Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skal i avhør, mine rettigheter osv.? Tips?

godkjenn

Anbefalte innlegg

Hei. Skal i avhør i morgen som mistenkt i 2 saker. Unskyldig i den eine saken, men var litt med på den andre saken. Veit sjøl det meste av begge sakene, men vil ikkje at dei personane skal få noe særlig straff.Er voldsepesodar begge sakene. Jeg er 16 år og fyller 17 i år. Lurte på hvilken rettigheter jeg har i avhøret, hva jeg må svare på osv. Og om jeg MÅ ha en foresatt med meg inn på selve avhøret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De kan ikke tvinge deg til å si noe annet en personalia. Altså fødsel, navn osv.

Før du kommer med slike great tips så burde du kanskje også at påtalemyndigheten kan legge vekt på vedkommendes taushet. Altså at tausheten kan brukes mot vedkommende.

a) Ta på deg noen alrighte klær og se bra ut. Ikke kom med dårlig holdning og slaskete klær.

b) Uansett hva du tror om avhør, så ta med verge. Du kan også spørre om noen fra barnevernstjenesten kan komme. Tar du med advokat kan du kun henvende deg til vedkommende om politiet gir tillatelse, så lenge du er mistenkt.

c) Mistenkte har ikke rett til advokat, blir du siktet og saken har mer enn 6 mnd. strafferamme har du som regel rett til gratis advokat.

d) Kom til avhør med noen voksen til avhør og som kan bistå deg. Selv om du tror du er voksen, så kan avhør ta på og vare lenge. Du har rett til pauser når du føler for det (ikke hver 10. min), og hvis du føler deg sliten eller ikke i stand til å bli avhørt så si i fra om dette. (eks. sykdom/ allergi).

e) Du blir som hovedregel informert om at innrømmelse av skyld kan gi deg lavere strafferamme, men allikevel kan innrømmelse av skyl føre til at du blir erstatningsansvarlig for utgifter. Du vil også bli informert om dine rettigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...