Gå til innhold

Skal kjøpe/få mit første speirefleks kamera. Hva skal jeg velge? Oppgraderinger i fremmtiden?

Anbefalte innlegg

Enig med de andre - Canon 450D er et godt valg. Om du vil gå til bruktmarkedet, så finnes det sikkert noen rimelige 40D tilsalgs - de er enda litt bedre for ditt bruk.

Husk også at du finner mange brukte objektiver på bruktmarkedet til foto.no. Når du begynner å få råd til en telezoom, så kan du bare bruke den linken - den lister all brukt optikk til canon som er tilsalgs for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte Canon 450d kit og hadde det i nesten et halvt år før jeg begynte å oppgradere objektivparken. Da kjøpte jeg meg 50 f1.8. Dette er et objektiv som du kan bruke til hester. Det kan også brukes innendørs de gangene det ikke passer å bruke blits.

Nå har jeg et tamron objektiv som jeg låner, men det er lyssterkt og fint, så jeg vurderer å kjøpe det.

Siden du skal drive med sport, så har jeg også en anbefaling å komme med som ingen andre har nevnt før: Kjøp deg raske minnekort!

Lenke til kommentar

Jeg har et forslag som er billig og meget anvendelig!

Pentax K-m ca 3500kr

-God nok på høy iso

-3,5 fps jpg og raw

-Innebygget stabilisator

Tamron 17-50 2,8 ca 3500kr

-Rask AF

-Fast 2,8 blender gir lav lukkertid og fin bokeh for innendørsbilder.

Denne pakken gir høy kvalitet under de fleste forhold, men mangler litt på tekesiden. Suppler med 18-200 så har du alt til 8500kr.

Utvidelser:

Tamron 18-200 ca 1800kr

-Forutsatt godt lys gir den ypperlig rekkevidde

-Kompakt!

-Billig!

Pentax 50mm 1,4 ca 2000kr

-Skarp og meget god innendørs pga stor blenderåpning

Tamron 10-24mm ca 3500kr

-Ultravid gir spektakulære landskapsbilder!

-Skarp

Blitz ca 2000kr

Denne pakken er billig og gir muligheter i nesten en hver situasjon, det eneste som mangler er et teleobjektiv med stor blender, men dette er skitdyrt og heller noe å se an på lang sikt. Velg ut objektiver etter hva du vil satse mest på i starten.

Kommer til å gå for samme pakke selv i nærmeste fremtid.

Er 5000kr et en absolutt grense ville jeg gått for Tamron 18-200 fremfor kitobjektiv, pga mye bedre rekkevidde ved utefotografering.

Edit: Pentax 50 1,4 (ikke 1,8) skulle det være.

Endret av The Terminator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...