Lifeform Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Hei, Hvordan er reglene for å sette opp webcam på offentlig sted? Hvem er det som har ansvaret for regelsetting og overvåkningen av dette? Mvh, Lifeform Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Hei, Hvordan er reglene for å sette opp webcam på offentlig sted? Hvem er det som har ansvaret for regelsetting og overvåkningen av dette? Mvh, Lifeform Datatilsynet har ansvaret, du må søke hos de. Spørs om du får det om du bare skal bruke det for gøy, det tror jeg ihvertfall, selv om det i utgangspunktet er lov å filme på offentlig sted. AtW Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 De som er på dette stedet, må vite at de blir overvåket, ellers strider det mot reglene. Det vil si at du må enten sette kameraet meget synlig eller sette opp skilt om at stedet er overvåket med webkamera. Ellers er reglene litt diffuse når det gjelder å sette opp kamera for moro skyld, så jeg tror du bør sjekke det nøye så du ikke gjør noe ulovlig. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Takker for svar, og kommentarer. Har sendt inn henvendelse til Datatilsynet nå (som har hjemmeside, www.datatilsynet.no). Mvh, Life Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Tror regelen er slik at det skal merkes om du setter opp et kamera. Skal du tape det eller sette det opp mot internett slik at andre kan tape det så må du vel søke til datatilsynet Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Ok... Merkes tydelig med navn? "Du blir nå direkte slengt ut Internett til millionvis av brukere sin frie beskuelse og tilfredsstillelse" Lenke til kommentar
Jove Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Gjelder dette også om kameraet står på slik avstand at det blir vanskelig å identifisere personene? Tenker på web-cam som på "den blå stenen" i Bergen, og ski-trekk-webcam flere steder. mvh Jan Ove Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Gjelder dette også om kameraet står på slik avstand at det blir vanskelig å identifisere personene? Tenker på web-cam som på "den blå stenen" i Bergen, og ski-trekk-webcam flere steder.mvh Jan Ove Webcam av den typen som står på VG bygget og lignende, er såpass langt fra mennesker at de ikke kan identifiseres. Da er det ingen regler om at de som kan bli "fanget" av kameraet skal informeres om dette (samme som når tv selskaper sladder personer på skjult kamera... det er lov så lenge vi ikke ser hvem personene er). Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 så vidt jeg vet, er det tilatt, men du har ikke lov å lagre bildene, de må slettes fortløpende (altså, du kan kun ha det bildet som er der og da, du kan ikke lagre de for senere) arrester meg vis jeg tar feil Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Når det gjelder vanlig fotografering og filming er det ihvertfall forskjell om det offentliggjøres eller ikke, man har ofte lov til å ta bilder av folk, men det kan ikke offentliggjøres uten samtykke, tror jeg ihvertfall, men er ikke helt stø på de reglene. AtW Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Skal du leke spion ?? Nei, tror ikke det er så farlig...... Who Cares, hadde du giddet å meld en fyr til onkel politi bare fordi du gikk forbi et web kamera ?? Isåfall er det noe feil med den personen... :wink: Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 1. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2003 Who Cares, hadde du giddet å meld en fyr til onkel politi bare fordi du gikk forbi et web kamera ?? Troooor ikke det....! Tar dette til etterretning og avventer svar fra Datatilsynet som jeg skal oppdatere dere på når jeg får. God 1. mai! Lifeform Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå