Gå til innhold

The Keirsey Temperament Sorter som verktøy for valg av Utdanning / Jobb ?

Pinky2

Anbefalte innlegg

Jeg har både boken(II) og filmen Keirsey - Please understand me, og lurer på om det er til å stole på, om man seriøst kan bruke dette verktøyet i valg av utdannelse.

Ut i fra personlige egenskaper havner man i en av menneske-typene; Artisan, Guardian, Rational eller Idealist. Alle disse fire hovedtypene har i boken også 4 undertyper.

Men jeg vil tro at man aldri er en helt ren karakter(hoved), men en blanding av flere, gjerne alle, men ofte med hovedvekt på en.

Rangert etter hva som passer best kommer jeg tilsynelatende ut som; nr 1: ISFJ(Guardian - Protector), nr 2: ISTJ(Guardian - Inspector), nr 3: INTJ(Rational - Mastermind).

Man vil ifølge Keirsey også passe best inn i visse jobber, utifra hvilken av disse menneske-typene man er.

Ser ut som jeg er en Guardian, og bør dermed gjerne velge Øk/Adm- fremfor Ingeniør-utdannelse ?

Noen som har sjekket hva dem er og synes det stemmer med jobben de evt trives i ?

Noen som har noen formening om Keirsey sitt system med de fire mennesketypene er til å stole på..om man bør vektlegge det noe ved valg av utdannelse ?

Endret av Pinky2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tatt en liten test, og synes det var interessant å se resultatet.

Jeg tror nok at resultatene til en viss grad stemmer. Jeg tok testen sammen med en gruppe, der vi alle er ingeniørstudenter. Vi var tilsynelatende ganske like, så jeg vil tro at typiske humanvitere får oppnår andre resultater enn oss.

Jeg ville ikke gått så langt som å basere utdanningsvalget mitt på en slik test. Legg merke til at alle typene utelukkende har positive beskrivelser. Det er enklere å kjenne seg igjen i positive enn negative beskrivelser, så det er mulig du føler at flere typer kan karakterisere deg.

Jassogitt: Vi får en mye mer intellektuell debatt om du kommer med argumenter.

Lenke til kommentar
Jeg har tatt en liten test, og synes det var interessant å se resultatet.

Jeg tror nok at resultatene til en viss grad stemmer. Jeg tok testen sammen med en gruppe, der vi alle er ingeniørstudenter. Vi var tilsynelatende ganske like, så jeg vil tro at typiske humanvitere får oppnår andre resultater enn oss.

Jeg ville ikke gått så langt som å basere utdanningsvalget mitt på en slik test. Legg merke til at alle typene utelukkende har positive beskrivelser. Det er enklere å kjenne seg igjen i positive enn negative beskrivelser, så det er mulig du føler at flere typer kan karakterisere deg.

Jassogitt: Vi får en mye mer intellektuell debatt om du kommer med argumenter.

Veldig interessant det du skriver om her :) Jeg elsker å analysere ting slik som her nå. Men dette gagner jo meg selv, så er gjerne derfor og.

Jeg tok den testen(Jung) som du linket til nå. Flere spørsmål som var vanskelig å svare på, men ihvertfall så kom jeg ut som ISTJ, altså en av Guardian. Disse liker ifølge Keirsey å beskytte andre, men er også ofte tiltrekt commerce(handel).

Hvilken menneske-karakter kom dere ingeniørstudenter ut som ? Ble det Rational, som er den lille typiske Ingeniør-gruppen ?

Endret av Pinky2
Lenke til kommentar

Vi endte opp som:

Rational - Fieldmarshal (ENTJ)

Rational - Mastermind (INTJ)

Guardian - Supervisor (ESTJ)

Idealist - Teacher (ENFJ)

Ikke alle ble rationals, men det er interessant å merke seg at alle typene blir beskrevet som ledere.

Lenke til kommentar
Vi endte opp som:

Rational - Fieldmarshal (ENTJ)

Rational - Mastermind (INTJ)

Guardian - Supervisor (ESTJ)

Ikke alle ble rationals, men det er interessant å merke seg at alle typene blir beskrevet som ledere.

