Gå til innhold

Forslag: Stasjonær PC (selvbygget) og skjermer [UTDATERT TRÅD]

Anbefalte innlegg

Kan det lønne seg å holde igjen litt øfr et kjøp av ny plattform? Anandtech (tror jeg) hadde en artikkel for en stund siden som pratet opp og ned om mulige barnesykdommer ved nye plattformer.

Er dette noe å ta hensyn til? Hva kan i såfall slike barnesykdommer være? Er det en lettere irriterende hikke vi snakker om eller full brokk?

-Deluze

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan lønne seg å vente et halvår til det blir god valgfrihet mellom hovedkort og andre har tråkket stien. Kan unngå en del fallgruver ved å lese andres erfaringer.

Jeg er glad jeg gikk for LGA1366 som er en godt utprøvd platform, heller ha det enn LGA1156 med de begrensninger det innebærer og eventuelle kjedelige overraskelser som måtte dukke opp. Heller legge pengene i LGA1366 enn å kjøpe halvveis først og så bytte om når man møter veggen på LGA1156. Tror faktisk jeg hadde kjøpt P45 og Core 2 Quad Q9650 over LGA1156 i5.

Så et LGA1156 entusiastkort til over 2000 kr og det hadde masse begensninger, få S-ATA porter og så er det de klassiske begrensingene med få PCI-E linjer osv i tillegg. Kunne ikke annet enn riste på hodet.

Hovedkortet jeg valgte kostet 2700,- men jeg kan ikke komme på en eneste mangel ved det annet en at hvis en kjører 3-sli så blir siste sporet 8x. Det skal uansett være nok båndbredde i QPI for 3 kort.

Jeg kunne iallefall ikke tenkt meg å kjøpe et LGA1156 kort til over 2000 kr når det var en lang liste med begrensninger.

For min del er iallefall hovedkortet den viktigste komponenten i systemet.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Enig der MrNilsen. LGA1156 er nok ment som en budsjettløsning til LGA1366 så det har jo sine begrensninger (selv om high-end kortene er dyre). For eksempel så jeg ikke et eneste kort på komplett med sokkel 1156 som hadde 6 ram spor for tre-kanals minne slik som mange 1366 kort har. Det har nok ikke nevneverdig mye å si for en budsjett-gamer, men det er uansett en begrensning og hemmer oppgraderingsmulighetene i fremtiden.

Jeg er også selv av den oppfatningen at jeg er glad jeg klinte til med 1366 med en gang. Har fulgt nøye med på HW utviklingen og rykter/nyheter de siste 3 månedene etter jeg kjøpte mitt oppsett og for hver dag som går ser jeg at dette kommer til å være tilstrekkelig i LANG tid fremover såfremt vi ikke får noen stor hardware revolusjon iløpet av 2010. Ytelsen i Windows er nesten perfekt (med unntak av at jeg ønsker meg en enda raskere SSD) så det eneste jeg har igjen å oppgradere de nærmeste årene er grafikken. Og siden de fleste 1366 kort har støtte for 3-SLI eller 3xCrossfire (mitt har begge deler) tror jeg at jeg skal klare å følge godt med i utviklingen der også.

Lenke til kommentar

Utrolig bra forslag på forskjellige oppsett, Agentspoon. Tusen takk! Dette hjelper meg, som ikke har satt meg grundig inn i komponent-verden, veldig mye i valget av en ny stasjonær PC.

Jeg lurer på en ting, om det er mulig å få en mini-ITX med omtrent samme innhold som "#3 The Innovator" til noenlunde samme pris? Har du et godt forslag på et slikt, billig micro-oppsett?

Endret av Thomas___
Lenke til kommentar

Overrasker meg at Antec Sonata III bare selges på 4 nettbutikker i norgen nå (regner aldri med pixmania). Er det utdatert? Er ikke PSU-en god nok lenger? Er det noen som vet om det kanksje dukker opp en nyere versjon av dette?

edit: Et lite spørsmål til, vil en OCZ Vertex kunne utnyttes til det fulle med "The Innovator" eller blir cpu og slikt en flaskehals?

