Gå til innhold

Noen som tar Hist1110 og 1150?


bossberge

Anbefalte innlegg

lurer på om det er noen NTNU studenter her som tar disse fagene? om noen har noen formeninger om hva vi får på eksamene.

lurer mest selv på hist 1110 da jeg har et annet fag samtidig som det og ikke har klart å rekke alle forelesningene. dessuten ligger det så si ingenting av forelesningsnotater ute fra steinar imsens forelesninger. heller ikke noe diskusjonsforum på it's learning.

 

ta kontakt hvis noen medstudenter leser dette..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bossberge, er det andre faget tilfeldigvis hist2810?

 

Uansett, slik jeg ser hist1110 så er det delt i 3 forskjellige deler som selvfølgelig henger sammen :p

 

Norsk historie

Romersk historie

Europeisk historie

 

Imsen la vel endel vekt på rikssamlingen av Norge som Bagh sier, mye om Magnus Lagabøte. Falt selv temmelig av da gulating og denslags ikke er akkurat det jeg brenner for. Endel om kirken, men ikke nok til å være en oppgave i seg selv, mer som en grei del som forklarer statsmakten for en gitt ting, så kjekt å kunne si litt om. Norgesveldet er vel også et potensielt tema.

 

Vil tro det er to oppgaver, der en er norsk historie og den andre er om romerriket eller europa.

 

Imsen legger ikke ut forelesningsnotater, det er noe referansegruppa har tatt opp i tidligere semestre, men som han har blankt avvist.

Lenke til kommentar
Bossberge, er det andre faget tilfeldigvis hist2810?

 

Uansett, slik jeg ser hist1110 så er det delt i 3 forskjellige deler som selvfølgelig henger sammen :p

 

Norsk historie

Romersk historie

Europeisk historie

 

Imsen la vel endel vekt på rikssamlingen av Norge som Bagh sier, mye om Magnus Lagabøte. Falt selv temmelig av da gulating og denslags ikke er akkurat det jeg brenner for. Endel om kirken, men ikke nok til å være en oppgave i seg selv, mer som en grei del som forklarer statsmakten for en gitt ting, så kjekt å kunne si litt om. Norgesveldet er vel også et potensielt tema.

 

Vil tro det er to oppgaver, der en er norsk historie og den andre er om romerriket eller europa.

 

Imsen legger ikke ut forelesningsnotater, det er noe referansegruppa har tatt opp i tidligere semestre, men som han har blankt avvist.

 

 

det andre faget mitt er ikke hist2810 nei. det er hist 1110 og 1150 jeg tar.

 

jeg ser for meg at det mest sannsynlig vil komme en oppgave om høymiddelalderen. er utrolig mye mer pensum fra 1150 - 1300. føler jeg har bra kontroll i dette faget nå. håper jeg:)

noen som har noen formeninger om hvilke faktorer "skiftet rundt 1150 i europa og norge" handler om? bare slik at jeg ikke har fullstendig bommet.

og dessuten når det er en slik stor del med antikken bør jo dette være en av oppgavene?

håper det da jeg tok antikkens roma på høstsemesteret:)

 

når det gjelder hist 1150 så ble det jo i oppsummeringsforelesningen lagt mye vekt på politikk og den franske revolusjon, interstatlige konflikter, økonimoiske endringer ( industrielle revolusjon) og sosiale endringer.

da bør det hvertfalll komme en oppgave om noen av disse temaene?

 

ENIG?

 

P:S det er slik at man velger mellom 2 oppgaver? eller?

Endret av bossberge
Lenke til kommentar

Det bruker å være to oppgaver å velge mellom, ja. Eksamen i 1110 i fjor bestod for eksempel av en oppgave som gikk på norsk historie (1100-tallet) og en om romersk historie.

Klikk her for tidligere eksamensoppgaver For øvrig synes jeg Imsen og Supphellen er ganske gode forelesere som ikke er avhengig av powerpoint og diverse greier. De bare prater rett fra levra.

Sitat fra Imsen i fjor:

"Norsk historie fra 1300-tallet går i en stor sklie rett ned. Det gikk til helvete med andre ord"
Lenke til kommentar
Hva var det for noen oppgaver dere fikk på HIST1110 eksamen da?

