Gå til innhold

Forslag: Stasjonær PC (selvbygget) og skjermer [UTDATERT TRÅD]

Anbefalte innlegg

Nå er PSU-en i Antec Sonata III (500 Watt), klart i grenselandet når det gjelder CF oppsett. Tar man det i betraktning tror jeg man her kommer omtrent likt ut i pris. Ville heller ikke puttet to stk HD 4870 inn i Sonata III.

Pakken hos Komplett er godt sammensatt, kabinettet er faktisk et bra gamerkabinett som egner seg for CF.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan hvertfall si at brenninga di skyldes platene og ikke brenneren. Hadde samme problemet med min (samme modell som du har), men så kjøpte jeg en ny spindel med DVDer og da fungerte alt fint. Noen brenne-dvder er rett og slett bare RÆVA.

Bruker Verbatim DVD-R og brent over 1000 dvdplater, trodde dette var et av de beste merkene? Hva anbefales da?

@DNAPANDA:

Det virker som du har vært særdeles uheldig med harddiskene. Har 3 stk F1 750 GB stående i raid 5 i en server (24/7), og der har de stått i snart 6 mnd uten antydning til problemer. Men kanskje jeg har et spesielt forhold til harddisker, har ikke så mange som Nizzen, men en 13 - 14 stk har jeg hatt de siste 9 årene. Ikke en disk har kresjet, samtlige fungerer fremdeles. Blandig av Seagate, WD og Samsung.

Men normalt vil produksjonfeil vise seg fort. Den disken som tikker (stoppet etter 2 dager) er soleklar garanti/reklamasjon. Den andre bør du kjøre en skikkelig analyse på først, det at den kjører chkdsk kan skyldes noe helt annet en problemer med disken, f.eks et programvareproblem som har korrumpert noe av data.

Ja, da må jeg nok sende inn den ene disken hvertfall, tar kontakt med Amentio til mandag og hører med dem. Med en skikkelig analyse på den andre disken, mener du da å kjøre chkdsk? Som sagt er den rimelig full, har 680GB med filer liggende der, hvor lang tid må jeg sette av til sjekking ca?

Sorry for å gå off-topic her..

Lenke til kommentar
Jeg kan hvertfall si at brenninga di skyldes platene og ikke brenneren. Hadde samme problemet med min (samme modell som du har), men så kjøpte jeg en ny spindel med DVDer og da fungerte alt fint. Noen brenne-dvder er rett og slett bare RÆVA.

Bruker Verbatim DVD-R og brent over 1000 dvdplater, trodde dette var et av de beste merkene? Hva anbefales da?

Mulig det er noe med brenneprogrammet ditt da. Prøv noen forskjellige. Verbatim har jeg aldri hatt problemer med selv heller nei. Hvis forskjellige program gir samme resultat så har jeg ingen anelse annet enn at det kan være hardware feil. Mulig sjekk denne artikkelen og se om du finner noe nyttig.

Lenke til kommentar

Brukt både ImgBurn og Nero9, det samme skjer i begge programmene. Jeg har også prøvd å bytte på hvilke DVD-brennere jeg bruker (to identiske er koblet til), men det skjer med begge og det virker jo litt drøyt med hw feil på to av to. Prøvde å gå ned fra 16x til 12x i går, men midt uti plata ca. gikk den til 3.8x igjen. Neste plate jeg brente gikk problemfritt, mens neste der igjen fikk samme problem. Men jeg regner med at selvom det skjer så tar ikke platene noe skade av det (?), og filmen fungerer fortsatt? Har sett et par stk, og ingen synlige problemer.

Lenke til kommentar

Kanskje dumt spørsmål men:

Taper jeg noe mer enn ca. 300 kr på å gå fra anbfalt CPU X3 720 til X4 940 i en Conqueror som skal brukes til spill?

Er klar over at jeg neppe vinner så mye spillytelse - vedlegg fra Anandtech - men er det altså andre ting som gjør dette byttet dumt?

EDIT: Skriveleif

post-8557-1251059461_thumb.jpg

Endret av RoXQi3x
Lenke til kommentar
Disse oppsettene på side 1, er de prøvd ut i praksis eller er det bare teori om at komponentene går godt overens?

Personlig tror jeg nok de fleste slike guider er teori, men da godt researchet på nett med info fra andre som har stykkvis praktisk erfaring.

Skal imidlertid sette sammen en Conqueror med oppgradert grafikk om noen uker; hvis andre har gjort noe liknende kan vi sikkert sammenligne notater?

På forhånd vil jeg gjerne takke Agentspoon & Co for god og ikke minst nøktern ytelse/pris-vurdering i disse guidene - internett trenger flere sånne guider!

Lenke til kommentar

Det er så og si nøyaktig slik RoXQi3x forteller. Jeg har ikke testet noen av disse oppsettene, men vet etter hvert ganske nøyaktig hvilke komponenter som gir best ytelse for pengene i de forskjellige prisnivåene. Denne kunnskapen er det kun mulig å tilegne seg ved å følge med på markedet over lengre tid.