Forøvrig meget bra tråd agentspoon! Hadde bare flere tittet på den før de startet et eget emne. ;)

Endret av tevil
Lenke til kommentar

Thomas: Jeg har egentlig nok med de fire nåværende oppsettene, selv om interessen er tilstede for både HTPC (Home Theather) og små løsninger. Mini-ITX har kanskje en litt liten markedsandel for øyeblikket, som igjen slår ut på antallet produkter som er tilgjengelige. Jeg må rett og slett avslå forespørselen. Beklager. :(

Tevil: Antec Sonata III er langt i fra et utdatert produkt. Riktignok er det litt over to år gammelt, men jeg har ennå til gode å finne et bedre produkt til den prisen. Selve kabinettet er av bra kvalitet (gjelder Antec generelt) og strømforsyningen Antec EarthWatt har fått grei omtale hos anmelderne. Selvfølgelig finnes det bedre komponenter for begge kategoriene, men til dette budsjettet er det fortsatt det beste. Om det dukker opp en ny modell skal du ikke spørre meg om, men det er lov å ønske!

OCZ Vertex kan utnyttes til sitt fulle sammen med de andre komponentene i "The Innovator", men det blir kanskje litt motsigende å ha en såpass dyrt komponent i et ellers sparsomt oppsett. Jeg pleier å si at SSD utgjør en utrolig forskjell, men denne forskjellen blir ikke mindre dersom du venter til at prisene har gått ned og lagringsplassen opp. De fleste er bedre tjent med å kjøpe en god mekanisk harddisk nå, og så oppgradere i etterkant. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Flott svar! Tenker nok at det blir en "innovator" med Antec Three Hundred og en Corsair VX550w. Skal primært brukes til lette spill, nettsurfing og enkel tekst- og bildebehandling. I tillegg blir det en slags server med på sikt opptil 6 disker, hvorav en kunne vært SSD.

Føler selv den største flaskehalsen i mitt daglige bruk er oppstart av programmer og oppstart av OS.

Tipper en raskere disk gir mer ytelse på de punktene enn raskere CPU og mer RAM i det oppsettet?

edit: leif og unødvendigheter :)

Endret av tevil
Lenke til kommentar

Tevil. Ytelsen i generell bruk av maskinen går gjennom taket om du kjøper en god SSD. Intel x25-M 80GB Gen2 er et veldig godt kjøp for tiden om du har råd til å sette av 1800-2000kr. Så lenge du ikke gjør for mye som er CPU-bound kan en PC til 3000 + SSD til 2000 yte over en maskin til 10.000+ med snurredisk i dagligdags bruk.

Her er en liten teaser: WD Raptor 150GB 10.000RPM vs Intel x25-M i åpning av 50 programmer samtidig

SSDen bruker 28 sekunder, raptoren bruker 2min 30.

Lenke til kommentar
Litt offtopic, men fy f*** jeg fikk lyst på en ssd nå. Hvis videoen ikke er fake, så er det jo helt sinnsykt mye bedre å bruke ssd enn snurredisk. Hadde en raptor før, og loadet kjappest av alle i cs:s. Kan ikke tenke meg hvor fort det går med en ssd da.

Videoen er ikke fake. Det finnes mange videoer på nettet av folk som filmer at maskinen starter opp og kjører alle programmer som er på den. De som kjører x25-M eller RAID blir som regel ferdig med oppstart og lasting av 40-50 programmer på et minutt eller under. (de fleste som gjør dette har optimalisert for boot tid)

Ourasi f.eks. har rekorden her på forumet med 8,19 sek boot time, med 2x x25-M i RAID-0 fra ICH9R.

Nizzen har 11 sec og chr1ster har 12,7...