 

HIST2810 er et genialt fag, Tore T.P. er en meget god foreleser.

 

 

hva er hist2810 da?

 

føler meg regelrett lurt av godeste iversen da. regnet jo med at det kom to oppgaver fra henholdsvis antikken fram til årtusenskifte og en oppgave fra imsen sin del som var fra 1000 og videre. hadde rimelig god kontroll på antikken fra før da jeg tok antikkens roma i høst, så gamblet litt på dette. i siste oppsummeringsforelesning tar iversen for seg sin del og deler opp forelesningen i perioder på 200 år. altså fra 500 f.k til 1000 e.k. når han kommer til år 800 e.k sier imidlertid iversen at siden tida renner ut så dropper vi de to siste århundrene og satser på at dette ikke kommer på eksamen. med et smil om munnen. et klart ledende utsagn om at da får vi iallefall ikke noe fra disse to århindrene på eksamen. TRO OM IGJEN! oppgaven var norsk rikssamling frem til 1030. som starter fra håfragre rundt 870. nå skal det sies at imsen hadde en liten del om dette i begynnelsen også, men det var klart at det var oppgave nr 2 som var fra hans del av studiet der man skal forklare nedgangstiden til norge. heldigvis hadde jeg ikke bare gamblet på antikken, men har lest en god del om rikssamlingen de siste dagene slik at jeg ikke skulle stå på helt bar bakke. uansett så ble det hvertfall ikke stryk, selv om det helt sikkert bare ble en middels oppgave.

 

på onsdag er det hist 1150 tidlig nytids historie fra 1550 til 1850 og gruer meg kjempemasse da jeg ikke har lest noe særlig på dette i hele tatt:( konge av foreleseren og legge ut så masse forelesningsnotater da. blir vel så jeg gambler på det han tok med i oppsummeringsforelesningen. (kan umulig gå på samme smell en gang til hvor det kommer en oppgave om noe som ikke var med i oppsummeringsforelesningen):)

 

kanskje noen andre har noen synspunkter om hva vi får??

Lenke til kommentar
Da jeg tok den eksamen fikk vi :

 

Enten A:

Elisabeth 1. styrte England 1559-1603.

Hvilke hovedproblem sto hun overfor hjemme og ute, og hvordan løste hun dem?

 

Eller B:

Drøft i hvilken grad den franske revolusjonen innebar utvikling av demokrati.

 

 

ja jegg fikk med meg denne eksamenen. den lå ut på ntnu sine sider. gjør meg litt nervøs den oppgaven om den franske revolusjon. så stor del av oppsummeringsforelesningen at den nesten er garrantert på eksamen, men er den egentlig det når den kom i fjor.?

Lenke til kommentar

Noen som tar Hist2810 her som har noen formening om hva vi får om på eksamen? Han hinta frempå veldig sterkt at eksamensoppgaven ikke ville komme som noen overraskelse, men jeg har litt vanskeligheter for å se akkurat hva det skulle være. Har noen kandidat emner da.

 

Nasser, Usa og britene i midtøsten.

 

Nixon og Kissinger var et stort emne, kanskje i henhold til korea krigen og kina?

 

Dette er de to temaene jeg helst tror vi vil få på eksamen, fullt mulig jeg tar feil så det hadde vært kjekt å høre hva andre mener.

 

Staten Israel og konfliktene den har vært involvert i?

 

Har alltids Sovjet og Stalin, men jeg ser ikke helt hvilket emne det skulle vært, bortsett fra kanskje årene direkte etter WWII.

 

Tviler litt på at vi vil få om en av verdenskrigene, men de har jeg temmelig kontroll på som det er.

 

Forresten helt enig i at Tore T. Petersen er en genial foreleser. Vil tro den beste jeg har vært borti så langt i både geografi og historie. Skader heller ikke at faget er meget spennende, men han gjør virkelig sitt for at hver forelesning er noe å glede seg til i motsetning til så alt for mange andre forelesninger.

Endret av Den Polse
Lenke til kommentar

Da jeg hadde faget Vår '08 hadde vi disse to oppgavene:

* Drøft anglo-tyske relasjoner 1933-1939

* Drøft amerikansk utenrikspolitikk 1945-1960. Ideologi eller realpolitikk.

 

Disse to var semesteroppgaver samme året:

*Drøft og redegjør for Theodore Roosevelt og Woodrow Wilsons linjer i amerikanske utenrikspolitikk.

*Drøft britisk utenrikspolitikk 1900-1914.

 

Ellers så kan jeg jo nevne noen tidligere som jeg har på et ark her:

 

* Redegjør og drøft storspillet før 1914

 

* Drøft Stalins utenrikspolitikk. Ideologi eller realpolitikk.

 

* Representerer Ronald Reagan kontinuitet eller brudd i amerikansk utenrikspolitikk?

 

* Drøft betydningen av den tysk-russiske ikke-angrepspakten for sovjetisk utenrikspolitikk

på kort og lang sikt.

* Hovedlinjene i sovjetunionens utenrikspolitikk fra 1917-1945.

 

*Gjør rede for hovedlinjene i utviklingen av den kalde krigen fra den oppstod i årene 1945-47 til ca. 1960.

Hvilke synsmåter hadde amerikanske og europeiske statsmenn på sovjetunionens internasjonale ambisjoner, og hva var sovjetiske statsmenns syn på USA og resten av vesten.

*Representerer George W. Bush (2001-) kontinuitet eller brudd i amerikansk utenrikspolitikk?

 

*Framveksten av alliansesystemet i stormaktspolitikken mellom ca.1900 og 1914.

 

*Forholdet mellom Tyskland og Sovjetunionen mellom 1920 og 1941.

 

Tipset mitt er å beherske den Kissinger boka.

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar

når har du eksamen i hist 2810 da? for jævlig å måtte sitte inne her i finværet på 17 mai, men onsdag er siste eksamen, så slipper ikke unna..

hist2810 virker ganske kult, men er det mye politikk? sånn i forhold til faktiske hendelsesforløp? mister fort interessen jeg hvis det blir for mye politikk og for lite av de konkrete hendelsene.

slik som det til tider er i tidlig nytids historie 1150:)

nei, husker når jeg tok antikkkens roma. kriging, puling og dreping. det var faget sitt det:)

Lenke til kommentar
når har du eksamen i hist 2810 da? for jævlig å måtte sitte inne her i finværet på 17 mai, men onsdag er siste eksamen, så slipper ikke unna..

hist2810 virker ganske kult, men er det mye politikk? sånn i forhold til faktiske hendelsesforløp? mister fort interessen jeg hvis det blir for mye politikk og for lite av de konkrete hendelsene.

slik som det til tider er i tidlig nytids historie 1150:)

nei, husker når jeg tok antikkkens roma. kriging, puling og dreping. det var faget sitt det:)

 

Da vil du nok ikke like Hist2810, siden dette er diplomatihistorie med fokus på utenrikspolitikk og, selvsagt, diplomati. Det faget jeg har tatt som er nærmest statsvitenskap av historiefagene, med heftig bruk av uttrykk hentet fra politiske teorier.

Endret av Agentlegiantwithafreehand
Lenke til kommentar

Jeg skal ha eksamen i morgen i hist 1150. Jeg har vært på nettet og gjort litt researh.

 

http://www.ntnu.no/eksternweb/multimedia/a...mV09_42581a.pdf

 

Her står det at emneansvarlig for emnet 1150 er Steinar Supphellen. Jeg mener å ha hørt et det ofte er emneansvarlig som lager eksamensoppgaven.

 

Hvis det er slik at Steinar Supphellen lager oppgaven er det logisk å tenke at han velger en oppgave fra en av sine forelesinger tenker jeg.

 

Jeg har langt ifra sikker på dette jeg bare lurer om noen har noen tanker om saken?

 

Ellers er det noen som har noen tipps?

Lenke til kommentar
Jeg skal ha eksamen i morgen i hist 1150. Jeg har vært på nettet og gjort litt researh.

 

http://www.ntnu.no/eksternweb/multimedia/a...mV09_42581a.pdf

 

Her står det at emneansvarlig for emnet 1150 er Steinar Supphellen. Jeg mener å ha hørt et det ofte er emneansvarlig som lager eksamensoppgaven.

 

Hvis det er slik at Steinar Supphellen lager oppgaven er det logisk å tenke at han velger en oppgave fra en av sine forelesinger tenker jeg.

 

Jeg har langt ifra sikker på dette jeg bare lurer om noen har noen tanker om saken?

 

Ellers er det noen som har noen tipps?

 

hei.

Jeg skal og ha denne eksamenen i morra. husker ikke hva han heter han siste foreleseren vi hadde.... han nye hvertfall:) hva heter han?

hvertfall, han hadde oppsummeringsforelesningen, og imed at det kommer to oppgaver så kommer det en fra Suppehellen og en oppgave fra han nye. Jeg har hvertfall bestemt meg for å kun konsenterere meg om den siste delen av undervisninga. syns det blir for tungt med alle politiske situasjonene i europa fra 1500 - 1700.

I oppsummeringsforelesningen har han lagt mye vekt på revolusjonen i frankrike og intetstatlige konflikter i den tida. han har også lagt mye vekt på den industrielle revolusjonen og de sosiale endringer som kom i tida etter. gjennom hans egne notater så er det veldig klart at han liker å trekke linjer til norge og grunnlovstiden i usa ut fra disse emnene.

 

det er hvertfall mine tips. (og satser knallhardt på det) :) hadde eksamen i dag og så begrenset hvor mye man klarer å mobilisere. kommer det ikke noen av dette på eksamenen så er det meg som pakker sekken og går klokka 10 i morgen:)

 

hva tror du?

Lenke til kommentar
Jeg skal ha eksamen i morgen i hist 1150. Jeg har vært på nettet og gjort litt researh.

 

http://www.ntnu.no/eksternweb/multimedia/a...mV09_42581a.pdf

 

Her står det at emneansvarlig for emnet 1150 er Steinar Supphellen. Jeg mener å ha hørt et det ofte er emneansvarlig som lager eksamensoppgaven.

 

Hvis det er slik at Steinar Supphellen lager oppgaven er det logisk å tenke at han velger en oppgave fra en av sine forelesinger tenker jeg.

 

Jeg har langt ifra sikker på dette jeg bare lurer om noen har noen tanker om saken?

 

Ellers er det noen som har noen tipps?

 

hei.

Jeg skal og ha denne eksamenen i morra. husker ikke hva han heter han siste foreleseren vi hadde.... han nye hvertfall:) hva heter han?

hvertfall, han hadde oppsummeringsforelesningen, og imed at det kommer to oppgaver så kommer det en fra Suppehellen og en oppgave fra han nye. Jeg har hvertfall bestemt meg for å kun konsenterere meg om den siste delen av undervisninga. syns det blir for tungt med alle politiske situasjonene i europa fra 1500 - 1700.

I oppsummeringsforelesningen har han lagt mye vekt på revolusjonen i frankrike og intetstatlige konflikter i den tida. han har også lagt mye vekt på den industrielle revolusjonen og de sosiale endringer som kom i tida etter. gjennom hans egne notater så er det veldig klart at han liker å trekke linjer til norge og grunnlovstiden i usa ut fra disse emnene.

 

det er hvertfall mine tips. (og satser knallhardt på det) :) hadde eksamen i dag og så begrenset hvor mye man klarer å mobilisere. kommer det ikke noen av dette på eksamenen så er det meg som pakker sekken og går klokka 10 i morgen:)

 

hva tror du?

Lenke til kommentar

Hei

 

 

Tror han andre forelesern heter Magne Njåstad.

 

Det er ikke gitt at vi får en oppgave fra hver av foreleserne. Begge oppgavene vi hadde i 1110 -eksamen var vel mest i innenfor Steinar Imsen pensum? I tilleg var det han som var støttekontakt under eksamnen.

 

Jeg også håper på en oppgave fra siste perioden med revolusjonen og det der.

 

Uff stiller svakt til denne gitt.

 

Vi får håpe på det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...