Gå til innhold

Sette opp webcam på offentlig sted

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

Hvordan er reglene for å sette opp webcam på offentlig sted? Hvem er det som har ansvaret for regelsetting og overvåkningen av dette?

Mvh, Lifeform

Datatilsynet har ansvaret, du må søke hos de. Spørs om du får det om du bare skal bruke det for gøy, det tror jeg ihvertfall, selv om det i utgangspunktet er lov å filme på offentlig sted.

AtW

Lenke til kommentar

De som er på dette stedet, må vite at de blir overvåket, ellers strider det mot reglene. Det vil si at du må enten sette kameraet meget synlig eller sette opp skilt om at stedet er overvåket med webkamera.

Ellers er reglene litt diffuse når det gjelder å sette opp kamera for moro skyld, så jeg tror du bør sjekke det nøye så du ikke gjør noe ulovlig.

Lenke til kommentar
Gjelder dette også om kameraet står på slik avstand at det blir vanskelig å identifisere personene? Tenker på web-cam som på "den blå stenen" i Bergen, og ski-trekk-webcam flere steder.

mvh Jan Ove

Webcam av den typen som står på VG bygget og lignende, er såpass langt fra mennesker at de ikke kan identifiseres. Da er det ingen regler om at de som kan bli "fanget" av kameraet skal informeres om dette (samme som når tv selskaper sladder personer på skjult kamera... det er lov så lenge vi ikke ser hvem personene er).

Lenke til kommentar

Når det gjelder vanlig fotografering og filming er det ihvertfall forskjell om det offentliggjøres eller ikke, man har ofte lov til å ta bilder av folk, men det kan ikke offentliggjøres uten samtykke, tror jeg ihvertfall, men er ikke helt stø på de reglene.

AtW

Lenke til kommentar
Who Cares, hadde du giddet å meld en fyr til onkel politi bare fordi du gikk forbi et web kamera ??

Troooor ikke det....!

Tar dette til etterretning og avventer svar fra Datatilsynet som jeg skal oppdatere dere på når jeg får.

God 1. mai!

Lifeform

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...