Lenke til kommentar

Jeg tror du har greid å overbevise alle her om at SSD faktisk yter flere ganger bedre enn sine mekaniske brødre. Men svar meg derimot ærlig på dette spørsmålet. Med forutsetning at du har et budsjett på under 7000 kroner, ville det da vært oppriktig å kjøpe en 160GB SSD til 3700 kroner? Slik jeg ser det faller prisene på SSDer jevnt ettersom nye modeller med enda høyere ytelse og kapasitet entrer markedet. Med samme utvikling vil disse diskene om 1-2 år lett komme opp i 500GB eller høyere til under tusenlappen. Hva er det som isåfall gjør det logisk å investere i SSD nå, med mindre du absolutt må ha det aller beste? :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Du snakker her om en urealistisk situasjon. Det er ikke noe poeng med en 160GB SSD til en maskin som skal koste 7000kr, siden du da får ca 3500kr maskin og 3500kr SSD. En maskin til 3500kr vil som regel ikke ha bruksområder der 160GB SSD er nødvendig i det hele tatt.

Om noen har budsjett på 7000kr kan jeg derimot fint tenke meg å fanbefale en 80GB SSD til 1800-2000kr. En maskin med hardware til 5000kr med en slik SSD i tillegg vil utklassere en maskin til 10.000+ i generell bruk.

Om budsjettet hadde vært 7000kr med skjerm og perifere enheter inkludert ville jeg anbefalt å vente noen månder og spare for så å kjøpe SSD.

Når du snakker om fremtidsutsikter er det ganske urealistisk å regne med 500GB til under 1000kr om et år.

For to år siden kostet en 16GB SSD i området 2000-3000kr.

For et år siden kostet OCZ Core som var den billigste SSDen noe over 1500kr for 30GB.

Nå får du kjøpt 64GB til ca 1000kr av de billigste typene (som yter uakseptabelt). 32GB Indilinx barefoot SSDer koster ca 900-1000kr for 32GB og 64GB rundt 1600-1800kr.

Det som har gjort et så stort prisfall mulig er i første omgang overgangen fra SLC til MLC (2x prisreduksjon øyeblikkelig), den økte produksjonen og forespørslen for NAND Flash, flere konkurrenter i markedet som presser marginene ned, og nå nylig overgang til 34nm Flash.

De tingene som kan senke prisene videre det neste året er økt produksjon av NAND i forhold til etterspørsel (lite trolig), økt marked og produksjon av SSDer (veldig sansynlig), bruk av 3-bit NAND i MLC i stedet for 2-bit MLC (lite trolig i SSDer pga skrivesykluser). Overgang til 3-bit MLC kan være mulig for enheter med stor kapasitet og lite forventet skrivebelastning kombinert med kraftig ECC.

Vi vil trolig se et prisfall sent i høst eller rundt nyåret når andre produsenter enn intel går over til 34nm, prisreduksjon i området 30-40%. Det er ikke noe særlig mer pris å hente fra kontrollere dersom man ønsker god ytelse, siden produsentene allerede har lave marginer.

Grunner til å investere i SSD nå, og ikke sitte på gjerdet i ~6mnd til:

Intel x25-M 80GB gen2 har allerede ytelse størrelseordner større enn harddisker (r/w 35.000+/5000+ IOPS vs 150/200 for snurredisker). Prisen har allerede nådd et punkt (2000kr) hvor det er en forsvarlig oppgradering selv for mellom-segmentet (5000-7000kr hardware). Og det vil sansynligvis ikke komme noen SSD til under 2000kr i samme kapasitetsområde de neste 6 måndene som vil slå x25-M gen2 i real life ytelse (og i såfall ikke med mye).

Tingene over er ikke satt i stein, men det er godt informerte beregninger etter å ha fulgt nøye med på SSD-markedet i over 2 år og professjonelle siders forkast for fremtiden.

Lenke til kommentar

Jeg synes snart jeg har prøvd alle mulige varianter for å fikse dette. Det er forumet som legger til de problematiske tegnene, ikke jeg. Får nesten bare sende mail til admin. :!:

Edit: Skagen var generøs nok til å reparere lenkene. For en fantastisk fyr! :thumbup:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...