KVTL Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Som jeg skrev så har jeg ikke grunnlag til å drive med slike spekuleriner. Hva som skjer etter at man har havnet i fyllearresten og reaskjoner i forbindelse med dette er en gjenstand mellom påtalemyndigheter/ politi og vedkommende. Nå skal sikkert saken frem for domstolene muligens, så da blir den kanskje bedre opplyst enn det den har i avisen. Det mange glemmer er visst at det er visse krav man må oppfylle for å få førerkort, og det er blant annet edrulighet og godkjent vandel. Det er ikke da uproblematisk å trekke tilbake kjøretillatelsen når en av kravene mangler. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Nei, men en må fortsatt være konsekvent. Jeg har aldri hørt om noen som har mistet lappen på grunn av manglende edruelighet. Vet om ei som har mistet lappen for fyllekjøring flere ganger, hvorav hun holdt på å ta livet av en mann den ene gangen (kjørte på ham en lørdagskveld), men hun har lappen i dag. det er gjengangere i fyllearresten her hjemme, og folk får naboklager i hytt og pine, men de mister ikke lappen. Det er rett og slett ikke vanlig å ta fra folk lappen med mindre de forbryter seg mot vegtrafikkloven. Skal en gjøre dette med han ene fyren i dette tilfellet, så må de jo gjøre det med alle de andre også! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 edruelighet i forbindelse ved kjøring ikke ved festing. hvordan en vrir og vender på det så er det en forskjell fra tidligere praksis , så hvorfor skal den loven taes i bruk akkurat nå ? det et ganske så klart tilfelle av forhåndsdømming. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Vtrl. §34 har blitt brukt mange ganger før, og det finnes ikke noen holdepunkter for at dette er noe som brukes vilkårlig . Den rammer ikke bare manglende edrulighet men også blant annet manglende helse. Selvsagt er det lite man hører om dette, men det betyr ikke at den blir brukt vilkårlig. Står jo til og med i denne redegjørelsen på Juristen.no at man kan miste førerkortet: http://www.paragrafen.no/?id=172 I noen tilfeller kan man miste retten til førerkort uten at det har sammenheng med noen straffbar handling. Dette gjelder for eksempel ved svekket helse og syn (vegtrafikkloven § 34). I disse tilfellene er det fortsatt politiet som treffer avgjørelse vedrørende førerkort. Det samme gjelder dersom innehaveren av førerretten ikke er edrulig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Nå skal sikkert saken frem for domstolene muligens, så da blir den kanskje bedre opplyst enn det den har i avisen. Først må POD behandle klagen over vedtaket. Selv om jeg tviler på at resultatet blir annerledes der. Det mange glemmer er visst at det er visse krav man må oppfylle for å få førerkort, og det er blant annet edrulighet og godkjent vandel. Det er ikke da uproblematisk å trekke tilbake kjøretillatelsen når en av kravene mangler. Man glemmer det nok ikke -- i denne tråden liker man det bare ikke. Mange som plutselig begynte å bekymre seg for førerkortet sitt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Tviler sterkt på at så mange her inne fester så hardt og idiotisk at lappen er i fare. Han her fyren fra Egersund er nokså sikkert et ekstremtilfelle. Men det er vanskelig å si noe om ut fra uttalselser i media. Advokaten sier jo at vedkommede bare liker å feste og høre på høy musikk, og en advokat lyver da aldri for sin klient :!: Lenke til kommentar
Xzenomorph Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Jojo greit nok at man kan fratas lappen for å ikke imøtekomme kravet :edruelighet, men Definer edruelig? at personen er på fest i helgene har vel ingenting med billappen hannes og gjøre? Jeg for min del syntes at dette var idioti av politiet og oppføre seg på denne måten, fikk personen advarsler? fikk han bøter først? tviler... men så har det seg jo sånn at politiet trenger respekt, men at maktsyke folk skal gjøre sånn? har personen blitt tatt som fører i bil, greit nok, da kan dem ta lappen hannes. men hvorfor står ikke politiet ved taxisentralene i byenes sentrum og bare klipper lappen for alle? skal de gjøre det mot en så må de da ta ansvar og gjøre det mot alle? at dem må sette et sånt eksemepel, er jo bare idioti, for ikke å snakke om hvordan han påtalte må føle seg, Avhengig av bil på jobben osv. det eneste politiet gjør her er jo å ødelegge livet hannes! Av handlinger kommer der konsekvenser. jeg mener, jeg har nå mistet all respekt jeg hadde på norske politi. noen sier dette er en bra ting, jojo.. husk det neste gang dere er ute og drikker.. ville dere likt å bli stoppet av politiet og fått deres førerkort inndratt? