Gå til innhold

Nvidia Ion-basert HTPC?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bygge meg en HTPC-maskin sommer. Den skal også fungere som en PVR og en enkel filserver til backup, kjøre slimserver, mediatomb, mythtv etc. Jeg heller mot Nvidia Ion-plattformen fordi den har et greit skjermkort som både aksellerer video og støtter OpenCL. Samtidig bruker den knapt strøm i idle-modus.

Boksen blir omtrent slik, tenker jeg:

Nvidia Ion-hovedkort med beste Atom-prosessor.

Hauppage WinTV-HVR-2250 som tunerkort. Doble tunere. Lunux-støtte er akkurat i ferd med å fullføres!

1.5tb disk - f.eks. WD Green. Den skal være stille.

Et passe HTPC-kabinett, med plass til flere disker om jeg skulle ønske å utvide lagring senere.

USB-port på fronten, helst uten å se støgg ut.

Og såklart skal den kjøre Linux.

Håper noen har tips til power supply, kabinett etc? Eller andre råd og vink? Dette blir mitt første bygge-sjæl-prosjekt, men jeg har jo rota litt i noen bokser oppigjennom åra, da. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende prosjekt, men det finnes ikke så mye slikt utstyr å få kjøpt i Norge (miniITX), så du må nok regne med å importere en del.

Vet ikke om Nvidia ION egner seg som kombinert frontend og backend, hadde mest sett for meg den som frontend, med en kraftigere mediaserver som backend. Men det er jo dualcore Atom prosessorer på vei:

http://en.expreview.com/2009/04/20/zotacs-...-the-works.html

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Spennende prosjekt, men det finnes ikke så mye slikt utstyr å få kjøpt i Norge (miniITX), så du må nok regne med å importere en del.

Må man, så må man! ;)

Vet ikke om Nvidia ION egner seg som kombinert frontend og backend, hadde mest sett for meg den som frontend, med en kraftigere mediaserver som backend. Men det er jo dualcore Atom prosessorer på vei:

http://en.expreview.com/2009/04/20/zotacs-...-the-works.html

Intel N330 finnes allerede i salg: Se her!.

Ser at Atom skal opp i 2ghz i år, forresten. Den blir sikkert ikke like gratis, men samtidig sparer man jo noen kr på strømregningen over to-tre-fire år..

Lenke til kommentar

G45 skjermkortet har driverproblemer. Støtter bla. ikke 24p.

Alternativt kan du satse på Celeron 440 (2Ghz 35W TDP) + ZOTAC GeForce 9300-ITX WiFi GF9300-D-E.

Den vil bli mye kraftigere, men fremdeles bruke lite strøm :)

Dette ser ut som et bra kabinett:

http://www.silentpcreview.com/Coolermaster...0_mini-ITX_case

Edit: Enda bedre vil være å kjøpe en e5300 og underklokke den.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

G45 skjermkortet har driverproblemer. Støtter bla. ikke 24p.

Skal bruke Ion, da. Den kommer med en variant av 9400M-skjermkortet. Skal dra 24p og whatnot uten problemer.

Alternativt kan du satse på Celeron 440 (2Ghz 35W TDP) + ZOTAC GeForce 9300-ITX WiFi GF9300-D-E.

Den vil bli mye kraftigere, men fremdeles bruke lite strøm :)

Hva skal jeg med noe kraftigere, om N330 (eller oppfølger) drar det hele rundt og bruker mindre strøm? ;)

Det så ikke dumt ut, nei. Takk for tipset! Må regne på hvor mye strøm HD + tunerkort vil trekke og generere.. Også hadde det ikke USB-port i fronten, da. Får se om jeg finner noe bedre selv. Men vifteløst bør være innenfor rekkevidde med denne setup'en..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...