Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lurer på lappen men er det vanskelig?


maxtor

Anbefalte innlegg

Har kjørt litt moped før når jeg var liten... Er nå snart 17 år og har lyst til å ta moped lappen. Men er det vannskelig å gire osv? hvordan gjør man det?? 1 gir er det ned og resten opp?? Og når man stopper i lys kryss må man da gire først ned til 1 gir og så dobbeltgire i mellom N til 2 gir? eller går den rett fra 1 til 2?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske lett å gire.

Slik går gir rekke følgen = 1>N-2>3>4>5>6.

Er ikke sikker på om det er 6 gir, men ja.... Fra 1>N så skal du løfte pedalen halveis, og skal du opp i fra 1>2, så skal du løfte helt opp...

 

Ja, som regel så må du holde clutchen også slippe opp mens du gir gass til det tar tak ;)

 

Ikke skyt meg om jeg tar feil :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Giringa er lett, og du blir fort vant til clutchen. Du har sikker syklet med vanlig trøsykkel og, så jeg tror ikke det blir noe problem.

Det er svært få som stryker på kjøredelen, bare du kan krypekjøre/garasjekjøre så er det heller ikke noe problem.

Lykke til da.

btw: det er akkurat som skullcandy93 fortalte :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg holder på med mc-lappen nå, og det vanskeligste hittil er krypkjøring gjennom kjeglebanen.

Giring var en lek i forhold til det marerittet jeg trodde det skulle bli. Også kommer dagens vits: Kontrastyring virker som et logisk paradoks, men det funker... Nå er du advart ;)

Lenke til kommentar
neida, det er kjempevanskelig med gear.

Det er derfor det bare er genier og geeks som kjører moped.

:)

Mener du girmoped? En girmoped er verken mer eller mindre moped enn en scooter, så lenge begge er 50ccm.

 

Giring er ikke vanskelig, men kan være litt irriterende hvis du ofte kjører gjennom mange lyskryss daglig. Med en litt liten motor blir det fort mye giring, og gjerne mer giring på en totakter.

Lenke til kommentar

Svar til trådstarter:

 

Mopedlappen er latterlig enkel praktisk sett. Det som er greia er at du skal kjøre litt på en kjøregård, ikke vanskelige greier i og med at moppeder/scootere er så lette i vekt.

 

Senere skal du ut å kjøre i trafikken, og da skal man bare følge etter læreren på en rekke, og noen ganger kan noen bli bedt om å kjøre forran. Ikke vanskelig, men du må kunne trafikkreglene.

 

Jeg har hittil ikke hørt om NOEN som ikke har bestått det praktiske kurset, men teorien er det flere som har måtte prøvd om igjen på.

Selv syntes jeg også den var latterlig enkel, men jeg forstår at alle ikke er like, og at noen sliter mer med teori enn andre. Men les godt, og tenk logisk så går også den veldig fint.

 

Giring er ikke vanskelig etter den første dagen. Kan godt hende man kveler moppa litt i begynnelsen, men når du får prøvd deg litt og blir kjent med konseptet clutch går det automatisk, og du må bare le av tiden der du syntes det var vanskelig. Begynn på en parkeringsplass eller gårdsvei, så slipper du å bli forstyrret av andre når du øver.

Lenke til kommentar

Nå er det endel år siden jeg tok mopedlappen, men det hele var veldig lite seriøst. Tok den sammen med flere kamerater, han ene strøk så det sang på teorien og en annen var helt forferdelig i kjøregården, begge fikk lappen uten uten å måtte forbedre seg etc. Skal vel legges til at han som var ansvarlig for kurset noen år senere mistet lisensen :p Hele opplegget med å gi 16 åringer minimal opplæring for så å sende dem ut i trafikken på meget utsatte kjøretøy er absolutt ikke ideelt etter min mening. Hvis jeg får meg unge som vil ha mopedlappen så kommer jeg vel til å heller ville spandere A1 lappen, da får han ihvertfall ordentlig opplæring.

 

Uansett, mopedlappen er veldig enkel. Giring kan vel være litt knotete i begynnelsen, men uansett om man ikke har øvd før så lærer man også det fort. Litt avhengig av hvor man bor vil jeg tro, så trenger man vel fort ikke å lære seg å gire heller under kurset, det er ikke påbudt at man skal beherske gir som på bil, men man skal beherske mopeden kjøreskolen bruker, gir eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...