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 (endret) Jeg sier det igjen. Dette har null og niks med trafikksikkerhet å gjøre. Politiet vil bare straffe ham der det svir mest, siden han er så bråkete i helgene. Alle andre avstraffelser krever jo lov og dom, men ikke inndraging av lappen. Det kan en tilfeldig politibetjent nærmest gjøre etter eget forgodtbefinnende. Kom ikke trekkende med at lappen er et PRIVILEGIUM. Lappen ER en RETT for alle som har bestått førerprøven og oppfyller de andre kravene. Lappen er en rett i den betydning at politiet bør ha en GRUNN før de inndrar den. Det innebærer at man KAN protestere når man føler seg urettferdig behandlet. I dette tilfellet har politiet børstet støvet av en ukjent og lite brukt paragraf for å straffe en person for forhold som ikke angår lappen. Bare for å straffe. Ikke fordi hans handlinger hadde noe med lappen å gjøre. Hadde politiet funnet en paragraf som tillot dem å inndra retten til å drikke melk, kunne de benytttet seg av den i stedet. Poenget er at de kan påføre en person smerte uten lov og dom, og alle som kritiserer straffen må ses på som uansvarlige anarkister. Endret 2. mai 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Dette er en prinsipp sak mener jeg straffen må stå i stil med lovbruddet en har gjort.Som en nevner her å ta fra ham stereoanlegget f.eks. Til dere som mener at dette er en riktig besluttning av politiet: Nå når vi er midt i russetiden de kjører busser med svære lydanlegg som spiller høy musikk hele natten er dette grunnlag for å ta lappen fra dem også? Ser at en kar her mener at siden politiet anslår at det blir kjørt x antall kilometer i fyllekjøring som de ikke greier å ta ja da er det like greit at de tar noen som ikke har gjort det for de kan kanskje komme til å gjørte det. Det er hundrevis ja kanskje tusen som går på byen og drikker alkohol hver helg skal politiet ta lappen fra alle dem også? Min påstand er at alle som kjører bil er potensielle lovbrytere enten med overlegg eller ved uhell det være seg trå litt hardt på gassen glemt å ta på bilbelte eller unlot å bruke blinklys bør vi da forby bilkjøring i Norge? uten at jeg kan vise til saker så var det vel tilfeller for et par år siden i oslo ang dette med russebusser, vis de spilte for høy musikk på kvelden/natta så ville føreren av bussen miste lappen og bussen bli tauet. dog kan jeg ikke finne skaer på dette men jeg var i Oslo på den aktuelle tiden og lappen er verken en rett eller et privilegium, den er en muliget for personer som ønsker å frakte seg selv og venner eventuelt også varer over lengre distanser uten å benyte seg av offentli gtransport. jeg fikk iallefall informasjon om at lappen kan nektes og inndraes vis jeg blir tat gjenntatte ganger for f.eks fyll på offentlig sted eller vold(f.eks i fylla) må si at jeg føler tråden begynte seriøst og har siden endt opp med å bli fylt av innleg av mennesker som er indignert over at de kan risikere å miste lappen vis det blir tatt for å være overstadig beruset e.l. hva med om vi holder oss til selve saken og diskuterer med bakgrunn i saker og lover som kan diskuteres(ja jeg vet at dette innlegget da blir urelevant) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg sier det igjen. Dette har null og niks med trafikksikkerhet å gjøre. Det er heller ikke et vilkår. Vilkåret er trafikksikkerhet eller allmenne hensyn. Kom ikke trekkende med at lappen er et PRIVILEGIUM.Lappen ER en RETT for alle som har bestått førerprøven og oppfyller de andre kravene. Lappen er en rett i den betydning at politiet bør ha en GRUNN før de inndrar den. "Oppfyller de andre kravene", ja, men der skjøt du jo deg selv i foten. Ett av de kravene er at man har tilfredsstillende edruelighet og vandel. Det innebærer at man KAN protestere når man føler seg urettferdig behandlet. Og den protesten er i dette tilfellet klage til Politidirektoratet, og i siste omgang domstolene. Lenke til kommentar
alfi Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Dette er en prinsipp sak mener jeg straffen må stå i stil med lovbruddet en har gjort.Som en nevner her å ta fra ham stereoanlegget f.eks. Til dere som mener at dette er en riktig besluttning av politiet: Nå når vi er midt i russetiden de kjører busser med svære lydanlegg som spiller høy musikk hele natten er dette grunnlag for å ta lappen fra dem også? Ser at en kar her mener at siden politiet anslår at det blir kjørt x antall kilometer i fyllekjøring som de ikke greier å ta ja da er det like greit at de tar noen som ikke har gjort det for de kan kanskje komme til å gjørte det. Det er hundrevis ja kanskje tusen som går på byen og drikker alkohol hver helg skal politiet ta lappen fra alle dem også? Min