Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøre for fort, ikke sladre på bror


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og broren min var ute og kjørte i går natt.

Vi hadde begge drukket vodka hele kvelden, og hadde en promille som langt oversteg IQen.

Vi sjanglet hit og dit, og meide ned endel postkasser, gjerder og slikt.

Plutselig så vi blålys bak oss!

Jeg tenkte på en historie som en kompis fortalte, og trødde klampen i bånn!

Vi suste over et jorde. Vi hadde en Jeep Grand Cherokee, så det var ikke noe problem å holde god fart tvers gjennomen åker, før vi til slutt havnet i ei elv.

Bilen ble skadd, men brutter'n og jeg klarte oss. Vi krabbet ut av bilen og stakk av til fots. Bilen er registrert på pappa, så purken fant oss hjemme dagen etter.

 

Til saken:

Purken vet ikke hvem av oss som kjørte bilen, og jeg mener å ha hørt at det ikke er påbudt å sladre på familiemedlemmer!

Så hvis hele familien holder kjeft om at JEG satt bak rattet, slipper vi unna da?

 

Dette spørsmålet er teoretisk. Handlingene du har lest støttes ikke av Mannen med ljåen. Vennligst ikke prøv dette hjemme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da begår de et bevisst justismord.

Eller. Broren kan vel straffes for å sitte på, i stedet for å prøve å stoppe meg?

 

Hva om alkoholen var ute av bildet, og han ikke hadde noen grunn til å nekte meg å kjøre?

Altså, at råkjøringen var spontan, og imot hans ønske?

 

Da kan de bare straffe en av oss, men de vet ikke hvilken bror som er skyldig.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Loven sier såvidt jeg vet at han ikke plikter å sladre på meg.

Så hvis han klarer å holde på hemmeligheten, hva kan de straffe ham for?

 

Hvordan kan de nekte noen av oss å kjøre, de vet jo ikke hvem som brøt loven. Den andre er jo uskyldig og kan ikke straffes uten bevis.

Synes du det er sånn det bør fungere? For andre også? Hva slags verden ønsker du deg?

Lenke til kommentar

Erhmmm. Ingen som leser det med liten skrift i åpningsinnlegget?

Denne typen handlinger skal selvsagt fordømmes, men akkurat nå er jeg mest interessert i hvordan man teoretisk kan vri seg unna dette

 

Den historien jeg nevnte handlet om noen utlendinger som ble tatt i å kjøre for fort. Sjåføren kom seg ubemerket over i baksetet før politiet kom fram til bilen. Førersetet stod tomt da politimannen banket på ruta, og alle i baksetet påstod at de bare var pasasjerer. Ingen fikk straff.

 

Vet ikke om den er sann.

 

Kaian:

Det er bedre å løslate 10 skyldige enn å dømme en uskyldig.

Særlig vis DU er den uskyldig dømte.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Erhmmm. Ingen som leser det med liten skrift i åpningsinnlegget?

 

Håper du blir tatt så jævlig! Selv om jeg syntes det virker litt søkt at du legger ut om det på et åpent forum

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dette spørsmålet er teoretisk. Handlingene du har lest støttes ikke av Mannen med ljåen. Vennligst ikke prøv dette hjemme.
Endret av World Of Warcraft
Lenke til kommentar

Hva med å skrive liten skrift i en farge som er litt mer synlig slik at du oppfordrer til saklig diskusjon?

 

Ellers er det vel håp for at politiet klarer å knekke en av dere. Eller kanskje jeg har sett for mye på amerikansk police drama og det norske politi er egentlig udugelige?

 

Who knows.

Lenke til kommentar

Utrolig smart å sette det med liten skrift og i en farge som enkelt blandes inn i diskusjon.no designet.

 

Tilbake til tråden, ja du kan fortelle at det var noen i familien og ikke bli straffet for det. Det er ikke å lyge, du har lov til å ikke oppgi familiemedlemmer.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
§ 122. Siktedes ektefelle, slektninger i rett opp- eller nedstigende linje, søsken og like nær besvogrede er fritatt for vitneplikt. Som besvogret anses også den besvogredes ektefelle. Fritak for vitneplikt gjelder ikke for fornærmede eller vitner under 12 år.

 

Det som er bestemt om ektefeller, gjelder også fraskilte, samt personer som lever eller har levd sammen i et ekteskapslignende forhold.

 

Retten kan frita siktedes forlovede, fosterforeldre, fosterbarn eller fostersøsken for vitneplikten.

 

Faren din er på nærmere vilkår fornærmet i straffesaken (litt avhengig av hva dere siktes for) og er således ikke fritatt for vitneplikt. Du og din bror kan begge være siktede, og vil derfor heller ikke være fritatt for vitneplikt.

Lenke til kommentar

eg tar og stjel tråden litt her eg.

 

1. så vis du ser broren din "knekke" nesen til en person som fører til store utgifter.

og poltiet spør deg om du kan skrive under på at det var broren din .

så blir du ikke " med skyldig" vis du sier nei?

( vis det er sån. gjelder det bare familimedlemer? )

 

2. politiet vet jo ikke hvem som kjørte bilen. kan jo like gjerner vært 2 personer som stjal bilen og kjørte for fort??

de kan vel i terorien bare si at de var hjemme hele dagen . vis det er ingen andre som kan vitne for at dem kjørte bilen. hadde de ikke sloppe unna med dette?

 

 

3. vis polti leser om et lov brudd på forumet sån som detta. kan de då kreva og få utlevert IP adresse og div ?

 

4.hadde han fått mildere straff vis han bare sa at det var han som kjørte bilen før polti bruker masse ressurser på dene saken?.

Endret av uskyldig212
Lenke til kommentar

Begge blir tatt. Har vært oppi tilnærmet samme sak. Og det hjalp ikke om Politiet ikke visste om det var A eller B som kjørte. Så lenge bilen stod på din far er det hele gjort. Isåfall kan det gå utover din far, hvis det ikke blir oppklart hvem som brukte/kjørte bilen.

Endret av Nidaroo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...