Gå til innhold

Mistet lappen fordi han fester

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3050902.ece

I Egersund trenger du ikke bryte veitrafikkloven for å miste lappen.

Mannen i begynnelsen av 20-årene bor i et leilighetsbygg i sentrum. En nabo har gjentatte ganger klaget til politiet på grunn av høy musikk og bråk.

Stavanger Aftenblad har lest politiloggen. Alle sakene handler om dette. Høy musikk og bråk. I tillegg er han et par ganger sett beruset i Egersund sentrum. Alle tilfellene handler om fredag- og lørdagskvelder.

Er i jobb

Han er aldri dømt for noe som helst. Han er aldri tatt i en fartskontroll. Han har aldri kjørt i påvirket tilstand. Den unge mannen har aldri brutt veitrafikkloven. I tillegg er han i full jobb og trenger førerkortet i jobben. Nå mister han lappen på grunn av «manglende edruelighet».

– Han har altså vist en oppførsel som sikkert er forstyrrende for en nabo som vil nyte helgefreden. Men hva har det med lappen å gjøre? Advokat Sigvart Bilstad trodde nesten ikke det han så, forteller han, da vedtaket om tilbakekalling av førerkort lå på pulten hans.

– At en ungdom på 19–20 år fester i helgene, kan på ingen måte kalles unormalt. I disse russetider vet jeg svært mange ungdommer som må fratas lappen hvis politiet virkelig mener det de skriver og har tenkt å være konsekvente.

Riktig? Han er aldri tatt for fyllekjøring. Han er sikkert ikke verdens mest sympatiske fyr, og jeg ville neppe hatt han som nabo. Men jeg klarer likevel ikke å se at han bør miste lappen. Jeg synes myndighetene har skummelt mye makt i dette tilfelle og frykter at dette kan misbrukes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har litt problemer med å se hvorfor sertifikatet hans skal inndras når han ikke har brutt veitrafikkloven.[...]

Gidder jeg ikke å bla frem referanse for eksakt ordlyd, men på "søknad om førerkort" så står det noe greier om at søkeren erklærer at han/hun er "edrulig og pålitelig". Så politijuristen har nok funnet en eller annen lite brukt paragraf som gir de mulighet til dette.

Lenke til kommentar
Så politijuristen har nok funnet en eller annen lite brukt paragraf som gir de mulighet til dette.

Sannsynligvis "edruelig vandel" og "av allmenprevantive hensyn".

Synes at politiet i dette tilfellet har utvist dårlig skjønn og tror ikke de vill vinne en rettsak.

I motsatt fall kan de jo begynne å nappe lappen fra 90% av ungdom mellom 18-25 år ute på byen i helgene.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt tragisk at denne personen ble fratatt lappen. Han burde heller bli bøtelagt/straffeforfulgt for ordensforstyrrelse.

Førerkortet er noe han trenger, og har ikke noe med saken å gjøre. Man bør ikke miste førerkortet på grunn av ting som ikke er relatert til trafikksikkerhet og trafikkregler.

Lenke til kommentar

I motsetning til flere av brukerene her inne så har dessverre ikke jeg lest saksmappen, så jeg kan ikke uttale meg om det var en riktig avgjørelse. Men på et geerelt grunnlag så synes jeg det er bra at politiet benytter seg av denne hjemmlen. Synes det er bra av politiet at de benytter seg av vtrl. §34, viser at lovovertredelser faktisk kan få konsekvenser.

Det er et krav om helse, edrulighet og vandel for å få førerrett, når ikke dette lenger er oppfyllt så harman hjemmel til å tilbaketrekke førerkortet.

§34 siste ledd:

Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller for alltid, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.

Bare synd at denne hjemmlen ikke brukes mer, tenker da spesielt på de som har blitt dømt for narkotika kriminalitet, hjemmebrenning osv.

Lenke til kommentar
I motsetning til flere av brukerene her inne så har dessverre ikke jeg lest saksmappen, så jeg kan ikke uttale meg om det var en riktig avgjørelse. Men på et geerelt grunnlag så synes jeg det er bra at politiet benytter seg av denne hjemmlen. Synes det er bra av politiet at de benytter seg av vtrl. §34, viser at lovovertredelser faktisk kan få konsekvenser.

Det er et krav om helse, edrulighet og vandel for å få førerrett, når ikke dette lenger er oppfyllt så harman hjemmel til å tilbaketrekke førerkortet.

§34 siste ledd:

Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller for alltid, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.

Bare synd at denne hjemmlen ikke brukes mer, tenker da spesielt på de som har blitt dømt for narkotika kriminalitet, hjemmebrenning osv.

Syns du har fokuset ditt på feil sted, kvtl. Se min utheving i ditt sitat fra vtrl.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev så uttaler jeg meg på et generelt grunlag, jeg har som sagt ikke lest saksmappen ei heller vet jeg 100% hva politiet baserer inndragningen sin på i denne saken.

Det følger klart av strpl. §170a at en inndragning ikke må være uforholdsmessig.

Ser man på håndhevingsinstruksen fra 2000 så kan man lese følgende:

3.2.9Manglende edruelighet

3.2.9.1Løsgjengerloven §§ 17 og 20

Manglende edruelighet (misbruk av alkohol og/eller narkotika) vil ofte komme til uttrykk ved innsettelse i drukkenskapsarrest (løsgjengerloven § 20) eller bøtleggelse etter løsgjengerloven § 17. En enkelt bot for beruselse bør i alminnelighet ikke føre til inndragning. Bøtlegges vedkommende to eller flere ganger i løpet av et år, bør inndragning av førerkortet for ett eller flere år overveies, dersom det er grunn til å tro at vedkommende ikke er edruelig.

Løsgjengerloven er nå opphevet, og hjemmel for inngrep for berusendepåersonder er per dags dato politil. §9.

Som sagt så er det bra at politiet benytter seg av disse hjemmlene, og som man ser så er det en rekke vurderinger som faktisk må tas. Ser man det i et litt større perspektiv, så ser man fort at det ikke er snakk om hjemmel til å ta fra førerkort fra ungdom som fester i helgene. Det må noe mer til, og da antar jeg at dette foreligger i vedkommende sak.

Så det er lov å være litt mer objektiv enn det mediene faktisk er.

Lenke til kommentar

Har ikke noe å si så lenge man mangler edrulighet, les hva jeg siterte fra håndhevingsinstruksen over:

Manglende edruelighet (misbruk av alkohol og/eller narkotika) vil ofte komme til uttrykk ved innsettelse i drukkenskapsarrest (løsgjengerloven § 20) eller bøtleggelse etter løsgjengerloven § 17.

(Les også hele over).

Sier seg selv at dette er mest sannsynlig ikke førstegang vedkommende har vært i klammeri med politi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...