Gå til innhold

[Løst]9800GX2 vs 4850x2

Anbefalte innlegg

Det står mellom to kort nå

nettopp: 9800GX2 og 4850X2

specs til 9800GX2:

Kjernefrekvens: 600 MHz

Minnemengde: 1024 MB

Minnebåndbredde: 256-bit

Minnefrekvens (effektiv): 2000 MHz

specs til 4850X2:

kjernefrekvens: 625 mhz

minnemengde: 2 GB (enten 1 GB versjon eller 2 GB)

minnebåndbredde: 256-bit

minnefrekvens: (Effektiv): 993 mhz

så ja, det står mellom disse to, prisen er ca 200kr forskjell

Jeg vurderer disse kortene fordi de gir muligheten til ihvertfall 3 skjermer.

4850x2 har jo et lite pluss, ettersom det har 4xDVI men som sagt så bråker dette kanskje da mer..

mens 9800GX2 har 1 HDMI og 2xDVI

har 2 GB ram så mye å si? eller holder det med 1 GB ram for et skjermkort?

jeg spiller for det meste Call of duty 4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja.. jeg tror egentlig begge kortene kan gå varme fort, har tenkt endel vifter rundt dem, og et litt åpent kabinett, så jeg får all den varme luften ut.

Hvis det er bedre med mer minne med flere skjermer, så ser det jo ut til å bli 4850x2.

Jeg har lyst til å kjøre call of duty 4 på tre skjermer, og jeg antar at dette krever en del minne?

Lenke til kommentar

Har prøvd disse selv, men ikke opp mot hverandre hvis du skjønner. Men la oss gå ut ifra at HD4850x2 er 2stk. HD4850 kort. Og 9800GX2 er vel igrunn 2stk. 8800GT kort. Så da ville jeg tro HD4850x2 er best, siden 1x HD4850 er bedre generelt sett enn 1x 8800GT. Men kommer jo selvsagt an på hvilke kort som har best broløsning (den interne SLI/Crossfire løsningen).

Endret av »frodo
Lenke til kommentar

ja skjønner..

selv om 4850x2 kortet har dobbelt så mye minne, så heller jeg mot 9800GX2...

Jeg elsker det faktum at nvidia kortet har en HDMI port... og generelt kortet i seg selv.

men uansett, hvis jeg får en bekreftelse på at man trenger opp mot 2gb minne for å kjøpe call of duty over 3 skjermer, så går jeg da heller for amd kortet. MEN.. 1gb minnemengde er da mye det og?

jeg er usikker..

Lenke til kommentar

Nye GTX 295 som er enkel PCB kan faktisk bli kvitt problemene som 9800GX2 og GTX 295 har slitt med.

Innestenging og varme, jepp 9800GX2 sliter med å få ut varmen og over tid sluker de en masse hybelkaniner og tempen går kraftig opp.

Med artifacts problemer som sluttresultat, en del tråder her i skjermkort forumet kan gi deg en pekepinn på dette.

4850X2 derimot, har PCBen og kjølingen i ordning, men er tydeligvis en skikkelig bråkebøtte.

Så valget står da mellom 2 onder? Bråk eller hybelkanin problemer :p

Personlig hadde jeg tittet på en singel GPU løsning som 4890, 4870, GTX 285.

Vil ikke anbefale GTX 275 enda før vi får en brukertest av en som eier begge kortene slik at jukset som ble nevnt av brikker til review kan utelukkes.

Lenke til kommentar

007CD - Ja, jeg vil gjerne vurdere singel gpu løsninger, men trenger fortsatt 3 fine tilkoblingsmuligheter, altså ikke s-video..

Jeg har sett på GTS 250, (twintech kortet) det kommer jo med en hdmi og to dvi. men pris er ikke tilgjengelig så langt jeg har sett, på den 1gb ram versjonen.

så langt takk for alle svar og tips!

Lenke til kommentar
Tror ikke du får mer enn 2 utganger per kort.

Om jeg ikke husker feil om du bruker HDMI så "mister" du en DVI på NV kort med en HDMI port.

Så trenger du 3x så burde du kjøpe 2 kort eller ett Matrox kort.

Jeg skjønner ikke dette.. at man liksom "mister" en dvi mulighet ved bruken av HDMI?

da skjønner jeg ikke hvorfor de setter 3 tilkoblinger på kortet i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Nei, det kan du dessverre ikke.

CrossFire internt på kortet, nå vet jeg ikke om de hadde fikset slik at man kunne bruke flere skjermer på 2 fysiske kort, må sjekke opp den der... SLi har det i allefall ikke.

Uansett så hjelper det lite da ATi kun har lagt opp 2 digitale ut enheter fra fabrikk på sine kort.

EDIT: Ser nå at det finnes 4850X2 kort med 4 porter.

Du får 4 skjermer på det kortet ja, og de vil funke... MEN! Da er Crossfire internt på kortet avskrudd og de vil da funke som 2 individuelle skjermkort.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
EDIT: Ser nå at det finnes 4850X2 kort med 4 porter.

Du får 4 skjermer på det kortet ja, og de vil funke... MEN! Da er Crossfire internt på kortet avskrudd og de vil da funke som 2 individuelle skjermkort.

Var det jeg tenkte ja, og var desverre redd for at den interne CrossFiren blir deaktivert. Jaja, men er vel kanskje allikevel det beste alternativet..

Lenke til kommentar

Ja.. jeg er ganske sikker på å kjøpe 4850x2 nå.

Jeg har hatt EAH 3870X2 før, det hadde fire DVI også.. da måtte jeg skru av internt crossfire jepp ;)

som flere har nevnt, så blir 9800X2 veldig varmt. 4850X2 kortet derimot, ser litt mer åpent ut.. og derfor kan jeg hjelpe til med noen kabinett vifter og diverse.

Takker for alle tips, og all hjelpen så langt !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...