Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Oppstartsproblemer etter overklokking (Broken RAID 0)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjører to Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA i RAID0 på et Abit KV8-MAX3 hovedkort. Skulle prøve å overklokke prosessoren litt, og tenkte ikke over at jeg klokket hele systemet samtidig. Det ble gjort gjennom windows, og alt fungerte helt stabilt. Men når jeg restartet så fikk jeg opp en feilmelding om at RAID0 is broken.

Jeg fikk mulighet for å komme meg inn i et konfigurasjonsprogram, men da ville alt bli slettet, så jeg har ikke gjort det enda. Har søkt en del på nettet om å fikse slikt, men alt av lenker til reperasjonsprogrammer er foreldet, så jeg får ikke tar i noe.

Jeg har backup av alt som er viktig, så det er ikke så farlig å hente ut data. Jeg vil bare kunne starte systemet mitt igjen.

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke vært borti samme hk men mitt forslag er nå iallefall å prøve å klokke ned til slik det var da det faktisk fungerte.

Hva mente du forresten med "klokke hele systemet"? Hvis du klokker for mye opp, så begynner prosessoren etterhvert å "regne feil" med de følger det måtte få. Korrupt filsystem er jo en teoretisk mulighet da.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at når jeg klokket, så var det ikke bare multiplieren jeg klokket. Snakket med en som sa at da klokket man i praksis "hele systemet", og at klokking av CPU hadde innvirkning på de andre komponentene. Jeg stilte tilbake til orignale innstillinger med en gang jeg fikk feilmeldingen.

Tenkte å sjekke diskene individuelt for fysiske feil ved å koble de til IDE og kjøre en BOOT CD. Da vet jeg om det er selve RAID-array'en som det er noe galt med, eller disken(e).

Lenke til kommentar
Da har du lært at Raid 0 ikkje er så kult likevel.

Slutt med Raid 0 ;)

Ytelsesforskjellen mellom vanlig og RAID0 er meget merkbar hos meg. Har hatt denne PC'en i fem år uten problemet. Grunnen til at problemet oppstod nå var min egen korttenkthet, ikke RAID0. Så lenge jeg har backup av alt ser jeg ikke det store problemet...

Lenke til kommentar

Har gjort følgende:

- Slette gammel array

- Lagte ny array mellom diskene med identisk stipe og blocksize

- Kjørte testdisk fra dos og gjenopprettet partisjonene

- Kjørte chkdsk og reparerte skadede sektorer

- Reparerte windows installasjonen

Nå klarer jeg å lese diskene, og partisjonene er gjenopprettet slik de var, men jeg får ikke boote. Virker som om det er noe galt med MFT. Noen råd?

Lenke til kommentar
Har gjort følgende:

- Slette gammel array

- Lagte ny array mellom diskene med identisk stipe og blocksize

- Kjørte testdisk fra dos og gjenopprettet partisjonene

- Kjørte chkdsk og reparerte skadede sektorer

- Reparerte windows installasjonen

Nå klarer jeg å lese diskene, og partisjonene er gjenopprettet slik de var, men jeg får ikke boote. Virker som om det er noe galt med MFT. Noen råd?

Windows er reparert, men hvis du har reparert uten å legge Raid driver på nytt, ville jeg forsøkt en komplett reinstallasjon med frisk Raid driver.

Sjekk også BIOS instillinger som kan tilbakestille seg til default, ved problemer, særlig når system ikke finner disker.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt til RAID drivere ved reparasjon, og systemet klarer å lese begge diskene, men det er når windows skal boote opp at det ikke går.

Først fikk jeg bare en blank (svart) skjerm når windows xp påloggingsskjermen vanligvis skal komme. Ved å kjøre fixmbr på gjennopprettingskonsollen kom jeg ett skritt lenger.

Nå får jeg opp en liste over to Win XP installasjoner som jeg kan velge å boote (på samme måte som når du har installert flere operativsystem på samme harddisk), men jeg kan ikke velge noe.

Er det noen måte jeg kan tilbakestille boot sektoren?

Har prøvd å finne en XP Home oppstartsdisc, som gjør at systemet booter fra CD'en, men kjører windows fra harddisken, men har ikke klart å finne den enda..

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

Fant en gammel harddisk som lå liggende, så nå har jeg tilgang til RAID0 disken. Skal prøve å endre boot.ini filen slik at den booter skikkelig, også kjøre reperasjon av windows en gang til. Men det virker iallefall som om det meste er intakt. Så var det bare å få bootet de opp igjen..

Lenke til kommentar
Fant en gammel harddisk som lå liggende, så nå har jeg tilgang til RAID0 disken. Skal prøve å endre boot.ini filen slik at den booter skikkelig, også kjøre reperasjon av windows en gang til. Men det virker iallefall som om det meste er intakt. Så var det bare å få bootet de opp igjen..

Når du installerer Windows XP må du alltid formatere (hurtig) disken. Da unngår du problemer med flere oppstartspartisjoner. Har du sjekket at BIOS booter mot HD før CD stasjon og evt. andre enheter.

Lenke til kommentar

Jeg har enda ikke gjort en clean install, men reperasjon av den gamle installasjonen. Det er ikke noe galt med diskene, men det er i oppstartssektoren feilen ligger. Har gjort det meste som går an på det området, så da tror jeg bare at jeg formaterer diskene og installerer det hele på nytt. Jeg har backup, så det er ikke noe som går tapt, men likevel kjedelig å måtte installere alle programmene på nytt...

Lenke til kommentar
Da har du lært at Raid 0 ikkje er så kult likevel.

Slutt med Raid 0 ;)

Jeg kjører KUN raid-0 på os. Har hatt 10 stk SASdisker i raid-0 i 1 år

I 4 år på rad har jeg kjørt raid-0 på os. Ingen raid har klikket hos meg enda. Men så kjører jeg ikkje raid på hovedkortkontrolleren heller :)

Raid-0 ER kult :thumbup:

Lenke til kommentar

For å følge opp med RAID0, så har jeg kjørt det i 5 år knirkefritt. Eneste som skapte problem var lite gjennomtenkt overklokking. Kommer uten tvil til å fortsette å kjøre i RAID0, som gir en markert ytelsesforbedring.

On topic: La inn windows på nytt, og dermed fungerer alt utmerket, så denne tråden merkes dermed som løst.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å følge opp med RAID0, så har jeg kjørt det i 5 år knirkefritt. Eneste som skapte problem var lite gjennomtenkt overklokking. Kommer uten tvil til å fortsette å kjøre i RAID0, som gir en markert ytelsesforbedring.

Enig!

Har prøvd RAID 0+1 (litt mye med 4 disker) og Soft RAID 5 med tre disker som gikk tregere enn RAID 0. Nå kjører jeg RAID 0 for system og har viktige filer på en egen disk. Både raskt og tryggt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...