Gå til innhold

Forslag: Stasjonær PC (selvbygget) og skjermer [UTDATERT TRÅD]


Anbefalte innlegg

Mye av fanbasen til Diablo III sitter ikke akkurat på de skarpeste PCene.

 

Det blir nok mulig å velge grafiske elementer etter egen maskinytelse, da det er å drite nedover egen legg å gi ut et spill som kun kjører på bleeding edge av hardware.

 

Det kan likevel være fornuftig å sørge for at maskinvaren din står i forhold til native-oppløsning på skjermen din.

 

Jeg tror ikke det vil være umulig å få det til å gå greit rundt på hardware som er nyere enn 4 år (selvfølgelig ikke noe som var i bunnsjiktet for 4 år siden), de aller fleste spill begynner tross alt ikke å kreve noe spesielt av hardwaren før man skrur på antialiasing, maks teksturer og best mulig effekter og filtrering. Eller for å ta det helt ut at man supersampler teksturene på toppen av antialiasingen.

 

Det er først og fremst når man spiller First Person Shooters på en seriøs måte at man trenger maks hardware for da er det uaktuelt at man går under 60 fps til noe som helst tidspunkt under spillingen da det vil påvirke resultatet av kampen.

 

Skal ærlig innrømme at jeg har kjøpt meg mye hardware som jeg egentlig ikke har trengt. Feks så har jeg investert en del penger i en i7-rigg selv om jeg fint kunne hatt denne Core 2 Duoen i ca 2 år til. Det krever faktisk overraskende lite å få de fleste spill til å gå greit på 1920x1080 som er det som er oppløsningen på min 24". Hovedårsaken er vel at jeg ønsket en dedikert maskin til musikkproduksjon slik at jeg kan ha et lydkort og studiomonitorer(høyttalere) tilpasset musikkproduksjon på den ene PCen og et lydkort som er tilpasset spilling og som støtter OpenAl på den andre PCen. Er ikke til å stikke under en stol at det er ganske mange frames-per-second å hente på å ha et rent spill-lydkort over et som er integrert på hovedkortet/ dedikert til musikkproduksjon der fokusen er på signal/støyforhold, dynamikk og responsive ASIO2 drivere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er PSUen i Sonata nok til å drive 4870 i crossfire?

Tenker da på "the conqueror".

Kommer an på resten av maskinvaren, sjekk bruken din på http://www.antec.outervision.com/ . Legg på ca 100W for å være sikker på at du får nok strøm ved peak.

 

PSUen har kun to seks-pin molex-connectors, så kjører du CF bør du forsikre deg om at du får med to 2x4 til 6pin-molexadapter med merket som produserer PSUen, jeg kjøpte XFX og fikk med to adaptere.

 

Edit, nevermind, så ikke at du tenkte på Conquerer. Jeg kalkulerte det selv på 100% load og 90% load, ligger på henholdsvis 417 og 375 watt. Det skulle gå fint, 500 Earthwatts er en kvalitetsPSU, men hvis du vil være helt, helt sikker bør du kjøre 4850 i CF (380W ved 100% load og krever kun en 6-pin molex) eller bytte PSU.

 

Antec Sonata III er et fantastisk kabinett, vil definitivt anbefale det over 300. Bygde en PC til dama med Three Hundred og den støyer en god del mer enn Sonataen min. Den har da riktignok to vifter så den kjører noe kjøligere, men også ingen støyisolering. Bryr du deg ikke om støy i det hele tatt (spilling m/ headset, f.eks) kan du egentlig like greit kjøpe Three Hundred og en 600W PSU.

Endret av saccosekk
Lenke til kommentar
Skal ærlig innrømme at jeg har kjøpt meg mye hardware som jeg egentlig ikke har trengt. Feks så har jeg investert en del penger i en i7-rigg selv om jeg fint kunne hatt denne Core 2 Duoen i ca 2 år til. Det krever faktisk overraskende lite å få de fleste spill til å gå greit på 1920x1080 som er det som er oppløsningen på min 24".

 

Så om eg vil ha ei bra maskin til crysis på høge settings, Gmod(med nokre hundre ting spawna samtidig), The orange box osv osv.. så trenger eg ikkje å investere 2000 ekstra for å få i7 istadenfor E8400? Eller er det lurt, sidan framtidige prosessorar sannsynlegvis kjem til å vere LGA1366, slik at den er meir framtidsretta?

Lenke til kommentar

Nei, du kan modifisere The Conquerer med CF og spille de spilla så det dundrer etter. Orange Box er faktisk relativt snill med hardwaren. Som Osse har pekt på mange steder, til rene spillmaskiner går man litt ned på CPU og opp på GPU om man skal holde et budsjett. AM2+/AM3 vil nok holde litt lengre enn 775 sokkelen også.

 

Ellers ville jeg heller vurdere i5 foran i7 om man har tid til å vente på den lanseringa. Like fremtidsrettet plattform, rimeligere og så langt ryktene forteller minst like bra spillytelse. Personlig oppgraderer jeg ikke noe som helst på Intel før i5/i3 kommer. Venter trolig på 32 nm også.

Lenke til kommentar

For ren gamer maskin kommer man nok mye lenger ved å legge penga i grafikken og heller gå for AM2+/AM3 og en PHII X3 eller X4 enn ved kjøp av 1366 hovedkort og i7. Eller som Bolson sier, vente på i5. Tror planlagt lansering er i september hvis jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar

Hovedkort med x58 chipset koster fra 1300 kr

6 GiB DDR3 minnesett fra 900 kr

i7 920 fra 2200 kr

 

Basisen koster mao fra 4400kr

 

Jeg ser ikke helt problemet.

 

Virker som om mange har råd til å feste opp tusenkrone på tusenkrone, men å investere noen kroner i en PC som faktisk varer litt lenger enn tre timer en lørdagskveld, nei det blir for drøyt.

 

Skjønner at enkelte tenåringer muligens har litt stramt budsjett, men nå har det faktisk vært sesong for sommerjobb osv.

Lenke til kommentar

Poenget er at du får ikke noe særlig mer i fps med en en i7 til 4 400 kr parret med HD 4890 kontra et AM2+ oppsett til 2 600 kr med samme skjermkortet. Og nå tror jeg ikke så mange av disse som har begrenset budsjett bruker tusenvis av kroner på lørdagskvelden.

 

De 1800 kr kan faktisk brukes til å kjøre HD 4890 i CF, og man har en bedre spillrigg enn tilsvarende priset i7 oppsett. Og oppsettet lever langt mer enn 3 timer en lørdagskveld.

 

Og i år har det faktisk ikke vært like lett å få sommerjobb for mange, tro det den som vil.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at folk flest er mer villig til å betale for noe kortsiktig enn noe de kan ha glede av i flere år.

 

Jeg ser poenget ditt med at det ikke gir spesielt bedre framerate i forhold til andre platformer.

 

Har kjøpt meg i7 selv om jeg har en dugelig Core 2 Duo fra før, men jeg ville ikke ha gjort det om jeg ikke trengte 8 tråder, mer minnebåndbredde og nytten av to PC-er.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Bolson om at det vil være smart å vente til Intel Core i5. Personlig kommer jeg til å oppgradere mitt eget oppsett med Core i5, ATI HD 5870, Samsung SpinPoint F3 og 6GB DDR3. Trolig vil det komplette systemet ikke koste mer enn 6500-7000 kroner, men yte omtrent like bra som "The Alchemist" gjør nå. Det er en ganske god deal når man kun trenger å vente noen få måneder. :thumbup:

Lenke til kommentar
Er PSUen i Sonata nok til å drive 4870 i crossfire?

Tenker da på "the conqueror".