påstand er at alle som kjører bil er potensielle lovbrytere enten med overlegg eller ved uhell det være seg trå litt hardt på gassen glemt å ta på bilbelte eller unlot å bruke blinklys bør vi da forby bilkjøring i Norge? uten at jeg kan vise til saker så var det vel tilfeller for et par år siden i oslo ang dette med russebusser, vis de spilte for høy musikk på kvelden/natta så ville føreren av bussen miste lappen og bussen bli tauet. dog kan jeg ikke finne skaer på dette men jeg var i Oslo på den aktuelle tiden og lappen er verken en rett eller et privilegium, den er en muliget for personer som ønsker å frakte seg selv og venner eventuelt også varer over lengre distanser uten å benyte seg av offentli gtransport. jeg fikk iallefall informasjon om at lappen kan nektes og inndraes vis jeg blir tat gjenntatte ganger for f.eks fyll på offentlig sted eller vold(f.eks i fylla) må si at jeg føler tråden begynte seriøst og har siden endt opp med å bli fylt av innleg av mennesker som er indignert over at de kan risikere å miste lappen vis det blir tatt for å være overstadig beruset e.l. hva med om vi holder oss til selve saken og diskuterer med bakgrunn i saker og lover som kan diskuteres(ja jeg vet at dette innlegget da blir urelevant) Ja ingen av de tingene du her peker på er relevante i denne saken han var ikke sjåfør han var ikke på offentlig sted eller utøvde vold av noe slag. Og det er klart at jeg med mange andre blir indignert over en lov som kan ramme så tilfeldig og urettferdig. Jeg er ikke med i denne diskusjonen for å diskutere paragrafer men å si i fra om at politiet må fratas muligheten til å bruke loven på denne måten. Lenke til kommentar
alfi Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Helt på trynet av politiet å ta førerkortet Egersund-mannen mister førerkortet fordi han festet for mye. Advokat Geir Jøsendal mener det er helt opplagt at vedtaket vil bli opphevet. http://www.aftenbladet.no/lokalt/dalane/10...ererkortet.html Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Denne saken bør spres videre til alle verdens land, så de får vite hvilke metoder politiet er villig til å bruke for å forhindre bilulykker. Norge kommer til å bli latterligjort xP Lenke til kommentar
alfi Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Denne saken bør spres videre til alle verdens land, så de får vite hvilke metoder politiet er villig til å bruke for å forhindre bilulykker. Norge kommer til å bli latterligjort xP Tror nok Iran og andre diktatur stater ville synes det var ok :!: Endret 3. mai 2009 av alfi Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Jeg har ikke sett noen mer fornuftig forklaring på hvorfor de tok lappen, enn at de ville straffe ham. Men det hele kommer vel an på hvordan man definerer Edruelig. Jeg mener at han har tilstrekkelig kontroll på alkoholforbruket siden han aldri har fyllekjørt til tross for mye drikking. Å ta fra han lappen er da unødvendig. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 skrev en lang post som ble borte når jeg prøvde å poste den, men her er hovedpoengene: 1. han drikker som mange andre 18-25 åringer i helga, dette betyr ikke at han komemr til å fyllekjøre og dette taler rullebladet for han. 2. Skal politiet gjøre dette så må det stille seg i taxi køene og begynne å klippe førekortene til alle som har drukket der helgen før. 3. Paragrafen blir misbrukt, paragrafen er den for folk med _tyngre_ rusproblemer og for folk med nedsatt helse / syn som gjør det risikabelt å kjøre. Ikke for helgedrikkeren. 4. Førerkortet er et privelegium, men du mister ikke lappen hvis du stjeler, knuser et vindu e.l. Man mister den hvis man bryter veitrafikkloven eller hvis det ligger stor risiko for at man vil bryte den. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Tror vi kan være enig i at det er veldig få av oss som tenker på at vi kan miste lappen av å gå på fylla, noe som kommer av at det håndheves veldig sjelden. Problemet er at når den først håndheves er det fare for at det ikke er spesielt rettferdig, den slår heller inn når man er blitt upopulær hos politiet. Med andre ord en tilfeldig rettshåndhevelse. Synes politiet går altfor langt her. Lenke til kommentar
alfi Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Førerkortbeslag havner på Stortinget http://dalane-tidende.no/index.php?option=...&Itemid=161 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Nå er saken hans i avisa igjen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=576175 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Da var første runde i retten unna, og retten gir politiet rett i å frata han lappen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå