Gå til innhold

Forslag: Stasjonær PC (selvbygget) og skjermer [UTDATERT TRÅD]


Anbefalte innlegg

Hvordan er/vil ytelsesforskjellen på The Conquerer og The Silencer være? Vil helst ha minst mulig støy i stua, men hvis prisforskjellen mest for pengene vs stillhet er veldig merkbar på ytelsen, så tror jeg at jeg faller på et alternativ som gir mest for pengene.

 

Hvis jeg skal kjøre to GPU`er, hvor mye bør jeg gå opp i watt på strømforsyning, og tips på produsent mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvor mye The Alchemist koster med frakt hvis man kjøper alt fra Amentio?

Frakt: Posten Standard 203,75

Totalt (inkl. mva): 10 403,75

 

Ta gjerne en titt på et par tråder angående amentio her på forumet før du bestiller. :roll:

 

 

 

 

 

Jeg skal sette opp en pc til en kompis av meg som har satt maks budsjett til 10k. Jeg vet ikke helt hva som er billigst med tanke på hvor jeg skal kjøpe det(om det lønner seg å kjøpe varen der den er billigst, eller kjøpe alt på én nettbutikk og spare frakt). Her er tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1130575&hl=

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For en fantastisk tråd. Har lest så øyet har blitt vått og tørt om hverandre...

 

Jeg skal ha en PC mer til videoredigering og "tung" photoshop og illustrator bruk. Med andre ord, jeg kommer ikke til å bruke PC'en til å spille på. Hva bør jeg gjøre? Jeg tenkte å kjøpe The Alchemist, men er det endringer jeg bør gjøre der for at den skal "passe bedre"?? Har jo lest diskusjoner om SSD og mye annet. Bør jeg bytte ut noen deler fra Alkymisten, eller kan jeg fint bruke den til videoredigering og tunge Adobeprogrammer???

 

Alle forslag og innspill mottaes med stor takk!!

Lenke til kommentar

Oppdatert 25/07/09

 

En gladnyhet til alle er at prisene så smått har begynt å gå ned for samtlige komponenter. De fleste oppsett har blitt 100-300 kroner billigere. Unntaket er "The Silencer", dette fordi jeg har valgt å inkludere den nye utgaven av Intel sin X25-M 80GB SSD. Det kan i tillegg nevnes at "The Conquerer" har fått en spesialutgave av skjermkortet MSI Radeon HD 4870 med en 9 cm vifte som burde sørge for ekstra god kjøling og et noe forbedret støynivå. :thumbup:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Oberguru: Det var kjekt lesestoff, så takk skal du ha. Det virker som at teknologien går ut på å kun bruke de ytre lagene av disken, som opererer på en høyere hastighet enn de indre. Så ved å kutte bort 1,2 terabyte, står man igjen med en 300GB harddisk som yter suverent i forhold til andre mekaniske konkurrenter. Interessant for de avanserte kanskje, men jeg savner bekreftelse om at den ikke blir mer ustabil, pluss at de fleste neppe har hørt om muligheten engang.

 

Passage: I handlevognen mangler "The Alchemist" skjermkort, men det er kun fordi prisguiden ikke viser riktig status på produktet jeg gjerne ville ha med. Derfor har jeg markert skjermkortet med en share-1.png, som lenker direkte til nettbutikken. Edit: Nå skal alt være i handlevognen.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Dette diskuterte vi i lange baner tidligere. Grunnen til at jeg har valgt å ikke inkludere SSD enda, er fordi kompatibiliteten alltid vil ligge der, og at man dermed fritt kan oppgradere på eget initiativ. Det jeg venter på er ganske enkelt at prisene stabiliserer seg og lagringsplassen kan konkurrere med sine spinnene brødre. Når man prøver å balansere et oppsett til siste dråpe, er det lite vits i å kjøpe 80GB SSD til 1800 kroner, når man om bare noen få måneder vil få 160GB eller mer enda rimligere.

 

Altså kort oppsummert, jeg betviler ikke at SSD er suveren på ytelse, men siden alle er kompatible for oppgraderinger og prisene enda stuper, anser jeg det som smart å vente litt til. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med agent spoon, men jeg mener SSD burde stå som anbefalt/mulig oppgradering for de som kan ha nytte av det. Slik situasjonen er nå er Intel x25-M Gen2 80/160GB de alternativene som er mest attraktive pris/ytelse, men de havner ikke i butikker før om ca 2-3 uker, og det er mye mulig det blir utsolgt like fort som Vertex ble i våres.

Lenke til kommentar

Hei jeg vurderer å bestille " The conqueror"'

 

men er det ikke bedre med en 2 kjernet prosessor når alle spill kjører på det?

tenkte jeg kunne få en litt kraftigere en da.

Prosessor: AMD Phenom II X3 720

 

 

Jeg har ikke så mye peiling så kan hende jeg spør om noe veldig dumt.

