Gå til innhold

Trenger gratis krypteringsverktøy

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter gratis krypteringsverktøy. Jeg har prøvd noen, men noen var for avansert, og noen der jeg kunne bare kryptere en enkelt fil.

Er det noen gode krypteringsverktøy som er gratis som dere kan anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert å bruke windows egen innebygde krypteringsverktøy? Altså høyreklikke på en fil eller en (eller flere) mapper og kryptere? Hvis det er på en ekstern disk eller minnepenn (med ntfs) så vil dette føre til at filene bare vil virke på akkurat DEN maskinen hvor de ble opprette (evt kopiert til/lagra).

Men du får fortelle litt mer om hvordan du tenker omkring denne krypteringa.

Skal du kryptere og sende filer over nett?

Løsning: Kryptere en zip/rar/7z fil med de respektive programmene.

Skal du kryptere filene, men filene skal kun være tilgjengelig på én bestemt maskin?

Løsning: Filene kan krypteres direkte i windows. Husk backup!

Personlig foretrekker jeg Truectypt da denne effektivt kan kryptere filer på en sånn måte at det passer både lokalt på pc'n men også kan kryptere hele filsystemer (passer til minnepinner og eksterne harddisker). Passer ikke til å sende enkeltfiler over nettet, der kan du heller kryptere en zip-fil med et sterkt passord.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd Windows sin innebygde krypteringsverktøy ja, men når jeg har huket av for det, så blir skrifen grønn, men jeg kan forsatt åpne innholdet.

Jeg skal ikke sende over internett eller noe sånt. Tenkte å ha på ekstern hdd sånn at jeg kan plugge i en annen PC og bare skrive inn passord der.. Jeg tenkte også å ha på lokale disken min evt en partisjon. Jeg vil at det skal være tilgjengelig på en annen maskin også.

Jeg så litt på TrueCrypt, men jeg skjønte ikke helt det. Det var veldig mye forskjellige ting. Nøkkler osv.. men hvis du kunne guidet meg enkelt gjennom å kryptere en mappe, så hadde det vært greit.

Lenke til kommentar
Har du vurdert å bruke windows egen innebygde krypteringsverktøy? Altså høyreklikke på en fil eller en (eller flere) mapper og kryptere? Hvis det er på en ekstern disk eller minnepenn (med ntfs) så vil dette føre til at filene bare vil virke på akkurat DEN maskinen hvor de ble opprette (evt kopiert til/lagra).

Sorry for kapring av tråden, men hvordan krypterer man sånn i Windows (Vista Ultimate) ?

Finner det ikke :dontgetit:

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar
Jeg har prøvd Windows sin innebygde krypteringsverktøy ja, men når jeg har huket av for det, så blir skrifen grønn, men jeg kan forsatt åpne innholdet.

Har du da forsøkt å logge på som en annen bruker eller flyttet minnepinnen til en annen PC? Windows kryptering virker slik at den automatisk dekrypterer filen så lenge den brukeren som krypterte filen er pålogget.

Lenke til kommentar
Jeg så litt på TrueCrypt, men jeg skjønte ikke helt det. Det var veldig mye forskjellige ting. Nøkkler osv.. men hvis du kunne guidet meg enkelt gjennom å kryptere en mappe, så hadde det vært greit.

En enkel guide finner du her.

Takler du engelsk tålig bra så ligger det en tutorial på hjemmesiden til tc.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

En enkel guide finner du her.

Takler du engelsk tålig bra så ligger det en tutorial på hjemmesiden til tc.

Mener du å sikre filene dine? Har trucrypt selv. Slet litt med å lage et volum. Nå finner jeg selfølgelig ikke den poseten :(, men kan guide deg igjenom hvis du trenger hjelp :)

Lenke til kommentar
Hva med winrar? Det er gratis, etter 30 dager sier de at du nå fornye, men bare trykk på kryss så går det greit.

Problemet med pakkeprogrammer som winrar er at når man åpner en fil, så skjer det i virkeligheten dette:

• Brukeren dobbeltklikker på fila i winrar
  • Fila pakkes ut og lagres i en temporær mappe (ofte system-mappa temp i windows)
  • Når brukeren er ferdig med fila, så hender det relativt ofte at winrar ikke rydder opp etter seg, og da ligger det fremdeles en kopi av den egentlige krypterte fila i temp-mappa

Altså stor sannsynlighet for at uvedkommende faktisk greier å snappe opp fila etter at maskinen er slått av.

Med TC så finnes det et eget filsystem (volum) som er transparent for brukeren. Dvs at fila ikke trenger å bli lagret i en temp-mappe.Dermed bedre sikkerhet.

Lenke til kommentar
ok, jeg høyre klikker på file og velger "ekstract here". Bruker bare winrar når jeg laster ned noe som er kryptert.Truecrpyt bruker jeg til å sikre filerer så bare jeg kan se de.

Du blander ikke "kryptert" og "komprimert" da? :)

TrueCrypt er til kryptering og Winrar, 7-zip og lignende er til komprimering. Slå det opp på Wikipedia hvis du er usikker på hva som er forskjellen :)

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...