Komponentene må selvsagt også være kompatible med hverandre for at dette skal kunne fungere. Når det er sagt er det ikke bare jeg som kvalitetssikrer tråden, men også andre datakjennere som Jornboss, GullLars, Bolson, Osse osv. med sine jevne, gode innspill. Jeg har aldri hatt noe imot å spørre om hjelp dersom jeg først er i tvil om noe, og det tror jeg egentlig at alle her vinner på. :)

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt en oppgradert versjon av "the conqueror" i helgen og får vel delene om et par dager.

Dette er oppgraderingene jeg har gjort:

- Antec 300 + Corsair HX 620

- Sapphire 4890 Vapor-X

- Seagate Barracuda 7200.12

Hvis noen vil sammenligne eller har noen spørsmål så er det bare til å ta det opp i denne tråden.

Gleder meg som en unge til jeg får delene :D

Edit: Må takke Agentspoon + andre behjelpelige medlemmer for et flott initiativ som har resultert i en meget god guide!

Endret av Coitus
Lenke til kommentar

Samtlige påløpende avsnitt er ment som konstruktiv kritikk.

Agentspoon:

Det er ikke det jeg tenker på. Det jeg mener er at samme hvor gode komponenter er hver for seg så er det ikke sikkert de virker som de skal sammen med de andre komponentene i oppsettet selv om de er helt standard og alt skulle tilsi plankekjøring. Det kan seg være både fysiske og tekniske problemer.

Eks1: kabinett x passet fint med hovedkort y, men med kohedkort z så er prosessorsokkelen 1 cm lenger opp slik at kjøleren viser seg å kollidere med takviften.

Eks2: Minnesett / PSU virket sammed med hovedkort X men med hovedkort y så er det bootproblemer selv om de i teorien skulle passe utmerket sammen.

Virker som du gjør en god jobb med anbefalingene og jeg skjønner at det er godt ment men med mindre du eier alle komponentene og har testet de sammen i nøyaktig beskrevet oppsett så ville jeg vært forsiktig med å komme med anbefalinger. I det minste satt om en disclaimer om at det er teoretiske oppsett som ikke er testet i praksis.

Samme hvor godt du følger markedet betyr det ikke at komponentene virker bra sammen i praksis. Dette kan kun testes ved å prøve.

Det er forholdsvis enkelt å montere en PC men det er ikke sikkert vedkommende som følger anbefaling har erfaring eller forståelse nok til å feilsøke eventuelle kompatibilitetsproblemer.

Det er både angrerett og returmuligheter på PC-komponenter men dersom det er kompatibilitetsproblemer blir hardwaren testet ok hos webshop og send tilbake til kjøperen sammen med et gebyr. Da kan det hende at noen blir å klø seg i hodet.

På den annen side så kan man vel si at det aldri er noen garanti selv om det er testet ut da produsenter kan gjøre endringer i spesifikasjonene midt i en produktserie uten å opplyse om dette.

Lenke til kommentar

Har sett på the Innovator og synes denne var fin.

Vurderer å kjøpe denne sammensettingen.

Men jeg har byttet ut noen av delene og kommet fram til dette:

ASUS ASUS AM3 NF720D DDR2... 579,-

WESTERN DIGITAL WD CAVIAR 403,-

GP 500GB SATA2 32MB

AMD PHENOM II X3 720 2.8G... 1 087,-

SAPPHIRE Radeon HD 4850 5... 795,-

OCZ TECH OCZ Gold XTC 409... 588,-

COOLERMASTER Midi Tower E... 336,-

Antall produkter: 6

Totalt (inkl.mva): 3 788,-

(kopi av handlevognen på Amentio)

Altså, jeg har byttet ut prosessoren, harddisken og fjernet strømforsyningen ( har en ubrukt Mist 1000W liggende fra før).

Syns ikke dette blei så verst om jeg må si det selv.

Noen meninger/tips?

Endret av AndersVB
Lenke til kommentar

Faktisk så har flere av oss som har gitt råd hatt med slike ting i tankene. OCZ sine DDR2 brikker med G800xG/GK betegnelser er satt som kompatible på de fleste Asus hovedkort. At jeg personlig bare bruker Corsair, og vet at de virker i kombinasjoner 2 og 4 stk på i alle fall 4 ulike Asus HK er en annen sak.

I og med at det kun er en anbefaling som har annet enn standard kjøler så er jo dette ikke noen problem. Kombinasjonen Asus M4A78-E, Antec P183 og valgt kjøler skal ikke være noe problem. Kabinettet har PSU i bunn, og ca 1,5 cm mellom kant av hovedkort og vifte. Scythe Ninja, som bygger 0,5 cm mindre alle veier har god klaring hos meg med tilsvarende HK og samme klaringer i kabinett.

Har aldri hørt om/lest om PSU-er med bootproblemer for visse hovedkort.

Man kan ikke forvente at anbefalinger gitt i et forum er testet i fysisk stand. Var det anbefalinger gitt i noe skrevet av Hardware.no hadde jeg forventet det, men jeg kan aldri tenkte meg at anbefalingene som hw.no gir (kontoristen etc) er testet sammen. Ingen av oss har råd til det, heller ikke nødvenddigvis samme preferanser en gang. Men hadde du lest alt skikkelig tror jeg du også hadde fått med deg at mange har deler av identiske oppsett og har gitt innspill knyttet til det.

Men jeg forstår ut fra det du skriver at egentlig bør alle anbefalinger vi gir bygge på egne erfaringer/testede oppsett. Det du da i realiteten sier er at vi bør la være med å søke å gi fornuftig veiledning på noen som helst måte. For meg blir det et håpløst utgangspunkt, da det egentlig betyr at jeg kan slutte å uttale meg. Det betyr også at ca 98 % av innleggene der folk spør om råd/anbefalinger ikke burde ha vært skrevet.

F.eks Osse har vel skrudd sammen flere PC-er enn de fleste av oss kommer til å gjøre i vår levetid ganger 20. Selv har jeg vel en nærmere 30 stk på baken, og jeg har aldri (faktisk aldri) hatt kompabilitetsproblemer.

Poengene dine er ikke feil, men det virker som forutsetningen er at vi faktisk ikke vurderer komponenter når vi gir anbefalinger. Personlig bruker jeg både produsentenes anbefalinger, egne erfaringer, sjekker mål, sjekker kombinasjoner i tester etc før jeg kommer med råd på dette området.

Derfor blir kritikken din ikke konstruktiv, men i realiteten regelrett destruktiv.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at jeg forventet å bli tatt konstruktivt, bare at den var ment som konstruktiv fra min side. Jeg ser ikke helt hva som er destruktivt i at jeg stilte spørsmål om det burde stått en liten enlinjers disclaimer og at jeg stilte spørsmål ved seriøsiteten generelt. Beklager at jeg ikke var inneforstått med at det er vanlig praksis å anbefale ting man ikke har testet.

Jeg har ikke noe med hva andre anbefaler uten å ha testet det selv, så jeg burde sagt med fornøyd med å få svar på det jeg spurte om i utgangspunktet.

Imed at det ikke er testet burde det kanskje forandre tittel fra anbefalinger til forslag til komponenter, men det er vel også destruktivt. Hvis det hadde stått forslag ville jeg aldri lurt på om det var testet overhodet. Anbefaling er et meget strerkt ord, dog har det vel mistet verdien sin etter det ble tatt i bruk i setninger som "anbefales av kjennere osv".

Mulig at dere er ufeilbarlige men jeg har tatt meg selv i å angre å ha anbefalt diverse komponenter til andre etter å senere ha testet de selv. Jeg kommer iallefall til å være meget forsiktig med å anbefale noe jeg ikke har testet.

EDIT:

Poengene dine er ikke feil, men det virker som forutsetningen er at vi faktisk ikke vurderer komponenter når vi gir anbefalinger. Personlig bruker jeg både produsentenes anbefalinger, egne erfaringer, sjekker mål, sjekker kombinasjoner i tester etc før jeg kommer med råd på dette området.

Hele poenget mitt er at man kan ha vurdert i 2 måneder men det hjelper så lite dersom det oppstår problemer i praksis som kun kan lukes bort ved å teste.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Takk til Bolson som dekker meg her. Begge parter har sine gode argumenter, og jeg tror fint at det er mulig å komme fram til et kompromiss. En beriktigelse i slutten av åpningsinnlegget er fornuftig, og jeg skal gjøre mitt beste for å informere på en oppriktig og tydelig måte.

Likevel er man nødt til å ta i betraktning at dette blir gjort helt frivillig, med tanke på at jeg egentlig ikke gavner noe av å fortsette, bortsett fra takknemligheten blant en rekke brukere som følger mitt og andres råd. For meg rekker dette i massevis. Samtidig er det høyst begrenset hva jeg kan kjøpe inn av komponenter og teste; jeg eier kun en enkelt stasjonær, og nye komponenter lanseres så og si nesten hver dag.

Edit: Jeg har oppdatert førsteinnlegget, og vil veldig gjerne ha din mening om saken, mrNilsen. Beriktigelsen finner du helt nederst. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Fin beriktigelse. Synes det fremstår mer seriøst når det kommer tydelig frem at oppsettene ikke er fysisk testet og at det er på eget ansvar.

Har forsåelse for at du ikke har økonomisk mulighet for å teste oppsettene og det gjør heller ikke noe så lenge det kommer frem at du ikke garantere at dette virker men at det likevel er gjort en innsats for at det skal virke.

Lenke til kommentar

Hei!

Skal snart oppgradere en gammel pc og tenker på "The Qonqueror", men lurer litt på hva som er tanken bak hovedkort og ram. Er det bra med tanke på overklokking? og er det ikke bedre med DDR3 minne? Er denne oppgraderingspakken bra?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346430

Eller blir dette ett dårligere alternativ?

Har ikke helt greie på dette her, så utfyllende svar ønskes :)

Endret av Aees
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...