Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

i7 920 + p6t ws professional

Anbefalte innlegg

Trenger veiledning fra alle som har erfaring med p6t ws pro med medfølgende bios.

Jeg vil lære meg å klokke cpu og ram, og trenger litt assistanse fra de som har erfaring med dette i denne BIOS'en.

Mitt oppsett:

i7 920 (stock kjøler foreløpig)

OCZ DDR3 Gold 12Gb (2x 6Gb kit) (latency 8-8-8-24) 1600MhZ

asus p6t ws professional

case: coolermaster cosmos s 1100 (ganske god kjøling)

Jeg ønsker å bruke hovedsaklig BIOS, selv om det følger med et program (TurboV) til HK.

Hvor begynner jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vist du ikkje har noke peiling så ville eg ikkje begynt med eit i7 oppsett :p masse penger å leke med :p

Vel, enkelt å greit:

Ein øker FSB (front side buss) får å oppnå høgere frekvenser.

Ganger en FSB med CPU multiplisator får en cpu mhz.

altså 20x130(fsb) =2.6

FSB har også effekt på ram mhz, da ein har flere innstillinger 1:1, 1:2, 2:1, 3:4, 3:5 og slik, da snakker vi matte igjen, altså 1:1 av FSB blir den nøyaktige FSB frekvensen; 2:1 blir det dobbelte av FSB osv.

Ein øker gradvis fsb til systemet blir ustabilt (blue screen ol.)

Test med OCCT eller andre lignende prog.

Beste måten å overklokke på er å vente med minnet (underklokke først) får å vite om det er cpu som er ustabil eller det er minnet, så har en kun en ting å forholde seg til.

Når du kun klokker CPU, og det blir ustabilt (ja, blir det etter noken hakk med FSB) så må ein øke V-core (cpu volt)

Ver veldig fårsiktig med å øke den, her er noke basic ting om din cpu Intel spec Core i/7 920

Der ser ein max volt og slik, over dette vil redusere levetiden på din cpu.

Så kommer rammen: da er det å stille ned CPU multiplisator stille resten til stock, øke FSB til det blir stabilt, øke v-mem (volt til minnet) og samme historie som med cpu..

Hovedkortet ditt har noke som heiter turbo mode (eller noke i den dur) ved å aktivere den øker du CPU multi med 1, altså du kan ha 21 (20 stock)

Pass på varme utvikling å slik, å lykke til =) :thumbup:

Eg tar ikkje ansvar vist noken leser dette å overklokker, alt er på egent annsvar!

Mvh.

Oddbjørn

Lenke til kommentar

Jada, det er litt penger. Men det er ikke noe tema, annet enn at det er synd om det skulle gå veldig galt. Men dersom det skulle skje, så skulle det gå fort å få nye deler igjen.

Jeg har lest meg fram i diverse forum, og har hittil vært oppe i 3,6GhZ med gjennomført Prime95 (15 min)

Men nå har jeg et nytt problem. Latency'en på ram er ikke lenger stock, selv om jeg satte alt tilbake til default i BIOS. Den skal være 8-8-8-20, men er nå 9-9-9-24. Hva kommer dette av tror du?

En annen ting er at denne BIOSen er litt anderledes. I AI, så er det litt annen terminologi å forholde seg til. Det er derfor jeg spør etter erfaringer fra dette spesifikke HKet.

Edit: Har løst RAM-latency ved å konfigurere timingen manuelt i BIOS

Endret av notorious_newb
Lenke til kommentar

Asus sine HK er enkle å greie, biosene er mer enn overkommelig, fordi att veit ein ikkje kva det er, rører en ikkje det :p , ellers, det med minnet... vet ikkje kva det kan komme av, vist alt er på auto så er det kanskje noke der, sett det til 8-8-8-24 manuelt, å klare nesten 4ghz burde ikkje vere så veldi vanskelig vist ein har rette kjølinga, og tolmodigheten ^^ prime burde køyrest i veldig mangen timer før det er "stabilt" kjør OCCT i 1-2 tima det er nok, blir varmt da :p

Timings: det hugser eg ikkje kva var, (kode namna) det er nok bare en tur på google og søke. =) hoper dette hjalp =)

men vist du klokker minnet så gjere det ikkje noke om timingsa blir høgere.. (kommer an på kor mykje verre det blir ofc)

Lenke til kommentar

Du har hvertfall vært til hjelp.

Og jeg har funnet ut av mye. Har hatt 4009MhZ (multiplier på 19 og BCLK på 210) Da blei minnet 1867MhZ på 10-10-10-30, og fløy som en vind.

Kjørte da OCCT i 2 timer og etterpå Prime95 til nå (8t). Max temp har da vært 94 grader (satte cpu-vifte på "full pupp"). Så må si meg fornøyd med det resultatet så langt. Det blir litt mye støy for kjærringa, siden riggen står i stua ved siden av tv-stua. Hehe. Så jeg har satt tilbake på default. Nå ligger temp på ca 50 grader idle.

Lenke til kommentar

prøv med cpu multi på 20, det vil nok kunne gi det muligheten til å ha lavere volt på din cpu, annbefaler ikkje å køyre med 90C på en cpu, ikke sammanlikn cpu med gpu :p

Vist du ikkje ha problemer med denne klokken du kjører på nå, så kan du senke v-core til du merker det er ustabilt... og så sette det opp til det som var stabilt (og det minste)

Lavere v-core gir lavere varme =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...