Gå til innhold

[Løst]Få vista tilbake igjen?

Anbefalte innlegg

Hei, for ett år siden kjøpte jeg en bærbar pc (HP Pavilion dv9842eo Entertainment Notebook PC) til 10 000kr. For en stund siden ville jeg installere windows 7 på den ekstra harddisken slik at jeg både hadde vista og windows 7. Dette gikk helt fint. Og en gang måtte jeg reinstallere vista-en fordi den var litt treig osv... Dette kunne jeg gjøre enkelt og greit ved å trykke f11 under oppstart som aktiverer recoverypartisjonen og setter maskin tilbake til fabrikkinnstillinger. Men etter en stund ville jeg installere xp over vista-en sånn at jeg hadde windows 7 og xp. Etter hvert fant jeg ut at nesten alle driverne ikke fungerte på xp(lyd driveren, skjermkort driveren osv...) og tenkte derfor at jeg ville enkelt og greit få tilbake vista-en ved å trykke f11 under oppstart, men når jeg nå gjør det så skjer det absolutt ingenting :dontgetit: Og nå savner jeg vista sykt. Går det an å få tilbake alt som det var når jeg kjøpte pc-en uten å trykke f11 under oppstart. Eller går det an å si ifra til HP og få ett eller annet som vil tilbake stille pc-en til fabrikkinnstillinger? Jeg vil ikke laste ned noe piratkopiert vista greier fordi jeg vil ha en "clean" vista, vista-en jeg fikk med pc-en når jeg kjøpte den :(

Takker UTROLIG mye for svar, fordi jeg har slitt med dette problemet LENGE nå og angrer sykt på at jeg installerte den xp-en :( .... Trenger hjelp.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg regner med at du ikke fikk med recovery plater når du kjøpte maskinen men måtte lage disse selv, siden du ikke har gjort dette kan du se på lisens merkelappen på maskinen din hvilken vista det gjelder og ringe en data butikk i nerheten og spørre om dem kan lage en kopi til deg for lisens har du jo.

drivere kan du hente fra fabrikaten til laptoppen din regner jeg med.

Lenke til kommentar
jeg regner med at du ikke fikk med recovery plater når du kjøpte maskinen men måtte lage disse selv, siden du ikke har gjort dette kan du se på lisens merkelappen på maskinen din hvilken vista det gjelder og ringe en data butikk i nerheten og spørre om dem kan lage en kopi til deg for lisens har du jo.

drivere kan du hente fra fabrikaten til laptoppen din regner jeg med.

Recovery plate fikk jeg ikke med nei. Men på merkelappen står det bare Windows Vista, og ikke noe mer :dontgetit: har det noe å si? Og driverne som jeg kan laste ned der du sa ("drivere kan du hente fra fabrikaten til laptoppen din regner jeg med.") funker ikke på xp :( men uansett tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar

på den merkelappen skal det stå windows vista home eller windows vista premium, eller en av di andre utgavene av vista avhengig av hva som fulgte med maskinen. hvis det var windows vista home som fulgte med kan du få tak i en kopi av den versonen og legge inn så laster du ned drivere til vista fra produsentens hjemmeside.

Lenke til kommentar
på den merkelappen skal det stå windows vista home eller windows vista premium, eller en av di andre utgavene av vista avhengig av hva som fulgte med maskinen. hvis det var windows vista home som fulgte med kan du få tak i en kopi av den versonen og legge inn så laster du ned drivere til vista fra produsentens hjemmeside.

Ja, jeg glemte å sjekke under pc-en :blush: Men må jeg til de jeg kjøpte pc-en av? Fordi jeg kjøpte den på multicom...

Lenke til kommentar
tror du kan prøve hvilken som helst databutikk eller hvis du kjenner noen som har samme versjon kan det brukes.

Se også https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1077053&hl= for vurderinger om hvor vidt dette er lovlig.

Det er ikke sikkert at din lisensnøkkel virker på andre vista home selv om det er vista home du har. Dette fordi det er forskjell på OEM-versjoner, som distribueres med datamaskiner, og fulle versjoner, som selges i butikkene. Det kan også være forskjell mellom to OEM-versjoner levert av to forskjellige maskinleverandører.

Lenke til kommentar
Se også https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1077053&hl= for vurderinger om hvor vidt dette er lovlig.

etter samtale med microsoft norge pr telefon ble jeg fortalt at det er butikken som har "suport" på oem versoner av windows og at jeg måtte kontakte dem for å få en kopi. windows vista home oem er den samme uansett så lenge den heter det samme.

er jo ikke snakk om å bruke windows ulovelig men å få reinnstalert den.

jeg har selv vert i den situasjonen og var derfor jeg ringte microsoft norge for å få vite hvordan jeg gå frem for å "ny" plate siden den gamle vaqr blitt ødelagt gjennom årenes løp.

Lenke til kommentar

-Hvis du har den recovery partition på disken din, med data inntakt

-Hvis du har en maskin til, hvor du kan arbeide

-Hvis du er villig å arbeide litt

-Hvis du er litt kjent med cmd og ikke helt grønn på en del ting ellers

Så kan du få hjelp å få ut din Vista image fra recovery partition for å prøve deg litt.

Lenke til kommentar
-Hvis du har den recovery partition på disken din, med data inntakt

-Hvis du har en maskin til, hvor du kan arbeide

-Hvis du er villig å arbeide litt

-Hvis du er litt kjent med cmd og ikke helt grønn på en del ting ellers

Så kan du få hjelp å få ut din Vista image fra recovery partition for å prøve deg litt.

Tror recovery partitionen ble sletta da jeg installerte xp over vista

Lenke til kommentar

Du viser din Datamaskin.

Diskbehandling vil du finne:

-høyreklikk Min Datamaskin-->velg Behandle-->velg Diskbehandling.

Slik vi du se om det er noe skjulte partitioner på disken din. Ta gjerne bilde derfra, som viser mest mulig.

Men uansett---->hva er å finne i den recovery folder i HP_RECOVERY (c:)

I tillegg vil du med:

---Kontroll Panel---> Folder Options (Mappe Alternativer) Det er 3 punkter som har med skjulte filer, extentions og system filer. Hvis du forandrer på settings på de, vil du kunne se mye mer i din C: eller D:.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...