Kommer an på resten av maskinvaren, sjekk bruken din på http://www.antec.outervision.com/ . Legg på ca 100W for å være sikker på at du får nok strøm ved peak.

 

PSUen har kun to seks-pin molex-connectors, så kjører du CF bør du forsikre deg om at du får med to 2x4 til 6pin-molexadapter med merket som produserer PSUen, jeg kjøpte XFX og fikk med to adaptere.

 

Edit, nevermind, så ikke at du tenkte på Conquerer. Jeg kalkulerte det selv på 100% load og 90% load, ligger på henholdsvis 417 og 375 watt. Det skulle gå fint, 500 Earthwatts er en kvalitetsPSU, men hvis du vil være helt, helt sikker bør du kjøre 4850 i CF (380W ved 100% load og krever kun en 6-pin molex) eller bytte PSU.

 

Antec Sonata III er et fantastisk kabinett, vil definitivt anbefale det over 300. Bygde en PC til dama med Three Hundred og den støyer en god del mer enn Sonataen min. Den har da riktignok to vifter så den kjører noe kjøligere, men også ingen støyisolering. Bryr du deg ikke om støy i det hele tatt (spilling m/ headset, f.eks) kan du egentlig like greit kjøpe Three Hundred og en 600W PSU.

 

Takk for svar!

 

Regner med PSUen i Sonataen vil miste litt power etter hvert som årene går, så den takler vel ikke en oppgradering med 4870 i CF + overklokking av CPU og GPU. Tror jeg dropper sonata da. Noen gode forslag til en stillegående PSU?

Lenke til kommentar

Vel, hvis du ser i denne tråden er det blandede følelser om Amentio. Det mest negative som går igjen, er sene leveringstider, og at varer de angir de har på lager, "plutselig" blir utsolgt når du har bestilt varen. Dermed måtte vedkommende forumbrukere vente på at Amentio skulle få varen fra leverandør.

 

Selv har jeg ikke opplevd dette. Alle varene jeg bestilte var på lager, og jeg fikk delene utsendt i to pakker, den ene en uke etter bestilling, den andre 3 dager eller noe senere.

 

Det mest positive er de billige prisene. Vil du gjøre et kupp, og har tid til å vente alt fra en uke til 3 uker, er Amentio for deg. Hvis ikke, styr unna.

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Største problem med Amentio er fjernlager og varer med lavt antall igjen. Går nok bra på alle varer med 20+ / 50+ på lager.

 

De svarte i løpet av en time på mail om avbestilling av ordre.

 

Kommer kanskje til å bruke de igjen men bare dersom de har god lagerbeholdning for den varen.

Lenke til kommentar
Minnefrekvensen er oppgitt på to ulike måter, så fo xXx må du gange med 4, dvs effektiv frekvens er 3800 MHz. Black Editon er overklokket fra fabrikk, og koster mer.

 

Ok, takk for den.

Da blir det nok XXX, jeg kjøper også asus P6T deluxe og antec three hundred.

Lenke til kommentar

Bestilte meg ny pc i dag, og regner med at den kommer på døra i morgen. Så først på The alchemist, men byttet til slutt ut de fleste delene. Intel x-25 gen2 kjøpes om 3 uker etter lønning :)

 

post-86472-1249485326_thumb.jpg

 

ka tycks?

 

EDIT: Ganske sykt egentlig, bestilte kl 15.00 og nå er det allerede sendt inn til posten, den sto på frigjort for plukk kl 17.00 typ, og 19.30 er den i Oslo.

Nå skal det kanskje sies at jeg snakket direkte med en selger via mail.

Endret av c7Nn
Lenke til kommentar

ser at den billigste ligger litt over 3000kr. hva med "studenten" som foreslås av hardware.no redaksjonen. den ligger rundt 2000kr. er det noen som har erfaringer med denne? kan den feks kjøre win7+mce? hva er billigste endringen for å få med hdmi på denne?

takk for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...