Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil som kan kjøre laaaangt!


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ute etter en bil som er billig!

Brukt!

Kan kjøre og kjøre og kjøre uten å plutselig får en feil hvert kvarter.

Driter i hvordan den ser ut.

Driter i komfort!

Driter i hester så lenge den kan trekke meg + bagasje bort over en motovei etc.

Men den må kunne kjøre langt!!!

Og må kunne starta i -40 minus og 50 + etc!

Den skal bare gå og gå!

Ingen feil! Bulker etc. er ok! fordi jeg som sagt bryr meg ikke åssen den ser ut. Her er det kun det innvendige under panseret som teller. Den må passere eu greiene!! Og bilen må vare uten at den skal koste meg så mye :D.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Carina 2.0 D-turbo som har gått 430.000 nå. Jeg skiftet topplokk ved 423.000 (forrige eier hadde kjørt den tom for vann) og det var ikke slitekant på sylinderveggene enda. Motoren går pent og helt uten ulyder og starter øyeblikkelig uansett temperatur. Bruker 0,4/mil på langkjøring, 0,5 på blandet kjøring og 0,6 hvis du kjører hardt. Den drar lett fra Volvo 240, VW Polo og Golf med de vanligste motoralternativene og mye annet av typiske ungdomsbiler. Kjøreegenskapene vil jeg si ligger godt over mye annet i denne prisklassen (den har samme understell som 90-talls Celica etter det jeg har hørt) og komforten er rimelig grei på de nyeste utgavene. Hvis du går for en sånn bil, prøv å finne en med "touring"-girkasse som har høyere utveksling enn standard, og turtallet ligger på rundt 1700rpm ved 80 km/h i 5. gir. Det hjelper på forbruket og gir dessuten høyere topphastighet hvis du noen gang skulle trenge det. Bagasjeplass er det også nok av (stasjonsvogn), så hvis du legger ned baksetet får med både komfyren og vaskemaskinen på en gang når du skal flytte. Det eneste negative jeg kan komme på med disse bilene er at de er litt "tunge" til bykjøring (tung clutch, ofte litt tunge å få i gir, litt stor svingradius), den bruker en evighet på å bli varm om vinteren (hvis du ikke har Webasto) og det er enkelte dyre deler i motoren (turbo, innsprøytningspumpe, dyser, vakuumpumpe etc.) som kan ryke hvis du er veldig uheldig, samt at de ruster fort når rusten først kommer. Regn med å gi 30-40.000 for en i relativt god stand med litt utstyr og høy kjørelende - gjerne en tidligere drosje, spesielt hvis det har vært mye langkjøring(utkantstrøk) og den ser grei ut.

Lenke til kommentar

Jeg ser også at noen har foreslått Mercedes. Det er nok også et godt valg, de eldre dieselmoddellene er veldig driftsikre, går LANGT og bruker lite, de er komfortable, men jeg har inntrykk av at det ofte er endel teknisk småplukk og dårlig sammenskrudd interiør, også ruster de jo så det holder...

Lenke til kommentar

Mercedes støttes. Har dere ikke sett den Top Gear episoden fra Afrika eller?

 

Utrolige biler. I forhold til rust finnes det mange eksemplarer uten. Det er en grunn til at så mange taxisjåfører bruker disse bilene, og det er en grunn til at Mercedes sier de vil tilbake til den driftsikkerheten de hadde på den tiden.

Lenke til kommentar

Støtter mercedes. kjenner en med en 86 modell, 3-liters gelenderwagen, som hadde passert 1.600.000 km sist jeg snakka med han for et år sia. Samma tida var det en 80-talls mercedes (taxi) i tromsø som runna 1.800.000 km. Når det gjelder rust, er det no du kan finne på alle biler etter hvert, men er biler som er LANGT sterkere plaga enn mercedes. Gå på finn.no å se hvor mange 70-talls jappsebiler du finner kontra 70-talls mercedeser.... Nettopp, så gamle jappsebiler finnes nesten ikke fordi dem begynner å ruste bort når dem passerer 10-15 år. Når det gjelder rust er mitt intrykk at volvo og mercedes er av de beste. og når det gjelder motor og driverk, er mercedes på topp (joda, japanske motorer går å går dem å, men ruster som kjent bort lenge før motoren stopper).

 

Så gå for mercedes. Det blir min neste bil også

Endret av BECMST
Lenke til kommentar

De gode gamle udødelige Mercedesene må ikke forveksles med de nyere, usedvanlige lite driftsikre Mercedesene som kom på slutten av 90-tallet. Herfra og utover har Mercedes-biler hatt store problemer med både både rust og generell kvalitet på bilene, en nyere Mercedes står gjerne mer på verksted enn i garasjen hjemme.

Lenke til kommentar

ja, bare MÅ ha en hilux etter å ha sett den videoen.

 

Jasså? Vennligst oppgi en kilde til hvor du har fått denne informasjonen fra. Vår MB er et og et halvt år gammel, og har gått problemfritt.

 

det er vel ingen hemlighet att nyere mercedes ikke har vært noe spesielt bra, værtfall ikke c-klasse (ikke den nyeste som har kommet) med tanke på rust, husker jeg var på jobbintervju for mange år siden på et karosseriverksted, der sto det en LAAANG rekke med rustete dører til mercedes c klasse.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...