-6 år siden og spesifikasjonene til den 1700 kr riggen under overgår de ganske så meget, særskilt med enorme 2 gb :)

 

Men for en som ikke skal spille eller noe så holder faktisk en rigg til 1700 kr for det meste av normal bruk. Best for windows xp 32 bit dog, bør nok plusse på 2 gb ekstra for vista og win 7.

 

PointOfView V33 kabinett ... 341,-

TRANSCEND 2GB DDR2 DIMM 8... 235,-

SEAGATE BARRACUDA 7200.12... 301,-

Sony Optiarc AD-5240S 24X... 171,-

ECS Elitegroup AMD690GM-M... 299,-

AMD SEMPRON 140 AM3 2.7GH... 280,-

Antall produkter: 6

Totalt: 1 627,

 

En slik rigg er kjapper en min forriege acer laptop med singel turion 2.0 ghz , faktisk samme skjermkort i den. Den dugde faktisk til det meste :), selv litt retro spilling (dune 2000 osv)

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Enig og det som er litt spesielt nå, er at du kan lage et oppsett på ca 2500,- med feks da AMD250 til 450,- kr. Deretter kan du sette inn HD4890 til 1500,- i den riggen, og så har du en gamer (gjelder ikke høyere oppløsninger da begynner kraftig CPU og ta effekt igjen) som er nesten like bra som i7, 6 GB, X58, SSD, HD4890 til 10-12000,- - og det er nesten ikke forskjell på spillopplevelsen mellom de to riggene. Men det skiller 7-8000,- kr. Det er noe en må tenke på.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Nesten ikke forskjell? Det blir jo rimelig stor forskjell å spille på 800x600 kontra 1680x1050 med 16xQSAA @ very high. Er et HAV imellom og definitivt en STOR forskjell i spillopplevelsen så det der blei bare teit spør du meg :p

 

Men som Osse påpeker så er det ganske rått hva man får av maskinvare for under 2000 kr nå om dagen. Vurderer sterkt om jeg skal kjøpe en maskin med det billigste billige jeg finner av lydløs maskinvare for å ha i boden som en filserver/seedbox ettersom samboeren klager på for mye støy fra hovedriggen at jeg må slå den av hver gang jeg skal på skolen eller jobb :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...