Gå til innhold

Forslag: Stasjonær PC (selvbygget) og skjermer [UTDATERT TRÅD]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer The Conquerer pakken, men trenger aa faa den under 5000kr.

Hvis jeg bytter ut skjermkortet med Sapphire Radeon HD4830 er jeg paa prisen. Er det et ok bytte?

Eller skal jeg bytte skjermkortet til Vapor-X HD 4850 og spare inn noen kroner paa disken?

Takker

Lenke til kommentar

Tok en nærmere titt på "the silencer". Denne har jo kun 80Gb disk og det er alt for lite. Burde også hatt en stillegående datadisk.

Den bruker også en god del produkter som har gått opp i pris. Hovedkortet ser ut til å ha doblet seg. Er det virkelig vits med en så dyr kasse?

Hadde også vært kjekt med en micro-atx oppsett. Forøvrig flott tiltak og tråd!

Lenke til kommentar
Den bruker også en god del produkter som har gått opp i pris. Hovedkortet ser ut til å ha doblet seg. Er det virkelig vits med en så dyr kasse?

Hadde også vært kjekt med en micro-atx oppsett. Forøvrig flott tiltak og tråd!

Pris vil alltid variere noe, men hovedkortet har ikke doblet seg i pris. Faktisk så kostet det det samme (om ikke litt mer) da jeg fikset server i mars. Husker ikke pris i hode, fordi jeg valgte et annet som var noe rimeligere. Prishistorikken for dette er helt riv ruskende gal, noe som skyldes at det trolig har blandet seg inn et annet M4A78 kort i lista.

På Silencer er det hensikten å ha et kabinett som demper støy godt. Da må man regne med å betale 1 000 kr og mer for kabinett.

Lenke til kommentar

Rapport 15/09/10

Markedet akkurat nå må sies å være dominert av kaos. Aldri før har jeg opplevd en såpass mangel på tilgjengelighet i de forskjellige nettbutikkene. Jeg oppfordrer dermed folk til å være ekstra oppmerksomme på at prisene som framstilles akkurat nå gjerne ikke inkluderer alle varene. Forhåpenligvis varer ikke denne tilstanden alt for lenge, og jeg kan bytte tilbake til de varene jeg virkelig foretrekker.

Lenke til kommentar
Rapport 15/09/10

Markedet akkurat nå må sies å være dominert av kaos. Aldri før har jeg opplevd en såpass mangel på tilgjengelighet i de forskjellige nettbutikkene. Jeg oppfordrer dermed folk til å være ekstra oppmerksomme på at prisene som framstilles akkurat nå gjerne ikke inkluderer alle varene. Forhåpenligvis varer ikke denne tilstanden alt for lenge, og jeg kan bytte tilbake til de varene jeg virkelig foretrekker.

Dette opplever jeg til stadighet om dagen selv! Er til tider helt håpløst å få tak i ting. Ting som jeg har fulgt med på lagerstatus kommer kanskje inn i små kvanta før det går noen timer så er de borte igjen. Skulle nesten tro nettbutikkene er livredde for å brenne inne med varer så de kun bestiller litt og litt av gangen, eller at enkelte produsenter rett og slett ikke klarer å produsere nok varer til å dekke etterspørselen.

Lenke til kommentar

Tror nok det er lager/produksjonsjusteringer på begge ledd som forårsaker dette. Butikkene holder lager og lagerkost nede på et minimum, produsentene gjør det samme med justering både av produksjon og lager.

Lavere etterspørsel grunnet "finanskrisa" har nok fått produsentene til å nedjustere produksjon på bakgrunn av lavere etterspørsel i hele markedet. Når nå etterspørselen internasjonalt begynner å ta seg opp igjen, blir det det da ofte et lite "etterslep" i systemet.

Lenke til kommentar

Alt du sier her er nok helt riktig, Bolson. Som mottiltak får jeg være ekstra fokusert på trendene i markedet og sette av tid til flere oppdateringsrunder. Fordi oppsettene er ofre for hyppig forandring, vil jeg midlertidig slutte å rapportere alle endringene jeg gjør til minste detalj. Akkurat nå kan jeg derimot si at prisene er høyst akseptable, til tross for at tilgjengeligheten er såpass dårlig. :)

Edit: Asus NF720D er etter som jeg kan se både kompatibel med Athlon II-prosessorer og DDR2-minne. Noe jeg har oversett? Hvis ikke vil "The Innovator" kunne tilbys til kun 3600 kroner. Da begynner vi virkelig å snakke om relativt kraftig ytelse også for de med et begrenset budsjett. :hmm:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
I tillegg støtter dette kortet "Hybrid Power" og "Hybrid SLI"

Hybrid SLI fungerer helt OK, ikke så veldig mye å hente (ja, jeg har testes med GF 8400 hk og GTS 250). Hybrid Power har faktisk nVidia "ditcha" av en eller annen grunn. 9800 GTX+ har Hybrid Power, GTS 250 (som er rebranda 9800 GTX+) har det ikke.

Eneste forklaringen på at Hybrid Power i realiteten ikke finnes er delvis noe driveproblem, dvs man klarer ikke å sette PCIe kortet i 100 % hvilemodus, samt at idle er såpass strømgjerrig på nyere nVidia kort at hensikten ikke er særlig stor.

Asus kortet er ellers et helt greitt billigkort.

Lenke til kommentar

Heisann, bestilte The Conquerer i midten av mai, men har dessverre hatt en del problemer. Jeg bestilte fra Amentio (utenom kabinettet som jeg henta hos Netshop i Oslo) på grunn av prisen, men etter at jeg har lest mer om dem i ettertid har jeg finni ut at det kanskje ikke var det lureste, men gjort er gjort. Når jeg fikk pakka var den ganske hardt behandla, og esken holdt på å falle fra hverandre. Men kunne ikke se noe skade på noen av delene, så jeg satt det sammen og det fungerte fint. Hvertfall en stund. Siden jeg trenger en god del plass på harddisk bestilte jeg 2 av den typen som var satt opp, SAMSUNG SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM. Oppsettet ser da sånn her ut:

Kabinett: Antec Sonata III (m/500W)

Prosessor: AMD PHENOM II X4 940 3.0GHZ BLACK SKT AM2+ 8MB 125W P (HDZ940XCGIBOX)

Skjermkort: ASUS RADEON HD4890 PCIE 1GB GDDR5 (EAH4890/HTDI/1GD5)

Hovedkort: MSI K9A2 CF-F, AMD 790X, DDR2, ATX, Socket-AM2+, GBLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16 RETAIL (K9A2-CF-F)

Minne: OCZ TECH OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 KIT (OCZ2G8004GK)

Optisk drev: SAMSUNG DVD Recorder 22x +R/+RW -R/-RW SATA Black Bulk (SH-S223F/BEBE) TO STK

Harddisk: SAMSUNG SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM (HD753LJ) TO STK

Operativsystem: Windows XP SP3

I starten brukte jeg kun en av harddiskene og en av DVD-brennerne, siden jeg manglet S-ATA kabler til de to siste. Når jeg da fikk kjøpt det, kom det første problemet. Den andre harddisken ble koblet til, og jeg begynte å ta den i bruk. Holdt vel i to dager før den tok kvelden, nå står den bare å tikker og vil ikke starte opp, så jeg tok den ut igjen.

Nå de siste dagene har den første harddisken begynt å slite, og plutselig henger alt seg og jeg må restarte (dette skjer uten at jeg kjører noe særlig krevende programmer). Når jeg startet opp pcen i dag begynte den plutselig på chkdisc uten at jeg hadde bedt om det før den ble skrudd av i natt.

Er disse harddiskene virkelig så dårlige?! Eller har jeg vært uheldig med begge to? :ermm:

En annen ting er også at jeg sliter med brenning av DVD, den brenner helt fint i 16x før den plutselig noen ganger hopper ned til 3.8x og blir der til plata er ferdig.

Er egentlig lite hypp på å sende inn harddiskene igjen (hørt Amentio kan være litt vanskelige på den biten), men er det siste utvei så må det jo bare gjøres..

What to do? Hadde blitt veldig glad for tips her!

Lenke til kommentar

Jeg kan hvertfall si at brenninga di skyldes platene og ikke brenneren. Hadde samme problemet med min (samme modell som du har), men så kjøpte jeg en ny spindel med DVDer og da fungerte alt fint. Noen brenne-dvder er rett og slett bare RÆVA.

Ang. diskene har jeg ingen anelse. Merkelig at det skal skje med begge to.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

@DNAPANDA:

Det virker som du har vært særdeles uheldig med harddiskene. Har 3 stk F1 750 GB stående i raid 5 i en server (24/7), og der har de stått i snart 6 mnd uten antydning til problemer. Men kanskje jeg har et spesielt forhold til harddisker, har ikke så mange som Nizzen, men en 13 - 14 stk har jeg hatt de siste 9 årene. Ikke en disk har kresjet, samtlige fungerer fremdeles. Blandig av Seagate, WD og Samsung.

Men normalt vil produksjonfeil vise seg fort. Den disken som tikker (stoppet etter 2 dager) er soleklar garanti/reklamasjon. Den andre bør du kjøre en skikkelig analyse på først, det at den kjører chkdsk kan skyldes noe helt annet en problemer med disken, f.eks et programvareproblem som har korrumpert noe av data.

Lenke til kommentar

Bortsett fra at det kabinettet var usansynlig stygt så det jo greit ut. Men jeg skjønner ikke hvorfor du skal kjøpe fra komplett når du sparer 500 kr på å kjøpe the Conqueror + et ekstra HD 4870 fra amentio. Dessuten får du 250 GB mer + et litt kvassere hovedkort med på kjøpet så dealen til komplett er ikke like bra, nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...