Lenke til kommentar

Du kan lese denne testen, så forstår du hvorfor denne prosessoren er valgt:

 

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3533

 

When it came to actual game play experiences, our opinions still have not changed when it comes to a choice between the Phenom II or Core 2 Quad. The Phenom II processors are a better choice in Company of Heroes: Opposing Fronts and Crysis Warhead due to fluidity of game play, especially with background tasks running or CPU utilization near 100%. In the four other titles, we could not tell any real differences in the quality of game play between the Phenom II X4 940, Phenom II X3 720BE, or Core 2 Quad Q9550.
Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Hei jeg vurderer å bestille " The conqueror"'

 

men er det ikke bedre med en 2 kjernet prosessor når alle spill kjører på det?

tenkte jeg kunne få en litt kraftigere en da.

Prosessor: AMD Phenom II X3 720

 

 

Jeg har ikke så mye peiling så kan hende jeg spør om noe veldig dumt.

 

1. Det er ingenting som hindrer deg i å bestille en annen prosessor/hovedkort enn det som er valgt i oppsettet.

 

2. Maskinene er ikke satt sammen utelukkende med tanke på spilling, men som allround maskiner som skal passe til alle slags oppgaver.

 

Selv har jeg kjøpt tilnærmet samme maskin som "The Alchemist" bare at jeg byttet ut P6T Deluxe med et LanParty kort, 1600 mhz minne istedenfor 1333 mhz og GTX 275 fra gainward istedenfor Radeon HD 4890 samt Corsair HX (modulært PSU) istedenfor Corsiar TX. I tillegg kjøpte jeg en Noctua U12-P CPU vifte. Uten vifta kom det på ca. 1800 kr mer enn oppsettet i denne tråden, bestilt fra komplett.no (uten frakt ettersom jeg hentet selv i Sandefjord).

 

Tror i grunn at ytelsen i min maskin vs. The Alchemist er tilnærmet lik så jeg vil si det er et MEGET godt kjøp! Spesielt med tanke på fremtidige oppgraderinger. DDR3 kommer sikkert til å vare i noen år, Socket 1366 noen år og jeg tror det eneste man blir nødt til å oppgradere innen de neste 3 årene er grafikkortet og harddisken (når SSD blir større, billigere og mer motstandsdyktige mot degradering).

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Jeg ser at forslagene nå nærmer seg en liten problemstilling:

 

HD4890 koster nå bare 300,- mer enn det valgte HD4870. Med en oppgradering på 300,- på The Conquerer så er den nesten tilnærmet lik ytelse i spill som The Alchemist - som da koster fotsatt 3800,- mer. Osse har nevnt noe om dette tidligere. Nå er selvsagt ikke disse sammenlignbare totalt sett - men allikevel bør det taes med. HD4890 virker nå som en naturlig oppgradering av The Conquerer.

 

Problemet - eller utfordringen - for Agenten blir å finne noe fint til Alchemisten dersom den fortsatt skal være under 10K. Det virker nå umulig - kanskje bare å bite i det sure eplet og oppgradere minimum til GTX285. Da vil kostnaden øke med 7-800,-.

 

Et annet alternativ kan være å putte to stk HD4870 i CF - det vil koste ca 2300,-. Ytelsen vil bli veldig bra.

 

Vel jeg lufter dette for Agenten evt andre som har gode forslag....

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Du har et poeng jornboss. Samtidig kan man vel si at det å velge Alchemisten kanksje bør begrunnes med annet en bare spill. For meg er det et typisk oppsett for den som i tillegg til spill driver med tyngre oppgaver innen videoredigering/rendering, og ønsker kraft til dette.

 

Men uansett synes jeg ikke det er problematisk om Alchemisten tipper litt over 10 000 kr. Både GTX 285 eller HD 4870 i CF bør være fornuftige alternativer.

 

Men det er ikke tvil i mitt sinn at The Conquerer er et av de best balanserte oppsettene som finnes når det gjelder pris/ytelse for en bruker som spiller en del og ellers har et forholdsvis normalt bruksmønster. Og forteller egentlig hvor rimelig man kan få en meget god maskin.

Lenke til kommentar

Prisene på skjermkortene varierer vedig, og akkurat nå er HD 4870 og 4890 ganske tett opp i hverandre. Da blir spørsmålet om man skal velge Sapphire HD 4870 Vapor-X, som tilbyr fantastisk ytelse til de fleste spill og i tillegg et begrenset lydnivå, eller om man skal gå opp 200 kroner for et overklokket XFX HD 4890-kort. Jeg personlig ville trolig gått for Vapor-X, fordi jeg misliker tanken av å ha et støyende oppsett. "The Conquerer" er som Bolson sier spesialisert til det generelle (ha!), og da vil HD 4890 ikke ha så utrolig mye å si i den store sammenheng.

 

Nvidia GTX285 koster 1000 kroner mer enn nevnte overklokkete ATI HD 4890. Det synes jeg personlig ikke at den er verdt. Ville det kanskje være lurere å vente til neste generasjons skjermkort, tror dere? Jeg byttet forresten hovedkortet til EVGA X58 SLI. Prisen ligger dermed på 10 300 kroner, minimalt over budsjettet.

 

Edit: Antec Nine Hundred Two har enormt bra kjøleegenskaper, men slik jeg har oppfattet det har Antec Sonata III kun en vifte innstallert som standard og kunne fint forbedret luftsirkulasjon med en til 120 mm plassert i fronten. Noen forslag, Jornboss og Bolson? Helst fra Amentio eller Datakjeden. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...