Gjest Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 (endret) Hei! Lurer på hvilken rettigheter jeg har når et bilde på facebook er postet. Det er portrett bilde med fullt navn. Jeg ønsker ikke at jeg skal være på det bilde! Hva kan jeg gjøre, noen som kan finne noe på lov data for meg? EDIT: Endret emne tittel Endret 28. april 2009 av Gjest Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hva er det du egentlig mener? Hvor er det postet på facebook? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Er et bilde av meg med fullt navn og et godt å tydelig bilde av meg på Facebook. Og jeg ønsker ikke å ha det der fordi den personen har antagelig hvis skrudd på slik at venner av venner funksjonen kan vise profilen tror jeg "/ Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det følger av åndsverkloven § 45c at ditt portrett ikke kan vises offentlig uten ditt samtykke (med mindre vilkårene i bokstav a-e er oppfylt). Hvorvidt navnet ditt er nevnt er uten betydning. Er det bilde av DEG alene, eller er du en av flere i bildet? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Portrett bilde av alle sammen i klassen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Da går det nok inn under unntaket i bokstav c, at bildet gjengir en forsamling (subsidiært b, at det er deg er mindre interessant enn helheten). Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Tror nok du har en dårlig sak her. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Da går det nok inn under unntaket i bokstav c, at bildet gjengir en forsamling (subsidiært b, at det er deg er mindre interessant enn helheten). Men hva om det står navnet til vedkommende der? Da kan jo personen identifiseres i langt større grad (eller alle på bildet i såfall) Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Mitt fulle navn står der med godt og tydelig bilde Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Da går det nok inn under unntaket i bokstav c, at bildet gjengir en forsamling (subsidiært b, at det er deg er mindre interessant enn helheten). Men hva om det står navnet til vedkommende der? Da kan jo personen identifiseres i langt større grad (eller alle på bildet i såfall) Et slikt eventuelt krav måtte hjemles i personopplysningsloven, og navn er ikke sensitive personopplysninger. Ei heller er klasseforhold sensitivt. Kombinasjonen navn + bilde er heller ikke spesielt verneverdig slik jeg ser det, men det beror jo på kontekst. Et alminnelig klassebilde sliter jeg med å se at er så personlig og berørende at det skal være verneverdig. Med mindre TS gikk i klassen til Greven eller noe slikt, da. ;-) Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Er det snakk om et portrettbilde eller klassebilde her ? Skjønte ikke helt den "portrettbilde av alle i klassen". Er det bare deg på bilde, noe ala sånn fangebilde?? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Da kan vi at jeg ikke kan gjøre noe med det Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Da kan vi at jeg ikke kan gjøre noe med det Hva hadde du egentlig forventet? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Såvidt jeg vet kan man fjerne tags av seg selv. Har aldri prøvd men tror det skal gå an. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Såvidt jeg vet kan man fjerne tags av seg selv. Har aldri prøvd men tror det skal gå an. Tagging har ingenting med saken å gjøre, om navnet hans står på selve bildet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Er det snakk om et portrettbilde eller klassebilde her ? Skjønte ikke helt den "portrettbilde av alle i klassen". Er det bare deg på bilde, noe ala sånn fangebilde?? Jeg gjentar det som blir nevnt her, for det er jo absolutt en vesentlig del. Er det ett gruppebilde eller enkeltbilde av deg? Lenke til kommentar
o0 Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Du kan ikke bare trykke på "rapporter" på facebook da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå