Gå til innhold

Blits til Nikon - spør om råd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke uenig i at SB400 er en flott blits, og som får noe ufortjent kritikk her på forumet, men jeg ville ikke valgt den som eneste ekstern blits, til det er CLS alt for genialt og nærsagt uunnværlig i mange situasjoner.

Jeg tar ofte med meg en SB400 når det ikke er noe spesielt jeg vet jeg trenger en større blits til, eller rett og slett bare som kjekt å ha med. Den er jo så liten at den fint går ned i bukselomma uten at noen stirrer. ;)

Lenke til kommentar

SB-900 virker som tidligere nevnt forferdelig stor.

Skaffa en SB-25 som slaveblits, den er omtrent på størrelse med 900. Prøvde den på D40-en for moro skyld, det ble en absurd vektbalanse. ^^

SB-800 er genial, så om du får tak i en er det et veldig bra valg. Det stemmer at den er noe kronglete å betjene, men det blir man fort vant til. Det ble jeg, i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Vil slå et slapt lite slag for SB400 jeg. Det er en nydelig liten sak som for et veldig beskjedent utlegg er en enorm forbedring i forhold til den innebygde blitsen.

Slår slappe slag i kor med kaian her - veldig situasjonsbestemt: Synes SB900 er DIGER og ikke det første en bør gå på. SB800 er tatt av plakaten, og det som trådstarter "egentlig" er ute etter, virker som noe mellom SB600 og SB800 - som trolig kommer i august eller noe sånt. For å øke mulighetene med SB400 noe (forsåvidt de andre også), kan kabelen SC28 være hendig.

Lenke til kommentar
Ikke uenig i at SB400 er en flott blits, og som får noe ufortjent kritikk her på forumet, men jeg ville ikke valgt den som eneste ekstern blits, til det er CLS alt for genialt og nærsagt uunnværlig i mange situasjoner.

- Tanken kan jo også være at en liten og lett blits er noe jeg uansett får bruk for og at det kan være noe å starte med i første omgang, mens jeg føler litt på om jeg virkelig trenger en stor blits også. På mange måter fyller de jo da to ulike behov. SB-400 kan nok passe fint til minst 95 % av bildene jeg ønsker å ta, og ofte vil det praktiske ved en liten blits bety at jeg neppe gidder å dra med en stor blits uansett. Om jeg da skulle ende med å kjøpe en SB-600/700/800 senere, blir dermed ikke SB-400 overflødig av den grunn.

Endret av EldorBoye
Lenke til kommentar
- Tanken kan jo også være at en liten og lett blits er noe jeg uansett får bruk for og at det kan være noe å starte med i første omgang, mens jeg føler litt på om jeg virkelig trenger en stor blits også. På mange måter fyller de jo da to ulike behov. SB-400 kan nok passe fint til minst 95 % av bildene jeg ønsker å ta, og ofte vil det praktiske ved en liten blits bety at jeg neppe gidder å dra med en stor blits uansett. Om jeg da skulle ende med å kjøpe en SB-600/700/800 senere, blir dermed ikke SB-400 overflødig av den grunn.
Jeg tror jeg ville startet med noe SB-600'ish, og heller kjøpt SB-400 senere. Et bruksområde for SB-400 er også som "internblits" på D3, som ikke har innebygget. I hvert fall i situasjoner der man reiser med bare kamera og påmontert objektiv, evt uten bag. :-)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...