Ok, thanks :)

Når det gjelder han som ble Guardian, hvordan føler du at han er som ingeniør i forhold til dere andre ?

Her er hva som står om yrker på den jeg endte opp som(ser ut som ingeniør også kan gå):

Guardian - Inspector (ISTJ):

"They are often found in business and/or finance in positions such as accountant, insurance underwriter, office manager, or bank examiner. Like the Supervisors, they may find their niche in civil service as a detective or an IRS agent. Professional positions in teaching or medicine and legal and technical occupations are also attractive."

Det er ikke lett :hmm:

Endret av Pinky2
Lenke til kommentar

Jeg tror testen sier mer om hvordan du kommer til å utføre en jobb, og i mindre grad om hvilke jobb du passer til. Lytt heller til dine egne interesser, og se så mye på testen når du skal velge deg en utdanning.

Jeg vil ikke si at det var noen på gruppen min som skilte seg ut, verken positivt eller negativt.

Lenke til kommentar
Jeg tror testen sier mer om hvordan du kommer til å utføre en jobb, og i mindre grad om hvilke jobb du passer til. Lytt heller til dine egne interesser, og se så mye på testen når du skal velge deg en utdanning.

Jeg vil ikke si at det var noen på gruppen min som skilte seg ut, verken positivt eller negativt.

Ok. Litt rart at alle fikk J som fjerde bokstav. Det er Rational - Inventor(ENTP) og Rational - Architect(INTP) som ser ut til å være de beste Engeneers.

Tror ikke jeg kan si meg enig med i det du tror at testen sier mer om hvordan du kommer til å utføre en jobb, og i mindre grad om hvilke jobb du passer til. Jeg tror det blir motsatt, men om testen i det hele tatt kan brukes er en annen sak.

Jeg synest det er litt vanskelig å vite helt hva de spør om i noen av spørsmålene i testen, og har litt problemer med å avgjøre om jeg er Sensory(S) eller Intuitiv(N), jeg er antagelig en blanding avhengig av hvilken felt det er snakk om. Har tatt testen flere ganger og jeg tipper fort mellom Guardian - Inspector (ISTJ) og Rational - Mastermind (INTJ), men blir oftest Inspector. Legg merke til at det kun er andre bokstav som forskjellig i koden ihvertfall, mellom Inspector og Mastermind. Kjenner meg veldig igjen i beskrivelsene til både Guardian - Inspector (ISTJ) og Rational - Mastermind (INTJ), men med visse forbehold. Jeg er ikke kreativ, slik som endel Rationals da trolig er. Jeg er bl.a veldig på å holde på faste/kjente systemer(Guardian), samtidig som jeg ofte går veldig langt og detajert inn i analysering av smale felt som jeg skal finne ut av(Rational).

Så skal jeg bli ingeniør, så tror jeg enda sterkere at det må bli noe enten opp i mot testing/inspeksjon eller muligens noe administrativt/koordinativt. For oppfinnsom det er jeg ikke, ihvertfall når det er snakk om å komme opp med helt nye ideer. Men jeg er svært nysgjerrig og analytisk når det gjelder utvelgelse av gitte alternativer eller å forstå gitte systemer.

Om jeg vil trives med Øk/Adm - karriere vet jeg foreløpig ikke da jeg aldri har prøvd på noe slikt, føler at tall muligens kan bli svært kjedelig. Men det er vel så mye mer enn rene tall man må tenke på går jeg ut ifra. Jeg tenker å lese litt gjerne samfunnsøkonomi nå hjemme for å prøve å finne ut om det er noe som vil interessere meg mer eller mindre enn ingeniørfag.

Ser at Rational og Guardian skal visstnok være helt motsetninger..ok, men Artisan virker som det jeg minst er og kan ikke helt se for at min største styrke ligger i Idealist - Counselor heller, som skal være motsetningen til Artisan..ikke til å bli klok på..kanskje jeg har en helt uvanlig karakter-sammensetning :hmm:

Endret av Pinky2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...